Deviņu gadu laikā, kopš Latvija iestājusies Eiropas Savienībā, eiro ieviešanas atbalstītāju īpatsvars tikai vienu reizi pārsniedzis 30% atzīmi, un kopš 2011. gada šis rādītājs nav sasniedzis pat 25%.
Tomēr eiro ieviešanas kampaņas autori un Finanšu ministrija cer, ka līdz nākamā gada sākumam, kad Latvijā tiks ieviests eiro, par vienotās valūtas atbalstītājiem būs padarīti vismaz 60% valsts iedzīvotāju. To konkursā uzvarējušie apņēmušies paveikt, salīdzinot eiro ieviešanu ar procesiem dabā.
Aģentūras Mooz!, kas līdz ar Komunikāciju aģentūru uzvarēja 284 843 latu vērtajā konkursā, direktors Ēriks Stendzenieks skaidro, ka, izstrādājot kampaņas koncepciju, tās autori apzināti izvairījušies no nacionāli piesātinātiem simboliem, lai neizprovocētu konfliktus.
Cilvēkiem, kas satraucas par skaistās pašreizējās naudas pazušanu vai ierastās simbolikas aizmiršanu, reklāmas speciālists atgādina, ka uz piecu latu banknotes attēlotais spēka simbols ozols un uz desmitnieka redzamais gleznainais Daugavas līkums nekur nepazudīs, tas paliks tepat Latvijā. Savukārt mūsu tautumeita Milda nu jau ir pieaugusi, lai dotos pasaulē. «Un nemaz nevar zināt, vai Latvija pievienojas eirozonai vai eirozona Latvijai,» prātoja E. Stendzenieks.
Tieši šādi, atsaucoties uz nenovēršamo dabas likumu, ka viss plūst un viss mainās, tiks pamatota eiro ieviešana. «Katram ir savs laiks, laiks, kad no zīles izaug ozols un no kūniņas izšķiļas tauriņš,» saka E. Stendzenieks, kas uzskata, ka arī latam pienācis laiks mainīties.
Viņš nenoliedz, ka iepriekš daudz izteicies pret eiro ieviešanu un joprojām ir gatavs uzdot neērtus un pat provokatīvus jautājumus šajā kontekstā. Tāpēc arī eiro ieviešanas kampaņa ne tikai centīsies panākt eiro atbalstītāju skaita pieaugumu, bet, atbildot uz visiem iespējamajiem jautājumiem, arī izskaidrot šī procesa nozīmīgumu un būtību.
E. Stendzenieks uzskata, ka pašreizējais zemais atbalsts eiro skaidrojams ar to, ka valdība dialogā ar sabiedrību izmanto pārāk sarežģītu valodu un neērtus jautājumus cenšas pamēzt zem tepiķa, tādējādi radot cilvēkos neticību. Reklāmas speciālists ir pārliecināts, ka tikai pilnībā informēts cilvēks var mainīt savu viedokli par labu eiro ieviešanai.
Darba viņam netrūks, jo par pietiekami informētiem par eiro ieviešanu sevi uzskatot 50% Latvijas iedzīvotāju. Bet neinformētajai pusei informācija par vienoto ES valūtu ir tik niecīga, ka informatīvajā tālrunī tiek uzdoti jautājumi pat par to, vai ar Latvijas eiro varēs norēķināties arī citās Eiropas Savienības valstīs.
***
Daudz pārliecināmo
Eiro ieviešanas atbalstītāju dinamika (%)
kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā
Atbalsta Neitrāla attieksme Neatbalsta
04.2004. 26 23 44
04.2005. 35 23 23
04.2006. 29 21 42
04.2007. 23 25 45
04.2008. 25 27 42
04.2009. 29 22 43
04.2010. 30 23 37
04.2011. 26 20 47
04.2012. 15 22 57
06.2012. 16 19 59
07.2012. 15 19 59
08.2012. 13 20 59
10.2012. 19 19 58
11.2012. 17 19 58
02.2013. 22 20 53
03.2013. 22 19 55
04.2013. 17 21 59
05.2013. 20 19 57
06.2013. 22 21 53
Avots: SKDS