Fotoradaru uzstādītāju paziņos jūlijā

Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš uzskata, ka fotoradaru ieviešanu vajadzētu finansēt no valsts budžeta, jo eksperti aprēķinājuši, ka tā būtu lētāk. © f64

Konkurss par fotoradaru ieviešanu noslēgsies 5. jūlijā, taču jautājums, cik lielu daļu no iekasētajām soda naudām saņems iekārtu īpašnieks – privātais uzņēmējs –, joprojām ir atklāts.

Valdība tikmēr jau paspējusi izdarīt likuma grozījumus Ceļu satiksmes likumā, precizējot kārtību, kādā komersants varēs iegūt savu daļu no iekasētajām soda naudām. Grozījumi spēkā stāsies 2011. gada 11. janvārī. "Cik procentu no kopējiem sodiem tie būs, pagaidām nezinām. Lielāka skaidrība būs pēc 5. jūlija, kad beigsies konkurss. Ierīces ieviesīsim pakāpeniski, tā, lai nākamā gada janvārī visi 160 fotoradari jau darbotos," stāsta Iekšlietu ministrijas preses pārstāvis Mareks Matisons.

Speciālisti aprēķinājuši, ka, ieviešot 160 fotoradaru, ātrums uz Latvijas ceļiem tiks samazināts par aptuveni desmit kilometriem stundā. Uz miljonu iedzīvotāju tas ļautu glābt 100 līdz 150 dzīvību, stāsta Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš. Viņš atklāj, ka nebūt ne visi radari reāli fiksēs pārkāpumus, būs arī tukšie posteņi. "Plānots, ka būs 100 pilni, 30 tukši un 30 pārvietojami radari," saka E. Zivtiņš. Būtiski, ka pirms radariem būs izvietotas brīdinošas ceļa zīmes. Pret šādu risinājumu esot saņemtas vairākas iebildes, argumentējot, ka tādējādi tiks nodalītas vietas, kurās jābrauc prātīgi un kurās var trakot. "Sava loģika iebildēs ir, taču uzstājām, ka ceļa zīmēm ir jābūt! Arī turpmāk sodu par ātruma pārsniegšanu saņems auto īpašnieks, nevis faktiskais vadītājs. Cilvēkiem ir jāsaprot, ka tā ir daudz progresīvāka un viņiem labvēlīgāka metode," stāsta E. Zivtiņš. Viņš norāda, ka gan policija, gan eksperti atzinuši; ja fotoradarus ieviestu valsts, tas Latvijai būtu izdevīgāk. Ātruma samazināšana nevar būt bizness, bet gan valsts prioritāte, uzskata E. Zivtiņš. Diemžēl valsts budžetā nepietiek līdzekļu, lai fotoradaru projektu realizētu bez komersantu palīdzības.

***

UZZIŅAI

• Kompānija, kura uzstādīs fotoradarus, taps zināma pēc 5. jūlija

• Arī turpmāk sodīs auto īpašnieku, nevis faktisko vadītāju

• 160 fotoradari samazinās ātrumu uz Latvijas ceļiem par 10 km/h

• Pirms fotoradariem tiks izvietotas brīdinošas ceļa zīmes

• Pirmos fotoradarus plānots ieviest jau rudenī

• Sods par ātruma pārsniegšanu ir no 5 līdz 500 latiem

• 2009. gadā ir konstatēts 98 531 atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas gadījums, 2008. gadā šādi gadījumi konstatēti 107 993 reizes

Latvijā

Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm ir jāļauj ieviest atšķirīgus un konkrētās valsts klimatiskajiem apstākļiem atbilstošus pasākumus, aģentūrai LETA pauda biedrības "Zemnieku saeima" ārpolitikas eksperts un Apvienības par ilgtspējīgu lauksaimniecību un lauku vidi valdes loceklis Valters Zelčs.