Tālmācība – eksakto zinību uzrāviens

© Publicitātes foto

Tagad, kad ir zināms, ka ārkārtējās situācijas ierobežojumi drīz mazināsies, ir zināms arī tas, ka tālmācība mūsu darba kārtību nepametīs. Tāpat ir skaidrs, ka bērni tiešām mācās, nevis spēlē datorspēles stundām paredzētajā laikā.

Daudzi no šobrīd iegūtajiem - galvenokārt digitālajiem - paradumiem turpmāk saglabāsies kā savam laikam neaizstājami. Tālmācība būs devusi vēl citus ieguvumus, iespējams, pilnīgi atšķirīgus no tiem, ko gaidām. Cita veida pieeja un prasmes var būt ieguvums mūsu nākotnes ekonomikai.

Manuprāt, šis ir laiks, kad varam pārvērtēt savas prioritātes: kādēļ mēs mācāmies, un kādēļ mēs mācām? Tas nozīmē arī papildu izglītošanās iespējas, kas kļūst arvien kvalitatīvākas un nav tikai izklaidējošs eksperiments ar sauso ledu.

FIZMIX - pašu skolēnu izvēlēts palīgs

Latvijas bērni aktīvi meklē šīs papildu digitālās iespējas, un kā FIZMIX portāla vadītājs to varu apgalvot ar pierādāmiem un izmērāmiem lielumiem. Sausi fakti - kopš sākusies attālinātā mācīšanās, Latvenergo fizikas portāla skolēniem un skolotājiem

FIZMIX.lv apmeklējumu skaits dienā audzis vidēji no 1800 līdz 5000 apmeklējumiem, kas ir gandrīz trīs reizes vairāk. Skaidrs, ka ne FIZMIX, ne e-klase vai Whatsapp nevar aizstāt klātienē esošu skolotāju, tomēr portāla apmeklējums liecina, ka skolēni un skolotāji nebaidās izaicināt sevi un izmantot digitālos rīkus mācību procesā. Turklāt runa ir ne tikai par skolēniem - mācās arī skolotāji. FIZMIX skolotāju portālu iepriekš vidēji nedēļā apmeklēja aptuveni 200 fizikas skolotāju, taču, tiklīdz tika paziņots par attālinātajām mācībām, portālu nedēļas laikā apmeklēja 400 skolotāju. Šobrīd portālā reģistrējušies 750 skolotāju un tajā ievietoti 800 mācību materiālu.

Ir grūti izmērīt, cik daudz šeit ieskatās trešā tālmācībā ļoti iesaistītā un nozīmīgā auditorija - vecāki, tomēr esmu drošs, ka arī tas ir liels skaits.

Eksaktais uzrāviens

FIZMIX ir iesaistījies arī projektā Tava klase, un mēs veidojam fizikas mācību stundas 9. klasēm. Šāda formāta mācības mājās - digitālas vai pa TV - ir ieguvušas jaunu dimensiju, gan apgūstot nepieciešamās zināšanas atšķirīgā veidā, gan darot to varbūt pat nedaudz izklaidējošā veidā. Un es uzdrošinātos apgalvot, ka tas būs ieguvums mūsu tautsaimniecībai - ja apgalvojam, ka eksaktajās zinātnēs ir zināšanu kritums, tad to papildu apguve, ko esam veicinājuši arī mēs, varētu būt savdabīgs ieguvums no ārkārtējās situācijas.

Vai mūsu bērni būs gudrāki pēc tālmācības vai arī jutīsies kaut ko zaudējuši? Es domāju, viņi būs ieguvuši citas, jaunas zinības un prasmes - tāpat kā mēs visi. Un pat tad, ja kāda fizikas formula vai likums būs pazudis digitālajā ceļā no skolotāja pie skolēna, esmu pārliecināts, ka eksakto prātu skaits nākotnē augs, un tas ir būtisks nosacījums valsts labklājībai. Mēs taču zinām, ka vīrusu agri vai vēlu uzvarēsim, un šajā brīdī būs daudz vietas inovatīvām idejām, kas dos jaunu uzrāvienu Latvijas ekonomikai.

Kā mācīties fiziku attālināti

Pirms septiņiem gadiem AS Latvenergo radīja portālu FIZMIX, lai parādītu fizikas aizraujošo pusi un ieinteresētu eksaktajās zinātnēs tos skolēnus, kuriem fizika nebūt nav mīļākais mācību priekšmets. Portāls un tā saturs šo gadu laikā ir nepārtraukti papildināts, un šobrīd to izmanto arī tie skolēni, kuriem fizika padodas ļoti labi, turklāt liela daļa fizikas skolotāju izmanto izdevību portālā smelties jaunas idejas.

Portāla apmeklējums ir pieaudzis visās sadaļās, taču īpaši izceļas tās, kurās izklāstīta fizikas teorija pamatskolai un vidusskolai. FIZMIX portālā pamatskolēniem visi fizikas temati ir skaidroti, izmantojot infografikas, kurās atrodami fizikas likumi un formulas, kas papildinātas ar praktiskiem piemēriem un krāsainām ilustrācijām. Infografiku skatījums pēdējo nedēļu laikā audzis sešas reizes.

Līdz šim visvairāk apmeklētā sadaļa FIZMIX portālā bijusi fizikas temati vidusskolai, ko varētu uzskatīt par digitālu fizikas grāmatu. Iepriekš šī sadaļa dienā tika apskatīta aptuveni 1300 reižu, šobrīd to apmeklē vairāk nekā 4000 reižu dienā.

Ko tālmācībā esam iemācījušies mēs

Statistika rāda, ka attālinātā mācīšanās šobrīd nav mācību procesa simulēšana, tieši otrādi, skolēni un skolotāji cenšas pielāgoties jaunajai situācijai un neierastajos apstākļos gūst aizvien jaunas pilnveides iespējas.

Pēc sarunām ar fizikas skolotājiem secinu, ka vienotas pieejas mācību procesam nav, un esmu pārliecināts, ka arī nevajag. Tieši tāpat kā skolēni, arī skolotāji nav ar vienu lineālu mērāmi, un katrs var izvēlēties savu ceļu, lai arī galamērķis visiem ir viens.

Ir skolotāji, kas jau pirms vairākiem gadiem, ieguldot neskaitāmas darba stundas, izveidojuši elektronisku mācību vidi, kurā skolēniem ir gan mācību materiāli, gan pārbaudes darbi - šai skolotāju grupiņai šobrīd noteikti ir mazāk galvassāpju un vairāk laika e-klases vietā atvērt kādu labu grāmatu. Ir skolotāji, kas mācību procesā gatavi atbildēt uz neskaitāmām e-pasta vēstulēm, taču izvēlas kameras priekšā skolēniem nerādīties, savukārt citi bauda digitālās priekšrocības, vadot stundas gandrīz tieši tāpat kā klātienē.

Mācību gads tūlīt beigsies - pilnīgi atšķirīgi no tā, kā sācies. Tas ir devis iespējas nākamā mācību gada sākumā uz daudz ko paskatīties ar svaigu skatienu, un tik pierastais teiciens, ka katrs izaicinājums ir labākā pieredze, būs atkal pierādījies praksē.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais