"Baltic Agro" servisa centrs Daugavpilī uzsāk intensīvu darbu

BATIC AGRO DAUGAVPILS servisa centrs pakāpeniski sakārto un modernizē bijušā Daugavpils dzirnavnieka ēkas un teritoriju © Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Kopš pagājušā gada augusta Baltic Agro ir bijušā Daugavpils dzirnavnieka teritorijas un ēku nomnieki. Jau pērn ir uzsākta minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu izplatīšana un turpinās labības un rapša pieņemšana un pirmapstrāde, nodrošinot reģiona zemniekiem ātru un kvalitatīvu pakalpojumu, risinot visdažādākos ar zemkopību saistītos jautājumus.

Par nākotnes plāniem vairāk vēsta Baltic Agro graudu tirdzniecības vadītājs Jānis Žugris.

Runājot par noliktavas darba laiku, vēlos piebilst, ka tas ir pakārtots zemnieku vajadzībām - pulkstenī neskatāmies, vēsta Jānis Žugris / Publicitātes foto

- Vai Baltic Agro tikai līdz ar Daugavpils dzirnavnieka teritorijas un ēku nomas līguma noslēgšanu uzsāk savu darbību šajā reģionā?

- Šajā reģionā strādājam jau 25 gadus - kopš uzņēmuma dibināšanas, kad mūs pazina ar nosaukumu Kemira un tirgojām tikai minerālmēslus. Taču tik tuvu Daugavpils apkaimes zemniekiem līdz šim nebijām - lai prece sasniegtu zemnieku, vajadzēja dažas dienas. Jā, protams, mūsu speciālisti vienmēr bija pieejami un preces arī, bet komunikācija un piegādes nenotika tik operatīvi kā šodien. Laika gaitā ir attīstījušies pakalpojumi, sākot no zinošu agronomu konsultācijām, līdz visu nepieciešamo lauksaimniecības izejvielu piegādēm, sēklas materiālam un ražas iepirkšanai. Daugavpils servisa centra attīstībā ejam līdzīgu ceļu - vispirms, izveidojot ietilpīgu noliktavu, uzsākām minerālmēslu, augu aizsardzības līdzekļu un sēklas materiālu tirdzniecību, kā arī noliktavā piedāvājam lopkopības segmentam nepieciešamo. Vēlamies izveidot plaša spektra centru zemniekam, kur vienuviet atrodas viss nepieciešamais. It īpaši tas svarīgi sezonas laikā, jo reizēm, lai apkarotu slimības un kukaiņus, jautājums ir jārisina ātri. Zemkopjiem vairs nebūs jāgaida vairākas dienas, līdz tiks piegādāts nepieciešamais no lielajām noliktavām, kas atrodas tālāk.

- Kāds ir galvenais mērķis un uzdevums, kāpēc Baltic Agro attīsta šeit servisa centru? Vai reģiona zemniekiem tas ir nepieciešams?

- Sezonas laikā, tai skaitā graudu kulšanas laikā, vissvarīgākais kritērijs ir attālums - katrs lieks kilometrs ir laiks un transporta izmaksas. Jo tuvāk ir noliktavas un graudu pieņemšanas punkti, jo lielāks ietaupījums un ieguvums ir sezonas noslēgumā. Šāda tipa noliktavas - servisa centri mums jau ir izveidoti vairākās vietās visā Latvijā - Saldū, Stendē, Gulbenē, Liepājā. Trīs no tiem ir attīstījušies līdzīgā veidā, kur pārņēmām jau darbojošos uzņēmuma aktīvus. Savukārt Gulbenē servisa centru būvējām pavisam no jauna. Neilgajā laika periodā, kurā apsaimniekojam bijušo Daugavpils dzirnavnieku, esam jau veikuši pietiekami lielas investīcijas teritorijas sakārtošanā - ir izveidotas minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu noliktavu telpas, pakāpeniski tiek sakārtots teritorijas ceļu tīkls, uzbūvēts jauns vagonu atkraušanas mezgls un svari. Pagājušajā gadā uzņēmuma sakārtošanā esam investējuši ap 300 tūkstošiem eiro, un šī gada investīcijas būs līdzvērtīgā apjomā. Ir plāns pilnveidot laboratorijas darbu un iekārtas, lai klientiem ir pārskatāms un saprotams, kā veidojas rezultāts. Ejam soli pa solim, lai ilgtermiņā iegūtu sakārtotu uzņēmumu un uzlabotu tehnoloģiskos risinājumus. Daudzas lietas ir darbojušās vairākus gadu desmitus un nedz fiziski, nedz morāli vairs neatbilst šodienas izpratnei par procesu vadību.

- Vai konkurence reģionā ir liela?

- Konkurence, protams, pastāv, tāpēc pastāvīgi strādājam pie servisa uzlabošanas. Esam ieinteresēti veidot ilgtermiņa sadarbību ar zemniekiem, kas dod iespēju abām pusēm labāk veikt loģistikas plānošanu. Graudu eksports pamatā notiek ar kuģiem, līdz ar to ir ļoti svarīgi, lai graudu pieņemšanas punktos būtu pieejams dzelzceļa atzars. Dzelzceļš mums ļauj būtiski ietaupīt uz transporta izmaksu rēķina, tāpēc mēs zemniekiem varam piedāvāt labākus nosacījumus un cenu. To pašu varam attiecināt uz minerālmēsliem - pa dzelzceļu piegādāt minerālmēslus ir ekonomiski izdevīgāk.

- Savulaik Daugavpils dzirnavniekā ražoja arī kombinēto lopbarību jeb kombikormu. Vai ir plānots atjaunot šo ražotni?

- Par to uzņēmumu ietvaros esam runājuši. Daugavpils dzirnavniekam ir gara un spēcīga vēsture - šeit ir ne tikai graudu pieņemšanas un uzglabāšanas elevators, bet arī profesionāla lopbarības ražošanas līnija un pārtikas miltu dzirnavas. Šobrīd intensīvi strādājam, lai optimizētu un uzlabotu esošā graudu uzglabāšanas elevatora, kaltes un pirmapstrādes iekārtu energoefektivitāti. Izvērtējam iespēju atsākt arī lopbarības ražošanu, jo Vācijā ražotās iekārtas, kas ir uzstādītas deviņdesmito gadu vidū, pateicoties darbinieku godaprātam, ir saglabātas darba kārtībā. Paldies darbiniekiem, kuri nav pieļāvuši demolēšanu un izzagšanu.

Šobrīd norit iekārtu diagnostika un izmantošanas potenciāla izvērtēšana.

- Vai graudu uzglabāšanas elevatori ir ekspluatējami?

- Jā, tie ir labā stāvoklī. Gribu piebilst, ka betona elevatori ilgstošākai graudu uzglabāšanai ir piemērotāki par mūsdienīgajiem metāla graudu uzglabāšanas torņiem, kas tehnoloģiski ir paredzēti īslaicīgai uzglabāšanai. Esošais elevators ļauj uzglabāt līdz 55 000 t graudu un nodalīt tos pēc kvalitātes. Tehnoloģiskās iekārtas ir darba kārtībā, bet redzam iespējas energoefektivitātes uzlabošanai.

- Kas ir šī brīža aktualitāte zemkopjiem - sausums, spradži, nezāles, minerālvielu trūkums?

- Pagājušā gada sausais un agrais rudens deva iespēju zemniekiem lielos apjomos iesēt ziemājus, tāpēc sējumu struktūra atšķirībā no citiem gadiem ir savādāka. Praktiski visi sējumi pārziemoja labi, līdz ar to varam cerēt, ka no šā pavasara sausuma ziemāji cietīs mazāk - sakņu sistēma paguva izveidoties rudenī. Protams, pašreizējais sausums ir viena no lielākajām problēmām, ko daļēji varam palīdzēt risināt ar šķīstošajiem lapu mēslojumiem - tie mazina augu stresu un dod iespēju caur lapām augam uzņemt nepieciešamās minerālvielas. Lietojot kopā ar insektu apkarošanas augu aizsardzības līdzekļiem, šķidrais lapu mēslojums sniedz vislabāko efektu.

- Cik viegli ir sazināties ar jūsu reģionālajiem menedžeriem - vai viņiem var droši zvanīt?

- Protams, Daugavpils pusē strādā vairāki agronomi konsultanti - visvienkāršākais veids, kā ar viņiem sazināties, ir zvanīt pa telefonu. Tikšanos var sarunāt gan pie zemnieka uz lauka vai mājās, gan Daugavpils servisa centrā vai citā klientam izdevīgā vietā un laikā. Uz vietas viņi nesēž - viņu mērķis ir sniegt zemniekiem labākos risinājumus, kā risināt vienu vai otru problēmu, lai ražas būtu labas, tāpēc bez iepriekšējas vienošanās sastapt šos cilvēkus servisa centrā var arī neizdoties. Runājot par noliktavas darba laiku, vēlos piebilst, ka tas ir pakārtots zemnieku vajadzībām - pulkstenī neskatāmies. Servisa centra rīcībā ir arī mikroautobuss, kurš veic ātrās piegādes nelielos apjomos.

- Vai apkārtnes klienti ir apmierināti ar Baltic Agro darbības kvalitāti? Kādas ir atsauksmes?

- Mēs aicinām izteikt savas domas un vēlmes, lai sniegtu saviem klientiem vislabāko pakalpojumu. Mēs šajā vietā esam tikai darbības pašā sākumā, tāpēc mums ir svarīgi zināt, ko cilvēki vēlas. Par iepriekšējiem gadiem esam saņēmuši kritiku par laboratorijas darbu. Esam ieviesuši mūsdienīgu sistēmu, kas klientam dod iespēju uzreiz ieraudzīt atvesto graudu kvalitātes rādītājus. Strādājam, lai klientiem būtu saprotama un pārskatāma kvalitātes noteikšanas metodika. Jau atstājot uzņēmuma teritoriju, šoferim uz rokas ir graudu pieņemšanas akts ar visiem kvalitātes rādītājiem.

- Kad gaidāt pirmās graudu kravas?

- Priekšā vēl ir pāris mēneši - ir prognozēts vēsāka laika periods, kas mazliet sabremzēs graudu nobriešanu. Taču prognozes liecina, ka kulšanas laiks sāksies apmēram divas nedēļas ātrāk, nekā ierasts - Latgalē tradicionāli ziemājus sāk kult augusta sākumā, bet šogad, visticamāk, pirmās kravas sagaidīsim jūlija otrajā pusē.

Svarīgākais