MAKSA PAR SILTUMU: Brīdina par parādiem un sabiedē maksātājus

© Ekrānšāviņš no avīzes

Par mājas kopējo parādu pašvaldības uzņēmuma Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) klienti var izlasīt ikmēneša rēķinā. Bet – informācija ir neuzkrītoša, un visbiežāk maksātāji to neattiecina uz sevi. Tagad RNP pārvaldītajās ēkās dzīvojošie ir saņēmuši brīdinājuma vēstules par parādu akciju sabiedrībai Rīgas siltums (RS). Vēstules tekstu var pārprast – lai gan nav tieši norādīts, ka vēstules saņēmējs ir parādnieks, tomēr lūgums kopā ar ēkas pārvaldnieku risināt jautājumu par parāda nomaksu var satraukt.

Dzīvokļu īpašniekiem daudzdzīvokļu mājās ar centralizēto apkuri ir patiešām jāuztraucas par parādiem, pat ja tos izveidojuši kaimiņi, jo RS un citiem siltuma piegādātājiem saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi ir tiesības, brīdinot trīs dienas iepriekš, pilnīgi vai daļēji pārtraukt siltumenerģijas piegādi lietotājam, ja lietotājs noteiktajos termiņos neveic norēķinus atbilstoši līguma nosacījumiem. Tā nav noticis un nenotiks, Neatkarīgajai atbild RS.

Likuma priekšā par dzīvojamās mājas parādiem ir atbildīgi dzīvokļu īpašnieki - gan parādnieki, gan maksātāji. Pārvaldnieks - šajā gadījumā RNP - ir tikai starpnieks iedzīvotāju samaksātās naudas pārskaitīšanai pakalpojuma sniedzēja kontā. Šo situāciju var salīdzināt ar citu, iespējams, daudz atpazīstamāku. Ja norēķinus par, teiksim, mobilā pakalpojuma izmantošanu tālruņa lietotājs ir uzticējis savam radiniekam, bet tas nav samaksājis, tad pakalpojumu atslēgs lietotājam, nevis tam, kurš naudu nav iemaksājis. Pirms vairākiem gadiem arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pēc daudzu sūdzību saņemšanas bija spiests atzīt, ka par daudzdzīvokļu māju siltuma parādiem kopīgi atbild visi dzīvokļu īpašnieki, jo pastāvošā siltumapgādes sistēma neļauj atslēgt apkuri tikai parādniekam.

RNP savukārt norāda - cik daudz iedzīvotāju samaksā, tik daudz arī pārskaita RS. Ja dzīvojamā mājā pastāv parāds par apkuri, tad pārvaldnieks nevar pārskaitīt pilnu summu par saņemto pakalpojumu, jo dzīvokļu īpašnieku samaksāto naudu, piemēram, uzkrājumu mājas remontam, nedrīkst izmantot citiem mērķiem bez dzīvokļu īpašnieku piekrišanas.

Informatīvas vēstules RS sūta kopš 2011. gada, bet tikai tagad tās sākuši saņemt arī RNP klienti. «Rīgas siltuma rīcībā nav informācijas par to, kuru dzīvokļu īpašnieki ir parādā par piegādāto siltumenerģiju. Uzņēmums rēķinu piestāda mājai kopumā, tāpēc par parādu tiek informēti visi - gan maksātāji, gan parādnieki. Iepriekš Rīgas siltumam nebija informācijas par parādu katrai mājai, bet tagad Rīgas namu pārvaldnieks

šādu informāciju sniedz,» skaidro RS pārstāve Agnete Bušta. RS arī turpmāk sūtīs informatīvas vēstules dzīvokļu īpašniekiem par nesaņemtiem maksājumiem par piegādāto siltumenerģiju, tomēr tekstā būs izvērstāks un precīzāks skaidrojums, lai iedzīvotāji nepārprastu vēstules saturu.

RS atgādina, ka 2011. gadā daudzi rīdzinieki nokļuva ļoti neapskaužamā situācijā - bankrotējot negodprātīgiem pārvaldniekiem, kuri ilgā laikā posmā iedzīvotāju samaksāto naudu nebija pārskaitījuši RS un izveidojuši lielus parādus, no iedzīvotājiem vēlreiz tika iekasēta jau samaksātā nauda.

Tāpēc RS pieņēma lēmumu veikt visus iespējamos preventīvos pasākumus, lai šādas situācijas neatkārtotos. Prevencijā ietilpst informatīvās vēstules. Akciju sabiedrībā atzīst, ka liela daļa pārvaldnieku pēc šādu vēstuļu saņemšanas veic maksājumus.

PAR APKURES PARĀDU

Iedzīvotāju parāds a/s Rīgas siltums ir aptuveni 12 miljoni eiro, kas ir par 1,2 miljoniem eiro vairāk nekā 2017. gada martā.

2016./2017. gada apkures sezona bija garākā RS pastāvēšanas vēsturē, un vēl pērnā gada augustā daudzdzīvokļu dzīvojamo namu uzkrātā siltuma parādu kopējā summa bija 2,5 miljoni eiro.

2017. gadā RS iedzīvotājiem un daudzdzīvokļu dzīvojamo namu pārvaldniekiem izsūtīja vairāk nekā 20 000 vēstuļu ar atgādinājumiem par parādiem par patērēto siltumu. Tas bija par trešdaļu mazāk nekā 2016. gadā.

Ja iedzīvotājiem radušās neskaidrības vai jautājumi par apkures parādu, lūgums nosūtīt jautājumus uz e-pastu norekini@rs.lv.

Latvijā

Autotransporta direkcija (ATD) ir noslēgusi līgumu ar "Pasažieru vilcienu", kas pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu Latvijā veic ar zīmolu "Vivi", par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos līdz 2032.gada 31.decembrim, līgumā paredzot iespēju pagarināt tā izpildi līdz 2034.gada 31.decembrim.

Svarīgākais