Uzzini, kādas nepatikšanas ierēdņi sagatavojuši lietotu auto pircējiem

© Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Parakstot fiktīvu līgumu par automašīnas iegādi, lielās nepatikšanās turpmāk nonāks abas līgumslēdzējas puses: mašīnas konfiskācija, pamatīgi naudassodi un kriminālprocesi par dokumentu viltošanu. Valsts iestādes vienojušās izšķirošajam sitienam pa nelegālo autotirdzniecības rūpalu. Blakne šādai rosībai būs automašīnu cenu pieaugums vismaz līdz šim nozagtā PVN apmērā.

«Turpmākajos mēnešos mēs redzēsim, kā ēnu ekonomika šajā sektorā izzudīs,» optimistiski vakar paziņoja CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs. Attiecībā uz lietoto auto tirdzniecības nozari ar Valsts ieņēmumu dienestu panākta vienošanās par plašāku datu apmaiņu, un turpmāk ikviens aizdomīgs papīrs pa taisno aizceļos pie nodokļu uzraugiem. Ja blēžu izķeršana valsts institūcijām sekmēsies tikpat labi kā to pārstāvjiem runas, tad papīru viltošanai un visādām PVN shēmām mašīnu tirdzniecībā pienākušas beigas.

Ķers arī pircējus

CSDD vēsta, ka transportlīdzekļu reģistrācija šogad atlikta jau vairākos simtos gadījumu, informācija nodota pārbaudei VID, savukārt no turienes - arī policijā. Kaut gan automašīna ir lielākais pirkums pēc nekustamā īpašuma, Latvijā tās iegādē par juridiskām garantijām maz tiek domāts. Mašīnas tiek pirktas apšaubāmos plačos, no izdomātiem personāžiem ārzemēs - lai tikai cena būtu zemāka. Uzskatot, ka tas tāds sīkums vien ir, ka tikai pārdevēja darīšana, kur viņš vāģi ņēmis, pircēji paraksta fiktīvus līgumus. Un šīs nav izņēmuma situācijas, kurās iesaistās tikai sabiedrības padibenes, bet gan ikdienas prakse vairumam pircēju. Pēc oficiālās statistikas, 80% no Latvijā ieceļojušajām mašīnām patstāvīgi ieved privātpersonas, kas ir pilnīgi neiespējams cipars. Patiesā shēma ir tāda, ka mašīnu Vācijā nopērk tirgotājs, Latvijā viņš to nereģistrē, nodokļus attiecīgi nemaksā un pa taisno pārraksta uz jauno īpašnieku, kurš attiecīgi piedalās dokumentu viltošanā - paraksta līgumu, piemēram, ar vācieti. Pārdevējs tikai vēl pamāca, ka CSDD jāsaka - nopirku Vācijā.

Svītra pavilkta

Jāpaskaidro, ka privātpersonas joprojām drīkst aizbraukt pakaļ mašīnai pašas, ja mašīna apnikusi, drīkst to pārdot viena otrai bez PVN maksāšanas. Taču ne vairāk kā trīs mašīnas gadā vai piecas mašīnas trijos gados. Lai pelnītu, ar to ir par maz. Taču nelegālā biznesa jēga ir tāda, ka pārdevējs nereģistrējas par saimnieciskās darbības veicēju un 100% apmērā patur starpniecības maksu. Arī nodokļus iebāž sev kabatā vai piemet atlaidi mašīnas cenai. Bet par atlaidi pircēji gatavi parakstīt visu ko. Agrāk CSDD patiešām neinteresējās, kas tas par vācieti Hansu un kur pircējs ar tādu salīdzis. Tagad situācija mainījusies. Autoplači tiek purināti, privātpersonas pārbaudītas. Tie, kuriem kāja vai, precīzāk, roka uz līgumiņa kaut kad senāk paslīdējusi, var neuztraukties. Ar atpakaļejošu datumu mašīnu reģistrācijas un darījumi netiks pārbaudīti. Taču, kā paskaidro VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktore Sandra Kārkliņa, tagad tiek pavilkta svītra. Auto pārdevējiem un pircējiem jāsāk dzīvot godīgi. Uzraugošās institūcijas - VID, CSDD un arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs - liks lietā visu savu arsenālu, lai vērstos pret likumpārkāpējiem un nodokļu zagļiem abās mašīnu pirkuma līguma pusēs.

Mašīnas ņem nost

Autoplačos šogad jau veiktas 132 pārbaudes, konstatēti 98 pārkāpumi, piemēroti sodi 95 000 eiro apmērā, bet paši komersanti koriģējuši savas nodokļu deklarācijas par 200 000 eiro uz augšu. VID darbinieki veikuši arī vienu kontrolpirkumu, un turpmāk tādu būšot daudz. Pārdevējam par fiktīvo darījumu piemērots 350 eiro liels administratīvais naudassods, bet mašīna konfiscēta, jo formāli tai Latvijā nav īpašnieka. Un arī tas vēl nav viss, jo lieta par dokumentu viltošanu nodota policijai. VID ir paviesojies arī CSDD nodaļās, eksperimenta kārtā aprunājoties ar laimīgajiem mašīnu ieguvējiem. No 19 cilvēkiem pieci nespēja atbildēt, kā mašīna nonākusi Latvijā, neko neatcerējās par braucienu uz ārzemēm tai pakaļ. Kaut ko meloja. Neko laimīgi viņi vairs nav, jo konkrēto spēkratu reģistrācija uz pārbaudes laiku apturēta.

Tomēr valsts blēdību apkarošanai izmantos ne tikai pātagas metodes, bet arī pāris burkānus. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sāk kampaņu mašīnu pircēju izglītošanai. Kā nopirkt, pārbaudīt un pēc tam laimīgi lietot lietotu mašīnu. Pircējam ir tiesības uzzināt pilnu tehnisko informāciju, ieskaitot odometra rādījumu un cenu. Ir tiesības veikt testa braucienu un arī pārbaudi neatkarīgā servisā. Ja pārdevējs šādas iespējas nenodrošina, viņš, visticamāk, ir blēdis, kam pienākas nepatikšanas, nevis komisija.

Arī CSDD iesaistās auto tirgus sakārtošanā. No Jaungada bez ierobežojumiem publiski būs pieejama Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra informācija. Tātad ziņas par visām legāli tirgojamām automašīnām Latvijā.

Svarīgākais