Matīss: Rīgas satiksmes vadība nebija nekāda silta vietiņa

© F64

Cik glābjams ir Rīgas pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme (RS), cik tālu ar uzņēmuma reorganizāciju vai neizdevīgu līgumu piesegšanu gatavi iet uzņēmuma akcionāri un esošā valde, kādu kori diriģējis Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) aizturētais Aleksandrs Brandavs? Neatkarīgās intervija ar bijušo pašvaldības uzņēmuma pagaidu valdes vadītāju Anriju Matīsu, kurš amatā tika iecelts pērn decembrī pēc tam, kad KNAB sāka kriminālprocesu par RS iepirkumiem un tika aizturēts uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Neatkarīgā: - Neilgi pirms atkāpšanās no amata paudāt, ka neesat «nekāds mēslu izvedējs», kurš varētu izstrēbt visu RS sadarīto. Cik dziļi mēslos ir uzņēmums?

Anrijs Matīss: - Ir vairākas lietas, bet galvenā - uzņēmuma finanses un budžets.

Ne velti daudzi pārmet to, ka uzņēmums ik gadu arvien vairāk un vairāk no rīdziniekiem pumpē ārā naudu, kas diemžēl tā arī ir.

Tāpēc būtiski ir efektivizēt uzņēmuma darbību, lai nebūtu vajadzīgas tik lielas dotācijas. Komplektā ar budžetu būtu jāveic diezgan sāpīgi pasākumi, tostarp jāsamazina izmaksas attiecībā uz mikroautobusiem, pašvaldībai daļēji piederošo uzņēmumu Rīgas karte, arī jāsamazina izmaksas citos līgumos.

- Esat teicis, ka, sakārtojot sadarbību ar Rīgas mikroautobusu satiksmi (RMS), mēnesī var ietaupīt 350 000 eiro. Kur tik daudz nelietderīgi var iztērēt?

- Šis līgums ir stājies spēkā pagājušā gada 1. decembrī, no šā laika vien zaudējumi ir ap 600 000 eiro. Vispirms būtu jāsamazina tīkls uz pusi, kā tas līgumā ir paredzēts, un jāpalielina biļešu cenas oranžajos mikroautobusos, kas radītu 350 000 eiro ietaupījumu mēnesī. Tarifs mikroautobusos ir noteikts 1,15 eiro, bet līgumā rakstīts, ka RS maksā uzņēmumam 1,22 + PVN - RS par katru pasažieri piemaksā 20 centus. Otra problēma ir tā, ka mikroautobusi iet paralēli RS autobusiem un pirms tiem savāc pasažierus, kurus varētu pārvadāt RS, bet tā vietā RS vēl piemaksā RMS 20 centus! Visupirms jāatceļ paralēlie reisi, vismaz 7-8 maršruti, un jāatstāj tikai tie, kur nekursē RS autobusi, vai tajos, kur kursē RS autobusi, jāpalielina braukšanas maksa un jāatsakās no atlaidēm.

- Arī Rīgas karte daudz prasījusi no Rīgas budžeta. Par e-talona sistēmas uzturēšanu pērn samaksāti 15 miljoni eiro, kamēr ieņēmumi no biļetēm ir ap 40 miljoni eiro - vairāk nekā trešdaļa! Samērīgi?

- Tika identificēts, ka Rīgas kartei pārmaksāts arī par trīs miljoniem, jo radīti jauni pakalpojumi, kas maksā dārgāk. Tā kā līgums beidzas nākamā gada beigās, RS būtu laiks domāt par nākotni un radīt jaunu sistēmu.

- Cik reāla ir RS maksātnespēja? Vai līdz ar 130 miljonu eiro dotācijas piešķiršanu no Rīgas domes budžeta viss atrisināsies?

- Skaidrs, ka ar 1/12 daļu no pagājušā gada budžeta mēnesī RS nespēj izdzīvot. Valde 5. februārī aicināja sasaukt akcionāru sapulci - tā nebija vienkārša papļāpāšana, bet sanāksme, lai risinātu maksātnespējas jautājumus. Tika rasts pagaidu risinājums avansēt ne tikai marta summu, bet arī decembra finansējumu pārcelt uz martu, lai aizlāpītu finanšu caurumu, un bāzes budžetu apstiprināt nevis 100 miljonus eiro, kā bija pērn, bet 139 miljonus, no kuriem akcionārs atbalstīja 130 miljonu eiro dotāciju un uzdeva veikt papildu pasākumus izdevumu samazināšanai, kas ir pilnīgi normāli. Bet šādai apņemšanās jābūt ne tikai uzņēmumam, bet arī akcionāriem! Šī apņemšanās reāli nesekoja, piemēram, attiecībā uz tiem pašiem mikroautobusiem, kur marta laikā bija jāreformē maršruti un jāietaupa šie 350 000 eiro mēnesī, un izmaiņas jāievieš no 1. aprīļa. Tas bija paredzēts apstiprinātajā budžetā, bet nekas neliecināja, ka kaut kas virzīsies uz priekšu.

- Kaut kas tomēr pavirzījās uzreiz pēc jūsu atkāpšanās: brauciena pašizmaksa tika saskaņota 1,42 eiro, jaunā valde Ernesta Saulīša vadībā piekrita, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvji var iet uz RS un iepazīties ar auditoru ziņojumu, par kuru bija stīvēšanās. Tomēr domājat, ka akcionāru un arī palikušās valdes mērķis ir patiesi atrisināt problēmas vai noslēpt galus?

- Laiks rādīs, vai mērķis ir risināt problēmas vai tās noslēpt. Viens no jaunā valdes priekšsēdētāja izteikumiem bija, ka auditoru ziņojums satur tukšas frāzes un tur nav ko risināt, bet, ja KNAB ir aizturējis Aleksandru Brandavu (Rīgas kartes valdes loceklis, RS amatpersona un patiesais labuma guvējs RMS, Gods kalpot Rīgai biedrs), tad tajā tomēr ir bijis kaut kas vairāk.

- Jūsuprāt, šīs aizturēšanas pamatā ir arī auditoru ziņojums par RS?

- Grūti pateikt, uz ko KNAB balstījies, bet, ja reiz notiek darbības attiecībā pret viņu, tad pieļauju, ka ir kaut kādi problēmjautājumi, kas saistīti gan ar Rīgas karti, gan RMS. Nav tā, ka tur ir tikai tukša runa.

- Kas īsti tajā ziņojumā ir tāds, kāpēc to negribēja nodot VARAM, domes deputātiem? Jūs arī to sākotnēji saucāt par konfidenciālu.

- Konfidenciāls tas ir tādā ziņā, ka nebūtu tā vienkārši publicējams visiem, bet no ministrijas, kas pārrauga pašvaldības darbu, nebūtu pamata kaut ko slēpt, tāpat no deputātiem, kas pārrauga pašvaldības kapitālsabiedrību. Bet, ja uzņēmuma vadītājs saka - ziņojumā ir tikai tukšas frāzes, tad jau nav problēmas to dalīt pa labi, pa kreisi, nav par ko uztraukties!

- Bet ko jūs sakāt, kas tur ir?

- Tur ir identificētas ļoti nopietnas lietas, tostarp tādas, par kurām vajadzētu turpināt izmeklēšanu, attiecīgas jomas, līgumi, darījumi. Vispirms būtu jāsakārto tajā minētie jautājumi un tad jāseko nākamajiem izvērtējumiem, lai vēl vairāk samazinātu uzņēmuma izmaksas un dotācijas no Rīgas budžeta.

Ir divi ziņojumi - viens, kas saistās ar ekonomiskajiem riskiem, un tur ir visi līgumi un finanšu riski norādīti. Otrs ziņojums saistās ar juridiskiem riskiem, kur ļoti detalizēti ir analizēti šie trīs līgumi, par kuriem ir ierosināts kriminālprocess. Tur ir ļoti precīzi uzrādīts, kādi ir bijuši iespējamie pārkāpumi vērtēšanas, specifikāciju izstrādes, līguma slēgšanas, uzraudzības procesā.

- Tas dotu pamatu saukt iepriekšējo valdi pie atbildības, vai, kā Saulītis teicis, ja tur būs tikai «komercdarbības riski», tad to nevarēs darīt? Jūsuprāt, tur ir komercdarbības vai drīzāk korupcijas riski?

- Likuma pārkāpumi nav komercdarbības riski. Bet jebkurā uzņēmumā valde par uzņēmumā notiekošo atbild ar visu savu mantu par visiem lēmumiem, kas uzņēmumā pieņemti un īstenoti. Otrs atbildīgais ir uzņēmuma iepirkuma komisija, kas ir pieņēmusi lēmumus attiecībā uz iepirkumiem. Šo divu struktūru atbildība būtu jāvērtē primāri.

- KNAB aizturētais Brandavs bijis gan Rīgas kartē, gan RS, lai gan arī jūs iebildāt pret šo amatu savienošanu, gan patiesais labuma guvējs RMS. Viņš ir shēmu atslēgas cilvēks, ieliktenis, upuris vai starpnieks, jo viņam tiek inkriminēta arī starpniecība kukuļošanā?

- Man grūti spriest, esmu ar viņu runājis vienu reizi. Ja jau tiesībsargājošās institūcijas ir pret viņu izvirzījušas pretenzijas, tad kaut kāds pamats tam ir.

- No audita ziņojuma arī tas nav saprotams?

- Tur nav minēts viņa uzvārds, bet skaidrs ir tas, ka RS līgumi ar Rīgas karti ir bijuši RS neizdevīgi. Vai tur ir korupcijas pazīmes vai nav, par to jālemj attiecīgajām institūcijām.

- Bija pretestība no paša Brandava, kurš pēkšņi saslima, vai no kādiem citiem jūsu ierosinājumam liegt Brandavam savienot amatus Rīgas kartē un RS?

- Nu, nevar cilvēks uzraudzīt elektroniskos norēķinus, strādājot norēķinu daļā, un vienlaikus būt valdes loceklis uzņēmumā, kas veic šos elektroniskos norēķinus! Tas ir jebkuram saprotams interešu konflikts!

- Kāpēc to iepriekš neviens nepamanīja?

- Nevaru uz to atbildēt. Kad runājām ar Rīgas kartes valdi par to, kādas ir iespējas uzlabot sadarbību un samazināt izmaksas, Brandava kungs aizstāvēja nevis RS, bet Rīgas kartes intereses. Tad arī viņam rakstiski lūdzu izšķirties, kurā galda pusē viņš sēž! Turklāt Brandava kungs no RS ir nozīmēts kā valdes loceklis arī Rīgas kartē - RS pieder 51% no Rīgas kartes, 49% pieder privātajam investoram.

- Vai Saulītis ir tas, kuru jūs apzīmējāt kā valdes locekli, kurš «iesūtīts, lai torpedētu procesu» un sagatavotu atrunas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kāpēc nevar atklāt audita rezultātus?

- Darbi parādīs, vai tā ir vai nav un ko šī valde spēs izdarīt. Ir vēl virkne lietu, kas RS jādara ne tikai saistībā ar audita ziņojumu. Ir jāievieš jauni pakalpojumi, nav atbildes, kas notiks ar Skanstes tramvaju, ar Pierīgas maršrutiem, kur Autotransporta direkcijai ir jāizsludina iepirkumi - vai tur būs RS iesaiste vai nebūs? Uzsāku diskusiju par RS maršrutu pagarināšanu, bija vēl dažas citas idejas, piemēram, lidostas ekspresis. Ir virkne lietu, kas jārisina arī pagaidu valdei, jo nedomāju, ka jaunā valde būs agrāk par vasaras vidu vai beigām. Vispirms jāizsludina personāla atlases kompānijas konkurss, tad jāsagatavo kritēriji un jāizsludina konkurss uz padomi un valdi, jānovērtē pretendenti - viss kopumā varētu aizņemt piecus sešus mēnešus.

- Var piesaistīt tiešām profesionālus cilvēkus, redzot, kas notiek ap RS?

- Domāju, ka jā! Izveidojot padomi, zināmā mērā izveidotos arī sava veida buferis starp akcionāru un uzņēmumu. Ja tā būs neatkarīga un kompetentu nozares speciālistu padome, tad tieša politiskā ietekme faktiski tiktu izslēgta.

- Ir instrumenti, kas šo padomi var garantēt patiešām politiski neietekmējamu, neatkarīgu?

- Ja cilvēku atlases procesā tiks iesaistīta personāla atlases kompānija, domāju, ka neviena sevi cienoša personāla atlases kompānija nenodarbosies ar politiskā pasūtījuma pildīšanu. Arī nominācijas komisijā, kur ir tikai Rīgas domes ierēdņi, kur nav neviena politiķa, varētu piesaistīt citus nozares speciālistus.

- Saulītis arī solījis sākt advokātu biroju cenu aptauju, lai rastu ekspertus, kuri izvērtēs iespējas juridiski vērsties pret bijušo RS valdi. Ticat, ka būs šī vēršanās? Un nedublēs ar KNAB darbībām?

- KNAB nodarbojas ar iespējamu noziegumu atklāšanu, bet te jau ir arī Saulīša kunga minētie komerciālie riski, kuru pamatotība arī jāizvērtē. Nezinu, vai tur var palīdzēt advokātu birojs, katrā ziņā tā piesaistīšana ir laba, jo pašiem iekšienē vērtēt savas darbības ir ļoti grūti.

- RD komitejā noraidīts opozīcijas priekšlikums no RS kapitāldaļu turētāja amata atsaukt Rīgas mēru Nilu Ušakovu. Jūsuprāt, viņam būtu jāatkāpjas vismaz no šī amata? Vai tas atvieglotu uzņēmuma reformēšanu?

- Manuprāt, jā, tas palīdzētu uzņēmumam, noņemot šaubu ēnu. Nesaku, ka Ušakovs ir pie kaut kā vainīgs vai par kaut ko atbildīgs, bet tas mazinātu reputācijas riskus.

- Redzat notiekošajā ap RS politiskus motīvus, kā paudis Ušakovs? Politisko konkurentu mērķi atlaist Rīgas mēru u.tml.?

- Neuzskatu, ka tur ir kaut kādi tīri politiski motīvi. Politiskie konkurenti neko nevar atlaist, ja tam nav juridiska pamata. Protams, cīņa starp pozīciju un opozīciju vienmēr ir bijusi asa, tajā skaitā Rīgas domē, bet VARAM un valdība nevar balstīties tikai uz politiskiem lēmumiem, jo tie ir pārsūdzami. Ja tiesa izlems, ka pierādījumi nav bijuši pietiekami un lēmums nav pamatots vai pieņemts neatbilstoši normatīvajiem aktiem, tas būs lielākais kāzuss Latvijas un Rīgas vēsturē. Bet redzu, ka VARAM un ministrs Juris Pūce ļoti pragmatiski gatavo vēstules, prasa konkrētas atbildes.

- Kāpēc atkāpāties tieši tagad - neilgi pēc tam, kad bijāt runājuši par to, kas jādara uzņēmumā? Kas bija pēdējais piliens? Vai jums bija sava darba kārtība?

- Man nav savas darba kārtības, es ļoti skaidri publiskajā telpā teicu, ka nevaru viens tur visu izdarīt, minēju arī par mēslu izvešanu un pārējo, ka ir vajadzīgs kopīgs darbs. Pozitīvi, ka budžets tika apstiprināts, bet bija arī daudzi citi darbi, par kuriem ar Ušakova kungu stundām runājām, kas jādara, bet, kad tikāmies pēc pāris dienām, šie jautājumi vairs nebija tik svarīgi.

- Ušakovs bija neizpratnē, kā tad tā - dome RS piešķīra 130 miljonus eiro, lai uzņēmums izvairītos no maksātnespējas, bet jūs vēl prasot veikt optimizācijas pasākumus! Dome bija gatava piešķirt šos miljonus, galvenais, lai nav nekas jāmaina?

- Tur jau tā lieta! Nav jau svarīga tikai nauda! Nevienprātība bija par šiem optimizācijas pasākumiem un to ieviešanas termiņiem, jo īpaši saistībā ar RMS un Rīgas karti, kad un kā to darām, kādā veidā, kad samazinām maršrutus, palielinām cenu! Arī apstiprinātajā budžetā šo pasākumu efekts tika ierēķināts no 1. aprīļa, bet akcionāram nebija apņemšanās to izdarīt ātri un izšķirīgi.

- Kā izteicies Rīgas domes opozicionārs Vilnis Ķirsis, ir vēlme visu novilcināt līdz Eiroparlamenta vēlēšanām, kurās Ušakovs kandidē?

- Par to nevaru spriest, līdz EP vēlēšanām vēl daudz laika. Brandava kunga aizturēšana liecina, ka tur nav tik tīri, kā šķiet.

- Kam tad šķiet, ka tur ir tīri?

- Man nekad nav šķitis, ka tur viss ir kārtībā. Man savulaik jau ir bijusi pieredze darbā ar Rīgas karti, kad Pasažieru vilcienā tika ieviesti e-taloni ar visām atlaidēm. Tur arī nauda beidzās ļoti ātri, un mums nācās no šī pilotprojekta atteikties, jo uzņēmums prasīja vēl un vēl. Līdzīgi RS nepietiek finansējuma, sākumā ir laba ideja, tiek ieviestas daudzas atlaides, un ieviešam iespējas rīdziniekiem bez maksas vai lētāk pārvietoties, bet, kad par to ir jāmaksā, tad tas piemirstas.

- Vai ap RS, Rīgas karti varētu attīstīties vēl kādi notikumi?

- Grūti par to spriest, tiesībsargājošo institūciju darba kārtība ir to ziņā, bet ir norādīti daudz dažādu faktu, kas rāda, ka ir vēl lietas, kas, manuprāt, būtu skatāmas civiltiesiskā kārtībā vai citādi. Piemēram, tie paši degvielas iepirkumi, tramvaju, trolejbusu, autobusu iepirkumi. Valde un iepirkumu komisijas vadītājs ir bijuši aizturēti, bet ne jau viņi vienīgie visu ir darījuši. Ir arī citas lietas. KNAB ir informēts un analizē auditoru ziņojumus, gaidīsim rezultātus.

- Kādas uz visa šī pamata redzat uzņēmuma tālākās sekmīgas darbības iespējas, tostarp ņemot vērā to, ka tajā viss, līdz pat sliedēm, ir ieķīlāts?

- Par ieķīlāšanu gan nevajag satraukties, jo, arī ja iegādājas automašīnu vai citu transportlīdzekli līzingā, tas tiek ieķīlāts bankā, tas ir normāls process, par kuru nevajag satraukties. Ja ir ņemts kredīts sliežu infrastruktūras izbūvei, tad arī tās var ieķīlāt, tāpat kā, ja uzbūvē māju uz kredīta, uz to arī ir kaut kāda hipotēka. To gan es neredzu kā problēmu. Problēma ir tajā, ka uzņēmumam ir jātiek vaļā no aizdomīgajām pagātnes lietām, jāoptimizē izdevumi. Un tas, manuprāt, nav gadu, bet tas ir mēnešu jautājums. Neredzu lielas problēmas ar uzņēmumu ilgtermiņā - ja to grib sakārtot, to var izdarīt.

- Kā ar jūsu paša nākotni, attiecībām ar Saskaņu, no kuras saraksta kandidējāt Saeimas vēlēšanās?

- Nekad neesmu bijis partijas biedrs, un manas attiecības ar partiju beidzās 5. oktobrī līdz ar Saeimas vēlēšanām - vairs nekādas attiecības ar Saskaņu man nav bijušas, un mana aktīvā politiskā darbība ir beigusies. Es daru citas lietas un šobrīd nedomāju par politiku, arī Eiroparlamenta vēlēšanās nestartēšu.

- Ja jums nebūtu bijušas nekādas attiecības ar Saskaņu, domājat, ka jūs izvēlētos RS pagaidu vadītāja amatam?

- To es nezinu, pieļauju, ka ir ļoti grūti pēkšņi piemeklēt cilvēku, kurš ir zinošs šajās lietās, kurš būtu bez aktīviem lieliem pienākumiem, speciālistu, ekspertu. Tāpēc arī bija valdē nozīmēti cilvēki no uzņēmuma iekšienes, Rīgas domes, jo nav jau speciālistu, kas uzreiz ir gatavi darīt ko tādu. Nezinu, vai tas ir saistīts ar Saskaņu vai nē, bet es to tā neuzskatu, jo tā nebija nekāda dāvana - forša, silta vietiņa.

- Sākotnēji arī tā nelikās?

- Nē, arī sākotnēji jau man tā nelikās!

Latvijā

Šonedēļ līdz uzsniga pirmais sniegs un uz Latvijas ceļiem nonāks šovasar Latvijas autoceļu uzturētāja noliktavās savesta Marokas sāls. Taču īsi pirms aukstā laika iestāšanās atklājās, ka vienā no noliktavām sāls ir pārāk mitrs. Tomēr Latvijas valsts autoceļu uzturētājs atradis iespēju, kā, iespējams, slikto sāli kaisīt uz autoceļiem, informē raidījums "Nekā personīga."