Zane Feifa: Par savu darbu ir "jādeg acīm"

© Dāvis ŪLANDS, F64 Photo Agency

Cilvēks, kas zina, ko grib un kā iecerēto sasniegt – tāds priekšstats rodas par Zani Feifu. Taču šis mērķtiecīgums un gribasspēks nenāk komplektā ar augstprātību vai iešanu pāri visam un visiem sava izvirzītā mērķa vārdā. Par savu darbības nišu viņa ir izvēlējusies reklāmas jomu un no projektu vadītājas izaugusi līdz vadītājai, kopā ar partneri nodibinot savu pilna servisa integrētās reklāmas aģentūru VUCA.

Studijas Igaunijā

«Mamma mani mudināja stāties juristos, ņemot vērā manu straujo, ekspresīvo raksturu, patiku argumentēt savu viedokli un strīdēties pretī. Taču šī joma mani neuzrunāja. Iekšējā sajūta mudināja izvēlēties ko citu - reklāmu,» savas profesijas izvēles aizmetņus atceras Zane. Tolaik gan Latvijā reklāmas speciālistus nekur nesagatavoja, arī interneta dzīlēs vēl nevarēja ienirt, apgūstot interesējošo pašmācības ceļā vai vienkārši gūstot padziļinātāku izpratni par reklāmas nozari, tāpēc Zane pievienojās studējošo pulkam Igaunijā, uzsākot mācības Konkordijas Starptautiskajā universitātē. Pirms tam Zane bija absolvējusi Rīgas Komercskolu, kas bija viens no viņas mērķu piepildījumiem. «Tolaik top skolas bija Rīgas Valsts 1. ģimnāzija un Rīgas Komercskola.» Zane izvēlējās Komercskolu un, izturot ļoti skrupulozu atlasi, tika uzņemta.

Savukārt Konkordijas Starptautiskajā universitātē viņa ne tikai iepazina reklāmas pasauli, bet arī sabiedriskās attiecības, kā arī kino. «Tostarp mācījāmies filmēt, montēt, kas man attīstīja estētisko izjūtu. Universitāte bija unikāla ar to, ka tā bija piesaistījusi lektorus no visas pasaules,» norāda Zane. Kad bakalaura grāds bija kabatā, viņa atgriezās Latvijā un nolēma sevi pieteikt darba tirgū, vienlaikus arī uzsākot studijas maģistrantūrā Rīgas Stradiņa universitātē, izzinot biznesu un starptautiskās tiesības.

Nepatīk kritika

Arī darbavietas izvēle nebija šāviens uz labu laimi - Zane atlasīja labākās aģentūras un tām nosūtīja savu CV un motivācijas vēstuli. Atsaucība bija, un Zane pievienojās starptautiskai aģentūrai. «Sāku strādāt kā projektu vadītāja, bet ar laiku man uzticēja arī jauno biznesu attīstību jeb piesaistīt jaunus klientus, kā arī Latvijā ieviest aģentūras pasaules mārketinga rīkus,» stāsta Zane. Un šis profesionālo gaitu lēciens notika nepilnu divu gadu laikā. Zane spriež, ka viņas izaugsmes pamatā ir trīs komponentes - stipra loģika, darba spars un cenšanās visu izdarīt visaugstākajā kvalitātē, jo «man ļoti nepatīk kritika, tāpēc strādāju tā, lai to nesaņemtu», piebilst Zane.

Pēc nepilniem diviem gadiem aģentūras vadītājs Latvijā nolēma dibināt pats savu uzņēmumu reklāmas jomā un pārliecināja arī Zani doties viņam līdzi. Arī jaunajā darbavietā, kur tika aizvadīti 10 gadi, Zane piedzīvoja ievērojamu karjeras kāpumu, no projektu vadītājas pārtopot par uzņēmuma vadītāju un partneri. «Man nekad nav bijušas ambīcijas - gribu būt vadītāja. Es vairāk raugos no skatupunkta - kur es gribu strādāt un kā uzņēmumam ir jāvirzās.» Lai arī aģentūra strādāja ar lieliem zīmoliem un par finansiālo stabilitāti galva nebija jālauza, Zane šos 10 gadus tomēr dēvē par izdzīvošanas skolu, jo tā arī līdz galam neizdevās sastrādāties ar partneri - katram bija savs vadības stils un redzējums par uzņēmuma nākotni.

Labdarības projekti dod enerģiju

Nogurstot no šīs spēkošanās, Zane sāka meklēt iespējas, kur veldzēties no saspringtās ikdienas. «Pārkāpjot 30 gadu slieksni, radās arvien lielāka vēlme iesaistīties jēgpilnos projektos, projektos, kas sniedz patiesu gandarījumu. Ceļi krustojās ar Inesi Dābolu, un tika nodibināta VUCA, kas realizēja labdarības projektus.» Piemēram, sabiedrībā lielu popularitāti guva sarkano degunu kampaņa (medicīniskās klaunādes projekts Dr. Klauns), kampaņa Viss ir atkarīgs no Tevis!, kas tapa, atbalstot Bērnu slimnīcas Hematoonkoloģijas nodaļas rekonstrukciju. Zanes dienas sadalījās, tā teikt, divās daļās - viņa gāja gan uz darbu, lai pelnītu naudu, gan īstenoja labdarības projektus, kas kļuva par viņas sirds darbu. Tomēr rauties uz divām debess pusēm kļuva arvien komplicētāk, tāpēc Zane teica ardievas savai 10 gadus ilgajai darbavietai un 100% pievērsās VUCA attīstībai. «Reklāmas jomā nostrādājot ilgāku laiku, man jau bija vīzija, kādu es gribu redzēt savu aģentūru. Pirmkārt, gribam kļūt par vienu no Top5 reklāmas aģentūrām Latvijā, otrkārt, mums ir jāizveido aģentūra ar tēlu, treškārt, tirgū visos aspektos sevi pozicionējam kā vizuāli estētiskā mārketinga ekselenci (visam, ko darām, jābūt izcilam - idejai, klientu servisam utt.), gribam kļūt par savu klientu biznesa konsultantu, un klienti paši nāk pie mums, nevis mums viņi ir jāmeklē,» akcentē Zane, piebilstot: «Ļoti skatāmies līdzi, lai labdarības projekti no kopējā aģentūras darba ir ap 20%, tos realizējam, ieguldot uzņēmuma peļņu.»

VUCA starts bija veiksmīgs - ne velti VUCA gozējas reklāmas aģentūru Top10 sarakstā pēc apgrozījuma. Un tas sasniegts gada laikā, kad aģentūra sāka attīstīt komerciālo virzienu. «Veidojot aģentūru, ieguldījām visus savus brīvos līdzekļus - 26 000 eiro, no kuriem bija jāizmaksā algas, jāizveido ofisa infrastruktūra un jādomā, kā pacelties.» Izdevās.

Augusi arī komanda - kopumā šobrīd VUCA strādā 16 darbinieku. «Katrs ir eksperts savā jomā un dara to, ko vislabāk prot. Piemēram, mana stiprā puse ir komunikācijas stratēģija un mārketings, projektu realizēšana, partnere Ilona Batņa pārvalda finanses, administratīvos procesus un infrastruktūru, personālu,» stāsta Zane.

Jaunie prasa citu darba vidi

VUCA vadītāja novērojusi, ka viņas komandu veido cilvēki, kas vēlas mainīt pasauli, aiz sevis atstāt ko paliekošu un darīt jēgpilnu darbu. «Gados jaunie cilvēki aktīvi lieto sociālos kontus, un, ieliekot kādu postu, viņi gaida šos saucamos like - novērtējums viņus dzen uz priekšu. Līdzīgi ir arī darbā. Redzu, ka gados jauniem cilvēkiem ir svarīgi uzņēmumā īstenot savas ambīcijas, viņi nevēlas strādāt uzņēmumos, kam nav skaidra vīzija, kur tas attīstās. Tāpat kolektīvos, kurus veido jaunā paaudze, darba devējam daudz aktīvāk ir jādomā par piemērotu darba vidi, piemēram, ieviešot, ka uzņēmumā nav noteiktas darba vietas katram, rūpējoties, lai darbā valdītu iedvesmojoša atmosfēra. Alga un izaugsme, protams, arī nav mazsvarīga, bet mani novērojumi liecina, ka tiem ir otršķirīga loma jaunās paaudzes skatījumā, vismaz tiem, kas atnāk uz VUCA. Vienlaikus gan gribu piebilst, ka jaunie nereti nav paškritiski pret sevi: viņiem šķiet, ka viņi visu paveikuši lieliski, lai gan patiesībā tā nav un iespējams darbu izpildīt vēl labāk. Par profesionāli var kļūt tikai ar gadiem - mācoties un vēlreiz mācoties.»

Caurskatāma atalgojuma sistēma

Zane stāsta, ka, runājot par izaugsmi, reklāmas jomā karjeras ceļš, visdrīzāk, būs bez straujiem lēcieniem augšup (pati Zane gan ir spilgts pierādījums tam, ka arī vertikāla karjeras izaugsme ir iespējama), bet ikvienam ir iespējama horizontālā profesionālā izaugsme, piemēram, kādu brīdi darbinieks var būt radošais cilvēks, tad pievērsties integrētajiem risinājumiem, klientu servisam, vēlāk - stratēģijas izstrādei. Bet attiecībā uz algu Zane ir sapratusi: jo caurskatāmāka atalgojuma sistēma uzņēmumā būs, jo sliktāka augsne dažādām intrigām. «Aģentūrā ir skaidri noteikts, kādām kompetencēm jābūt katrai pozīcijai un attiecīgi kāds atalgojums pienākas. Kad šīs kompetences tiek izpildītas izcilā kvalitātē, cilvēks pakāpjas uz nākamo algas līmeni un ieņem jaunu amatu. Piemēram, labs projekta vadītājs uz rokas var nopelnīt no 750 līdz 1500 eiro mēnesī.»

Jābūt darbaholiķim

Zane neslēpj - ir liels gandarījums par paveikto un jau sasniegto, tomēr uz lauriem dusēt nevar. «Līdzko aģentūra apstājas savā attīstībā, nemainās, tas ir beigu sākums. Aģentūra pēdējo divu gadu laikā jau ir divas reizes pārpozicionējusies. Ir jāseko līdzi pasaules tendencēm, jāvēro, kā mainās auditorija, tās vajadzības, un ir jāmeklē atbilstoši risinājumi, piedāvājumi. Līdz ar to darbs nav vienveidīgs. Tas man pašai reklāmas nozarē ļoti patīk. Tāpat piesaista tas, ka darbs norit komandā - ir jābūt labam komandas spēlētājam,» uzsver Zane, kas šajā lauciņā rosās jau 15 gadu. Viņa arī uzsver - par savu darbu ir jādeg acīm. «Manuprāt, lai strādātu reklāmas nozarē, ir jābūt darbaholiķiem, jo darba temps patiešām ir ļoti straujš, arī savā profesionālajā pilnveidē nevar apstāties, citādi var izkrist no aprites, un galvai jābūt pilnai iecerēm, jo nemitīgi jāspēj ģenerēt patiešām labas idejas, ko pasniegt klientam.»

Taujāta, kā viņa atgūstas pēc spraigā darba skrējiena, Zane atbild: «Man palīdz Austrumu filozofija - miers sākas katrā no mums. Esmu sapratusi - lai labi justos, jābūt harmonijā ar sevi un nevienam citam nekas nav jāpierāda. Atpūsties var arī patīkamā mājas vidē, kā arī baudot dokumentālo kino.



Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā Rīgas savienošanai ir jāatrod skaidri finansējuma avoti, otrdien pēc valdības sēdes medijiem sacīja Ministru prezidente Evika Siliņa (JV), komentējot premjeres redzējumu par Satiksmes ministrijas (SM) piedāvāto projekta ieviešanas scenāriju.

Svarīgākais