Propagandas organizācija Re:Baltica noslēgusi nozīmīgu līgumu ar sociālās saziņas vietni Facebook par satura cenzūru. Turpmāk šī Rīgā bāzētā organizācija noteiks, kāds saturs ir un kāds saturs nav vēlams izplatīšanai Baltijas valstīs. Tas ir bīstami, jo, līdztekus kvalitatīvas pētnieciskās žurnālistikas piemēriem, organizācija īsteno arī informācijas operācijas.
Viena no pērnā gada skandalozākajām operācijām bija vērsta pret Ukrainas neatkarības cīnītājiem, rādot brīvprātīgo bataljonu Azov Kremlim izdevīgā gaismā. Uzdodot ukraiņu karavīrus par nacistiem. Un pie reizes nacismu piedēvējot arī Nacionālajai apvienībai.
Stiprinot Kremļa naratīvu
Zīmīgi, ka vispirms propagandas informāciju «par Latvijas sakariem ar Azov neonacistiem» izplatīja Krievijas propagandas kanāls Sputnik. Re:Baltica «atmaskojums» ar virsrakstu Kā NA biedri draudzējās ar Ukrainas galēji labējiem un vēl dažas publikācijas sekoja pēc vairākiem mēnešiem. Konkrētā sacerējuma galvenais autors bija Krievijas pilsonis Leonīds Rogozins, kurš darbojas biedrības Re:Baltica padomē. Ukrainas vēstniecība par Re:Baltica izplatītajiem tekstiem bija sašutusi. Vietējā ukraiņu kopiena un latviešu nacionālisti - saniknoti. Savukārt prokremliskajiem medijiem atkal bija ko pārpublicēt, stiprinot Kremļa naratīvu, ka Ukrainā pastāv nacisms. Kāpēc bija tik svarīgi diskreditēt Azov? Ukrainas iekšlietu ministrs Arsens Avakovs pērn skaidroja, ka «tieši Azov efektivitāte Donbasā ir īstais iemesls apturēt to ar citu, hibrīdkara, metodi». Jāpaskaidro, ka Azov ietilpst Ukrainas regulāro aizsardzības spēku sastāvā. Ja viņus pasludina par nacistiem, zīmogs tiek uzlikts visai armijai. Un tieši tāds bija Krievijas informācijas operācijas mērķis ekspertu skatījumā. Neatkarīgā to aprakstīja publikācijā Karā pret Ukrainu hibrīduzbrukums caur Latviju.
«Atmasko» arī Neatkarīgo
Cita tendencioza Re:Baltica kampaņa pērn agresīvi aizstāvēja valdošās koalīcijas virzīto ieceri klimata mērķu aizsegā paaugstināt autonodokļus un aizliegt lietotu mašīnu tirdzniecību. Šo ideju lobēja jauno automašīnu dīleri un Krievijas gāzes tirgotājs Aigars Kalvītis, cerot uz autogāzes tīkla izveidi par valsts naudu. Re:Baltica tā vietā, lai palīdzētu apturēt šos savtīgos plānus, «atmaskoja» Neatkarīgo krāsu sabiezināšanā. Pēc viņu domām, ja tekstā nav minētas konkrētas nodokļu likmes, nedrīkst rakstīt, ka «mašīnām plānots paralizējošs nodokļu kāpums». Taču, loģiski spriežot, ar mazu nodokļu likmes pieaugumu nav iespējams mainīt sabiedrības paradumu pārvietoties ar lētām un ekonomiskām mašīnām. Lai cilvēki pirktu jaunas un dārgas mašīnas, kas nerada CO2 izmešus, nodokļu kāpumam jābūt vecos paradumus paralizējošam. Un atļauties to var tikai bagātnieki vai parādnieki. Re:Baltica «atmaskojums» tomēr nenostrādāja, un ar valsts klimata, Kalvīša un autodīleru mērķiem saistītie dokumenti tika būtiski pārstrādāti. Radikālākās normas tika mīkstinātas, bet norma, kas paredzēja aizliegt lietoto auto tirdzniecību, pagaidām tālāk nav virzīta. Tas neapstrīdami ir žurnālistikas panākums visas sabiedrības labā.
Re:Baltica dienaskārtību nosaka citi mērķi, un tagad šī dienaskārtība tiks uzspiesta arī sociālā tīkla Facebook lietotājiem.
Cenzūra iedarbinās algoritmu
Par to, ka Re:Baltica grasās kļūt par Facebook satura cenzoru, runāja jau ilgāku laiku. Pagājušajā nedēļā tas izziņots oficiāli:
«Re:Baltica faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības laboratorija Re:Check no šodienas kļūst par Facebook oficiālo faktu pārbaudīšanas partneri. Facebook aizvien aktīvāk iesaistās cīņā pret dezinformāciju un visā pasaulē sadarbojas ar neatkarīgiem trešo pušu faktu pārbaudītājiem - tādiem kā Re:Check. Šos partnerus sertificē no politiskās ietekmes neatkarīgais Starptautiskais faktu pārbaudes tīkls. Vispirms Re:Check izgāja šo sietu, tagad apstiprināts oficiālo Facebook partneru sarakstā.»
Cenzūras mehānisms ir vienkāršs un efektīvs: faktu pārbaudītājs atzīst ziņu par neatbilstošu kritērijiem, un Facebook algoritms automātiski samazina cilvēku skaitu, kam tiek attēlota konkrētā ziņa. Savukārt Facebook lapām un interneta vietnēm, kas atkārtoti izplata cenzūras skatījumā neatbilstošas ziņas, tiek samazināta redzamība un tiek liegta iespēja gūt ieņēmumus un reklamēties.
Jo nauda nav galvenais
Tātad atbilstoši Re:Baltica kritērijiem viņu pašu uzkonstruētā ziņa par to, ka ukraiņu karavīri ir nacisti, feisbukā sasniegtu maksimāli lielu auditoriju, turpretim ziņa, ka Latvijas valdošā koalīcija grasās būtiski ierobežot sabiedrības tiesības uz mobilitāti un pakalpot Krievijas gāzes lobijam, tiktu atzīmēta kā dezinformācija.
Par satura cenzēšanu feisbukā Re:Baltica arī saņems atalgojumu. Cik lielu, nodibinājuma valdes priekšsēdētāja Arta Ģiga sakās nezinām - tas esot saistīts ar kaut kādu interešu konfliktu, jo viņa strādā vēl citā darbavietā. Par naudu viņa sūta vaicāt Sanitai Jembergai, kura nodarbojas ar nodibinājuma operatīvo darbu. Savukārt Jemberga sūta vēl tālāk - vaicāt feisbukam: «Attiecības starp FB un mums regulē līgums, kādu FB slēdz ar
trešās puses faktu pārbaudes partneriem. Summa ir atkarīga no padarītā
apjoma, un par principiem, kā FB šo atlīdzību nosaka, lūdzu, jautā
viņiem pašiem.»
Nauda šajā stāstā patiešām nav galvenais. Galvenais ir iespēja manipulēt ar auditorijai piegādāto informāciju, nolūkā īstenot kādu noteiktu politiku.