Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenotājiem, Baltijas valstu kopuzņēmumam AS "RB Rail" un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas", uzdots divu nedēļu laikā sagatavot ziņojumus par projekta aktuālo situāciju, problēmām un projekta aizkavēšanās iemesliem, šodien žurnālistiem pastāstīja satiksmes ministrs Jānis VItenbergs (NA).
Vitenbergs tikās ar "RB Rail" valdes priekšsēdētāju Agni Driksnu un "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētāju Kasparu Vingri. Tikšanās laikā pārrunāta aktuālā situācija un problēmas, ar ko saskaras projekts un tā īstenotāji.
Satiksmes ministrs uzsvēra, ka projekta realizācijā ir virkne labu lietu - projekts virzās uz priekšu un ir sākti būvniecības darbi visās Baltijas valstīs. Tomēr ir arī virkne sarežģījumu, kā rezultātā tiek kavēti sākotnēji noteiktie laika grafiki. "Man ir svarīgi, ka mēs saprotam, kur mēs atrodamies, un saprotam iemeslus, kāpēc projekts kavēsies, lai tos spētu kopā novērst un skatīties uz priekšu. Lai nebūtu atkal pēc gadiem grafika pārbīdes, kuras mēs šajos apstākļos noteikti nevaram atļauties," teica Vitenbergs.
Ministrs arī norādīja, ka "Rail Baltica" realizēšanā būs jānāk un jāstrādā kopā dažādām ministrijām, pašvaldībām, un iesaistei jābūt daudz lielākai nekā līdz šim.
"Man ir svarīgi, ka saprotam aktuālo situāciju. Es uzdošu iesaistītajām pusēm divu nedēļu laikā sagatavot ziņojumu par aktuālo situāciju, problēmām, kādas ir projektā, par projekta kavējuma iemesliem, un pretī detalizētu sarakstu, kurš par ko atbildēs, laika rāmi, ko katrs no iesaistītajiem darīs, lai pēc pāris gadiem atkal nebūtu šādā situācijā, ka nobīdās projekta termiņi un atskatāmies uz pagātni, ka ir bijuši neizdarīti darbi vai sarežģījumi," teica Vitenbergs, piebilstot, ka savukārt valdības kolēģus aicinās veidot starpministriju sadarbības grupu, lai strādātu pie projekta kopā.
Kā norādīja Driksna, šobrīd ir būtiski runāt par to, kas šobrīd ir jāizdara, lai līdz 2030.gadam Igaunijas, Latvijas un Lietuvas iedzīvotāji un uzņēmēji varētu nokļūt Eiropā.
Viņš skaidroja, ka galvenais ir tehniskā projekta izstrāde. Šobrīd "RB Rail" izstrādā tehniskos projektus trīs Baltijas valstīs, kopā 650 kilometru garumā, un no tiem 265 kilometri ir Latvijā. "Ir skaidrs, ka projektēšana ir ļoti sarežģīta, jo 265 kilometrus nevar izprojektēt tāpat kā vienu māju vai vienu kultūras objektu. Tā ir līnijbūve, kas šķērso pilnībā visu Latviju," norādīja Driksna. Viņš arī stāstīja, ka šobrīd "Rail Baltica" ir otrajā projekta fāzē - ir noskaidrotas optimālās projekta iespējas un notiek tehniskais darbs. "Ir būtiski, ka visi iesaistītie partneri un puses apzinās, ka nākamā ir projekta pabeigšanas fāze, un mēs iesim pie viņiem ar liela apjoma būvatļaujām, kurām būs nepieciešami saskaņojumi veiktajiem priekšnosacījumiem, kas mums ir izvirzīti. Tas šobrīd ir galvenais projektēšanas fāzē," uzsvēra Driksna.
"RB Rail" vadītājs arī norādīja, ka sākotnējais plāns paredzēja, ka projekts tiks pabeigts 2026.gadā, bet šobrīd redzams, ka kopumā projekts būs gatavs 2030.gadā un pirmais savienojums starp Rīgu un Lietuvas robežu - 2028.gadā.
Savukārt Vingris teica, ka šobrīd notiek vērienīgi būvdarbi Rīgas centrālajā posmā un lidostas "Rīga" apkaimē, bet šogad ir plāns uzsākt būvdarbus ārpus Rīgas, veidojot savienojumu ar Lietuvu. Paralēli pamatlīnijas darbiem notiek arī darbs pie reģionālās infrastruktūras elementiem - reģionālo pieturvietu būvprojektu izstrāde, Salaspils kravu termināļa būvprojekta izstrāde, kā arī lidostas kravu termināļa būvprojekta izstrāde. "Visi šie elementi kā vienots kopums šogad būs izšķirošs izrāviens," teica Vingris.