Šogad jauni izaicinājumi

Jebkuram nav pa spēkam strādāt ar smagi slimiem bērniem – vajadzīga milzīga pacietība un sirds siltums. Pelču speciālās internātpamatskolas attīstības centrā dzīves prasmes un arodu apgūst 180 bērnu.

 Skolotāju un audzēkņu sekmīgā sadarbība katru gadu vainagojas panākumiem – bērni kļūst sociāli atvērtāki un patstāvīgāki, savukārt daļa jauniešu turpina savu izglītības ceļu kādā citā skolā vai uzsāk darba gaitas.

Skola nepaliek tukša

Lai arī ir vasara, kas nozīmē skolēnu brīvdienas, Pelču speciālās internātpamatskolas attīstības centrā turpina skanēt balsis un dipēt soļi. «Mūsu bērni vasaru pavada savās ģimenēs, jo iepriekšējos deviņus mēnešus vairāk vai mazāk dzīvojuši skolā. Esam priecīgi, ka tiekam novērtēti no ārpuses – pie mums šogad notiek četras dažādas bērnu un jauniešu vasaras nometnes. Par tradīciju kļuvusi Ventspils baptistu draudzes rīkotā nometne bērniem ar īpašām vajadzībām jūnija beigās. Mūsu skolu par savu nometnes vietu izvēlējās arī Salaspils daudzbērnu ģimeņu biedrība. Interesanta nometne sāksies 16. jūlijā un ilgs līdz 26. jūlijam. Biedrība Orbīta noorganizējusi sadraudzības nometni krievu un latviešu jauniešiem ar mērķi veicināt savstarpējo sapratni un toleranci. Pēc tam pie mums jau otro gadu pēc kārtas viesosies pasaulē atzīti fotogrāfi, kuri apmācīs jaunos talantus,» stāsta centra direktore Ināra Oļena. Iegūtie līdzekļi lieti noder skolas infrastruktūras atjaunošanai un pilnveidošanai.

Jauns arods

Nepieciešamās iemaņas pusaudži apgūst pēc akreditētas programmas pie kvalificētiem speciālistiem, jo skolā pēc 9. klases absolvēšanas iespējams specializēties kādā no četriem arodiem – galdnieka palīgs, pavāra palīgs, lauksaimniecības palīgstrādnieks un mājkalpotāja palīgs. «Programmu izstrādē sadarbojamies ar uzņēmējiem un, pateicoties veiksmīgai komunikācijai un viedokļu apmaiņai, esam izstrādājuši pilnīgi jaunu programmu – mežstrādnieks. Darba tirgū šobrīd pietrūkst roku, kuras spētu veikt vienkāršos darbus, tādus kā meža stādīšana, atjaunošana, ravēšana. Uzskatījām, ka jaunās programmas ieviešana ir lieliska iespēja ne tikai saglabāt bērnu skaitu, kas nenoliedzami sarūk visās Latvijas skolās, bet arī dažādot piedāvāto profesiju klāstu,» skaidro I. Oļena. Mežstrādnieka aroda apguvi nepiedāvā neviena cita speciālā skola Latvijā. Vidējā posma mežsaimniecības darbiniekus sagatavo tikai Ogres Meža tehnikumā. Tieši ar šīs mācību iestādes speciālistu atbalstu izdevies sarūpēt nepieciešamos mācību materiālus, un, vadoties no viņu ieteikumiem, tiks iegādāts vajadzīgais aprīkojums mācībām.

Skolas audzēkņi tiek iedalīti trīs līmeņos – A, B un C. Lielākā sāpe ir par C līmeņa bērniem, kam ir vissmagākie attīstības traucējumi. Kā stāsta direktores vietniece izglītības jomā C līmeņa klasēs Līga Kuršinska, ir īstenotas vairākas inovatīvas idejas, lai darbs ar šiem bērniem un viņu vecākiem būtu maksimāli produktīvs. «Mums ir izveidota īpaši C līmeņa skolēniem piemērota dienasgrāmata. Tā kā lielākā daļa bērnu paši nelasa, katru nedēļu nerakstām stundas, bet gan to, ko bērns stundā darījis, atzīmējam to īpašo, ko viņš paveicis. Arī vecākiem ir svarīgi uzzināt, ko bērns ir izdarījis un kā juties emocionāli,» stāsta L. Kuršinska. Pakārtota dienasgrāmatai ir arī liecība. Tajā netiek rakstītas atzīmes, bet gan sniegts aprakstošs vērtējums. Jāpiezīmē, ka skolotāji liecības raksta datorā. Tāpat izveidota elektroniskā datu bāze – katra mācību gada sākumā tajā tiek apkopta visa mācību procesam nepieciešamā informācija un nosūtīta bērnu vecākiem.

«Sadarbībai ar vecākiem ir ļoti liela nozīme, jo sevišķi darbā ar C līmeņa skolēniem. Šo bērnu vecāki vienmēr uzdod sev jautājumu – kāpēc ar mani tā notika? Uz šo jautājumu var atbildēt, jo bērns pats sameklē savus vecākus. Šis uzdevums pieaugušajiem dots, lai viņus skolotu, jo sevī ir jāatrod daudz spēka, pacietības un vēlmes bērnu atbalstīt,» uzskata I. Oļena. Skolā izveidota vecāku atbalsta grupa, kas tiekas reizi mēnesī. Vecāki darbojas kopā ar bērniem, piemēram, cep piparkūkas vai apglezno stiklu, un šāda kopīga darbošanās sniedz prieku abām pusēm. Vecāki redz, ka viņu bērns ir nevis žēlojams, bet slavējams, jo var darbiņu paveikt paša spēkiem.

Netrūkst labu ieceru

Pelču speciālās internātpamatskolas attīstības centra lielākais lepnums ir sensorā istaba, kas tapusi ar Lauku atbalsta dienesta finansiālo līdzdalību un ir nodrošināta ar augstvērtīgu aprīkojumu no Lielbritānijas. Sensorajā istabā bērni relaksējas, atgūst mieru un harmoniju. «Lepnums, kas vēl apaugs ar daudzām idejām,» saka I. Oļena. Turpinājums sekos arī zaļās klases projektam. Skola ieguvusi finansējumu, lai zaļajai klasei varētu uzbūvēt jumtu un tā būtu izmantojama neatkarīgi no laikapstākļu kaprīzēm. Nākamgad plānots ieviest māla apstrādes nodarbības, jo sīkās pirkstu muskulatūras darbība, strādājot ar mālu, veicina logopēdisko problēmu risināšanu.

Svarīgākais