Banka brīdina par šobrīd krāpnieku visbiežāk izmantoto metodi, kā piesavināties svešu naudu

© unsplash.com

Krāpnieki regulāri maina noziedzības veidus, un pašlaik telefonkrāpnieki bieži zvana, uzdodoties par mobilo sakaru operatoriem ar mērķi izvilināt no upuriem dažādus personas datus, piemēram, internetbankas pieejas informāciju, kas tālāk ļautu no iedzīvotājiem izkrāpt naudu, aģentūru LETA informēja "Luminor Bank" pārstāvji.

Zvana laikā krāpnieki apgalvo, ka it kā ir nepieciešams veikt konkrētas darbības, lai atjaunotu esošo telefona numuru un izvairītos no SIM kartes bloķēšanas. Lai šīs darbības īstenotu, upurim tiek lūgts apstiprināt savu identitāti, ievadot personas datus un "Smart-ID" kodu.

Turklāt telefonkrāpnieki saziņai ar upuriem galvenokārt izmanto latviešu valodu, tādējādi apgrūtinot krāpnieku atpazīšanu. Galvenokārt krāpnieki mēģina iegūt pieeju klientu pašapkalpošanās portālam, tādā veidā cenšoties iegūt pēc iespējas precīzākus personas datus. Atsevišķos gadījumos, piekļūstot datiem, krāpnieki mēģina klienta telefona numuru pārcelt uz e-SIM vai to bloķēt, tādā veidā klientam zaudējot kontroli pār savu numuru, norāda "Luminor Bank" pāstāvji.

"Luminor Bank" krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma skaidro, ka pamatā krāpnieku darbības līdzinās citām jau iepriekš aktuālām shēmām - upuris tiek maldināts, sniedzot tam nepatiesu informāciju par šķietamiem draudiem, kurus zvanītājs var it kā palīdzēt atrisināt. Krāpnieki manipulē ar upura emocijām un cenšas iegūt iedzīvotāju uzticību, lai vēlāk to izmantotu savtīgiem mērķiem.

Neskatoties uz to, saziņa ar upuri ir ātra un uzstājīga, lai panāktu, ka no upura puses tiek veikti nepārdomāti un sasteigti lēmumi. Telefonkrāpnieki vēlas panākt, lai zvana saņēmējs izpaustu tiem nepieciešamo sensitīvo informāciju, piemēram, internetbankas pieejas datus, kartes datus vai "Smart-ID" kodus, norāda Celma.

"Tele2" drošības nodaļas vadītājs Mārtiņš Melnis atzīmē, ka krāpnieki allaž meklēs veidus, kā apiet sistēmu, un cīņa ar to norisinās nepārtraukti. "Tele2" seko līdzi notikumiem un izstrādā risinājumus, lai pasargātu klientus no apdraudējumiem, piemēram, uzņēmumā sākusi strādāt krāpniecisku zvanu bloķēšanas sistēma, kas automātiski bloķē viltus telefonu numuru zvanus no ārvalstīm, nodrošinot klientiem drošāku saziņu pa tālruni.

Viņš uzsver, ka ne mobilo sakaru operatori, ne kāda cita uzticama iestāde iedzīvotājus nesteidzinās pieņemt lēmumu vai veikt kādas darbības, kā arī nelūgs dalīties ar internetbankas pieejas datiem. Ja iedzīvotājam rodas šaubas, ieteicams pārtraukt sarunu un sazināties ar savu mobilo sakaru operatoru.

Ja iedzīvotājs kļuvis par krāpšanas upuri vai rodas aizdomas par krāpšanu, nekavējoties ir jāziņo bankai un policijai par notikušo.