RĪGĀ: Mazajām bodēm ceļubūves kreņķi

LĪDZ RUDENIM JĀIZTUR. Brīvības ielas bodniekiem šobrīd ir grūti laiki. Ielas remonta dēļ nokrities gan pastāvīgo klientu, gan nejaušo garāmgājēju skaits. Izpaliek spontānie pirkumi © F64

Rīgas centrālās ielas remonts, kas sola lielu laimi rudenī gludas brauktuves un ērtu ietvju veidolā, šobrīd rada kreņķus ne tikai autovadītājiem un gājējiem, bet arī uzņēmējdarbībai. Mazie veikaliņi spiesti nīkuļot, jo klientu skats nokrities desmitkārt.

Viena tāda sīkbodīte ir Teikā - Pie krustmātes. Apkārtējo māju iedzīvotāji to iecienījuši, jo ērti un labi. Ja kā mājās pietrūkst - vienalga - maizes, alus vai kādas desas šķēles, fiksi var noskriet lejā. Saimniece arī laipna, var papļāpāt, visi par viņu sauc krustmāti. Taču kopš dienas, kad Brīvības ielas remonts atnācis līdz viņas durvju priekšai, bizness «nekā neiet». Vienu dienu celiņa bruģis norauts nost. Tad vispār pa visu dienu kādi trīs cilvēki ienākuši. Nākamajā dienā strādnieki pie durvīm bruģi šaurā strīpā sametuši atpakaļ, vismaz drusku labāk - pāri slieksnim var iekāpt. Taču visi nejaušie garāmgājēji šobrīd ir zaudēti.

Arī Suitu sētas ceptuvē Neatkarīgajai saka to pašu - neiet nekā. Iepriekš svaigi ceptās maizītes smarža teju katru garāmgājēju spēja ievilināt. Atlika tikai atvērt logus un durvis - vislabākā reklāma. Bez nejaušajiem garāmgājējiem, kas pirkumus veica pēkšņa impulsa iedvesmoti, pazaudētas arī jaunās māmiņas. Maizniekmeistars stāsta, ka mammas ir viņa pastāvīgās klientes - nāk pēc siltas maizītes ģimenei, bet pa šitādiem Brīvības ielas rakumiem viņām izbraukt ir grūti. Visi tagad mainījuši savus maršrutus - arī suņu saimnieki, kas mēdza apvienot pastaigu ar ienākšanu vietējā bodē.

Nedaudz uz Teikas pusi otrpus ielai atrodas veikals un kafejnīca Oregano. Āra terasīti ar galdiņiem ielas remonta dēļ nācās no ietves pārcelt aiz ēkas stūra. Taču populārajā ēstūzī diez cik daudz klientu vairs nemana. To ietekmē arī piņķerīgā automašīnu satiksme. Lavierēt starp brīdinājuma stabiem un šķembu kaudzēm, lai tiktu līdz stāvvietai, ir apgrūtinoši. Vienkāršāk aizbraukt citur. Vienīgā atšķirība, ka lielai bodei izdzīvot līdz rudenim ir vienkāršāk nekā mazai. Un arī specifisku pakalpojumu sniedzēji ceļubūves radīto krīzi pārcieš vieglāk. Juris Brīvības ielā tirgo un remontē lietotus velosipēdus. Pats ved no Nīderlandes, pats ar saviem džekiem remontē. Gādā vajadzīgās detaļas, ķīlē kopā. Viņš nesūdzas. Vēl jo vairāk tāpēc, ka šī vasara riteņbraukšanai bijusi izcili laba un to nekādi ielu remonti nevar sabojāt. «Man ir mana pastāvīgā publika, visādi frīki un hipsteri ar fiksīšiem. Mani Teikā pazīst,» apmierināts ir Juris. Bet, protams, rudeni arī viņš gaida ar nepacietību. Tad velosipēdu plūsma Brīvības ielā atgriezīsies ar jaunu sparu, un gan jau arī gājēji, ejot gar velobodes priekšā izliktajiem riteņiem, būs gatavi uz labu spontānu pirkumu, kas pašus pildīs ar veloprieku, bet Jura mazo biznesu ar ienākumiem.

Rīgas domes Satiksmes departaments vēsta, ka lielumu būvdarbu Brīvības ielā plānots pabeigt līdz mācību gada sākumam, kad satiksmes intensitāte strauji pieaugs. Cilvēki atgriezīsies no atvaļinājumiem, skolēni un studenti dosies uz mācībām. Mašīnu būs pulka vairāk, tāpēc svarīgi līdz tam laikam pagūt. Būvdarbi tiek organizēti nepārtraukti, arī nakts stundās. Proporcionāls šādai intensitātei ir arī neērtību līmenis. Taču labāk lielas, bet ātras mocības nekā mazākas, bet bezgalīgas.



Latvijā

Otrdien Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (DAIF Latvija) un Taivānas starptautiskā dronu izcilības biznesa iespēju alianse (TEDIBOA) parakstīja savstarpējās saprašanās memorandu, aģentūru LETA informēja federācija.

Svarīgākais