Emisijas kvotu ieviešana sadārdzinās aviobiļetes

Apmēram par sešiem līdz astoņiem eiro (vidēji par pieciem latiem) no nākamā gada varētu palielināties aviobiļešu cenas, jo katrai lidsabiedrībai būs jāmaksā par aviācijas emisijas kvotu iegādi. Eiropas Komisija (EK) uzskata, ka sadārdzinājums nebūs milzīgs, taču tas būs papildu slogs aviokompānijām, kuras izmaksas iekasēs no pasažieriem.

"Pēdējo 15 gadu laikā ir bijis pamatīgs aviobiļešu cenu kritums, taču, ņemot vērā klimata izmaiņas, EK no nākamā gada nosaka, ka ikvienai lidsabiedrībai, kas pacelsies vai nolaidīsies Eiropas teritorijā, būs jāiegādājas siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotas. Aptuvenie aprēķini liecina, ka tās plānots realizēt par 100 miljoniem eiro, kas būs jāsedz no lidsabiedrību ieņēmumiem, taču tas nozīmē, ka šī summa būs jāiegūst no pasažieriem," stāsta Eiropas Reģionālo aviokompāniju (ERA) asociācijas ģenerāldirektors Maiks Embrozs.

Asociācija ir pārliecināta, ka loģiskāk būtu šo summu kompensēt no valsts līdzekļiem, nevis uzlikt papildu maksājumu lidsabiedrībām.

Emisijas kvotu tirdzniecība skars arī Latvijas nacionālo lidsabiedrību airBaltic, kuru satrauc neziņa, cik maksās kvotas. "To tirdzniecība notiks pēc izsoles principa, un tas padara neprognozējamu kopējo izmaksu. Šī sistēma ir ieviesta, lai aviobiļetes kļūtu dārgākas. Eiropas Parlamenta (EP) direktīva nosaka, ka šādā veidā motivēs aviokompānijas samazināt izmešus, taču lidsabiedrības to dara jau tagad, jo tas vistiešākā mērā ir saistīts ar degvielas patēriņu," komentē airBaltic korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.

ERA, ko pārstāv apmēram 70 Eiropas aviokompāniju un kuras katru gadu pārvadā 70,6 miljonus pasažieru uz 426 dažādām pilsētām, nodarbojas ar lobēšanu EK un citās Eiropas regulējošās iestādēs. Tā cer, ka izdosies mainīt nosacījumus, lai nelielām lidsabiedrībām būtu labāki noteikumi kvotu iegādei. EK pārstāvniecības Latvijā preses sekretārs Jānis Krastiņš komentē: "EK aprēķini liecina – ja aviokompānijas jaunās izmaksas pilnībā pārnesīs uz patērētājiem, līdz 2020. gadam divvirzienu lidojuma biļetes cena varētu palielināties par 1,8 līdz 9 eiro (1,25 līdz 6,30 latiem)."

EP Transporta un tūrisma komitejas deputāts Roberts Zīle norāda, ka ir panākta vienošanās ar ES Padomi par direktīvas projektu, ar kuru aviācijas nozare tiks iekļauta emisijas tirdzniecības sistēmā. "Esam panākuši, ka 3% no emisijas kvotām aviācijai tiks atliktas īpašā rezervē, kas būs paredzēta gan jaunajām, gan strauji augošām aviokompānijām, arī airBaltic," informē R. Zīle un turpina, "uz bezmaksas kvotām no šīs rezerves varēs pieteikties ne tikai jaunas aviokompānijas, bet arī tās, kuru ikgadējā vidējā izaugsme četru gadu periodā pārsniedz 18%."

Emisiju tirdzniecības sistēma lidojumu operatoriem piešķirs noteiktu skaitu kvotu jeb atļauju, ar katru no tām dodot tiesības uz vienu tonnu CO2 izmešu gadā. Direktīva nosaka, ka 85% no visām emisiju atļaujām izdalīs aviokompānijām bez maksas, bet 15% pārdos vairāksolīšanā. Tādējādi aviokompānijām, kuras vēlēsies radīt vairāk emisiju, nekā atļaus tām piešķirtās kvotas, nāksies papildu kvotas iegādāties par maksu.

Latvijā

Šodien ZZS valde gatavojas izvirzīt savu Latvijas Bankas (LB) prezidenta amata pretendentu – valsts finanšu institūcijas “Altum” valdes priekšsēdētāju Reini Bērziņu. Latvijas Bankas likums nosaka: “Latvijas Bankas prezidentu pēc vismaz 10 Saeimas deputātu ierosinājuma ievēlē amatā Saeima.” Tas nozīmē, ka tikai politiķi, Saeimas deputāti var izvirzīt kandidātus uz šo augsto amatu.

Svarīgākais