"Situācija ir kritiska"; VPR prasa saukt pie atbildības Autotransporta direkcijas vadību un izteikt neuzticību arī nozares ministram

© Vladislavs Proškins/F64

Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) pārstāvji piedalīsies Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēdē, kas sasaukta, lai steidzamības kārtā risinātu jautājumu par AS "Liepājas autobusa parks" nespēju izpildīt visus paredzētos reisus, no kuriem daļa ir Vidzemes plānošanas reģiona teritorijā - Ogres lotē.

AS "Nordeka" maršruta tīkla daļās Cēsis un Limbaži, Sigulda vispār neuzsāka reisu izpildi, aizbildinoties ar sarežģījumiem uzņēmumā, savukārt Valmiera, Valka, Smiltene līgums noslēgts līdz gada beigām. Vērtējot ilgstoši neatrisinātās problēmas ar sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, Vidzemes plānošanas reģions aicina saukt pie atbildības iesaistītās amatpersonas, pieprasot to demisiju.

VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs Guntis Gladkins norāda: "Šī situācija nozarē vērtējama kā ļoti kritiska - Sabiedriskā transporta padomes sēdes locekļiem šodien jāvērtē lēmumu pieņemšanas caurspīdīgums, atbildīgo iestāžu darbinieku vēlēšanās rast ekonomiski pamatotus un loģiskus risinājumus, kā arī viņu spēja vadīt atbildīgus procesus, organizējot sabiedriskā transporta pakalpojumus valstī. Iepirkuma procedūra par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bijusi tik laikietilpīga un problemātiska - rezultāts ir tiešām kritisks un prasa tūlītēju rīcību. Uzskatām, ka nepieciešams situāciju steidzami risināt, kā arī saukt pie atbildības ne tikai Autotransporta direkcijas vadību, bet izteikt neuzticību arī nozares ministram. Šāda rīcība un darba stils ir jāpārtrauc! Šobrīd cieš pakalpojuma saņēmēji - reģionu iedzīvotāji, kuri atstāti bez alternatīvām."

VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa: "Esam pārsteigti par situāciju, kas radusies Cēsu lotē, kurā konkursa uzvarētājs AS "Nordeka" nebija spējīgs uzsākt pakalpojuma sniegšanu no š.g. 1.jūlija, taču līgums lauzts netiek. Pārvadājumus turpina sniegt pārvadātājs AS "CATA", kas to darīja līdz šim, apliecinot, ka ir sociāli atbildīgs un gatavs iesaistīties, lai pasažieri neizjustu neērtības, kā tas diemžēl noticis Ogrē un Aizkrauklē. Šobrīd ar AS "CATA" noslēgts līgums uz vienu gadu, kas uzņēmumam no plānošanas un resursu ieguldījumu viedokļa ir nepieļaujami - pārvadājumu nozarē pakalpojumu sniedzējiem nepieciešams pārraudzīt situāciju ilgtermiņā, jo tas saistīts ar ievērojamām investīcijām un rūpīgu plānošanu no uzņēmuma puses. Tīkla daļā "Valmiera, Valka, Smiltene" ar pārvadātāju SIA "VTU Valmiera" noslēgts līgums tikai līdz šī gada beigām - kas tālāk, nav skaidrs nedz pārvadātājiem, nedz pasažieriem. Situācija ir kritiska!"

VPR Attīstības padome un Administrācija jau vairākkārtīgi ir norādījusi par nepilnībām sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtībā Vidzemē un Latvijā kopumā, ko ietekmē gan centralizēta organizēšana, gan arī neelastība attiecībā uz jauniem, inovatīviem risinājumiem, kas īpaši aktuāli ir lauku teritorijās ar mazu iedzīvotāju skaitu.

VPR uzskata, ka situācijas rezultātā netiek pildīts Sabiedriskā transporta pakalpojuma likuma mērķis - nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Tas attiecas gan uz šī brīža situāciju Ogres novadā, kurā iepirkuma konkursa uzvarētājam AS "Liepājas autobusu parks" ir sarežģījumi ar reisu izpildi, gan Cēsu un Limbažu novados, kuros AS "Nordeka" neuzsāka pakalpojuma sniegšanu, gan arī attiecināms uz situāciju attālās lauku teritorijās kopumā. Autotransporta direkcija vēl šobrīd atklāta konkursa rezultātā, kas tika izsludināts 2019.gada 17.jūlijā, nav noslēgusi 10 gadu līgumus par regulāru pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu ar autobusiem visās 16 maršrutu tīkla daļās, bet tikai 9 no tām.

Par to, ka problēmas radīsies, Vidzemes plānošanas reģiona pašvaldību vadītāji pauda bažas jau pirms diviem gadiem - 2020.gada jūnijā, kritiski vērtējot gan iepirkuma konkursa par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Latvijas reģionālajā maršrutu tīklā organizēšanas kārtību, gan rezultātu izvērtēšanu. Jau tad bija paredzami sarežģījumi attiecībā uz sabiedriskā transporta kvalitāti un pieejamību attālajās reģiona teritorijās gan Vidzemē, gan citviet Latvijā, jo rezultātu izvērtēšanas process bija neskaidrs un tā laikā notika neskaitāmas lēmuma pārsūdzības. Par sagaidāmajiem riskiem brīdināja arī citas organizācijas, tomēr atbildīgās amatpersonas Satiksmes ministrijā un VSIA Autotransporta direkcijā šīs norādes vērā neņēma.

Latvijā

Celtniecības sadārdzinājumi, lielo projektu vēl lielākās izmaksas, inflācijas procents būvniecībā, kas jau kļuvis par atsevišķu rādītāju ekonomikas datos — visi šie cenu pieaugumi galu galā atspoguļojas preču un produktu cenās, sitot pa gala patērētāju makiem. Laiks apskatīt ziloni istabā, kāpēc pie mums gatavais objekts nereti izrādās pat divkārt dārgāks, nekā bija plānots — un te nerunāsim pat ne par “Rail Baltica”.

Svarīgākais