"Rīgas satiksme" ekspluatācijā nodevusi ūdeņraža uzpildes staciju

© Vladislavs Proškins/F64

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" ekspluatācijā nodevusi ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas staciju, kas atrodas Rīgā, Vienības gatvē 6, blakus 2.trolejbusu parkam, informēja uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča.

Plānots, ka stacija uzsāks savu darbību 2020.gada sākumā un tā būs pieejama gan sabiedriskā transporta uzpildei, gan publiskai lietošanai.

Projekta laikā "Rīgas satiksme" ir saņēmusi arī 10 ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus, kuri ir atbilstoši sertificēti un izturējuši visus pirms pieņemšanas pārbaudes testus. Šobrīd tiek veikta to ekspluatācijā nodošanas procedūra. "Jānorāda, ka Rīgai saražotie ūdeņraža trolejbusi ir pirmie šāda veida transporta līdzekļi pasaulē," apgalvo uzņēmumā.

Ūdeņraža elektriskie transportlīdzekļi ar vienu uzpildi var veikt 300 līdz 400 kilometrus, trolejbusi bez kontakttīkla ar vienu uzpildi varēs veikt līdz 200 kilometriem, savukārt vieglie pasažieru ūdeņraža elektriskie transportlīdzekļi var nobraukt aptuveni 600 kilometrus.

Stacijas būvniecība tika uzsākta 2017.gada maijā un sākotnēji bija plānots, ka projekts tiks pabeigts līdz 2018.gada beigām. Projekts ir starptautisks un tajā piedalās seši partneri no trim valstīm - Latvijas, Igaunijas un Nīderlandes.

Tā kā visiem projekta partneriem tika konstatēts projekta izpildes kavējums, šī gada 26.februārī projekta uzraudzības aģentūra "Inovation and Networks Excevative Agency" apstiprināja Granta līguma grozījumus, kas paredz pagarināt projekta ieviešanas termiņu līdz 2020.gada 30.jūnijam, norāda Bartaševiča.

"Ūdeņraža stacijas būvniecība ir inovatīvs projekts, kas paredz jaunu tehnoloģiju ieviešanu praksē. Līdz ar to bija nepieciešams ilgāks laiks gan pasūtītājam, gan būvniekam, gan tehnoloģiju ražotājiem, lai izstrādātu un saskaņotu ūdeņraža stacijas būvniecības ieceri, veiktu nepieciešamo iekārtu ražošanu, uzstādīšanu un pārbaudi, kā arī sagatavotu staciju nodošanai ekspluatācijā," skaidro uzņēmumā.

Pēc Bartaševičas paustā, projekta termiņu atbilstība ir saistīta ar visu valstu partneru veikumu un lielākos izaicinājumus piedzīvojot Igaunija.

"Latvijā projekta aizkavēšanās no sākotnēji noteiktajiem termiņiem konstatēta ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecības un ekspluatācijā nodošanas procesā un transportlīdzekļu izmēģinājumu testos," norāda uzņēmumā.

Projekta kopējās izmaksas plānotas 16,1 miljons eiro, no kuriem 50% līdzfinansē Eiropas savienība. Izmaksās ietverta arī trolejbusu iegāde. Par ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecību šobrīd samaksāti 4,9 miljoni eiro, savukārt maksājumi par ūdeņraža trolejbusiem tiks uzsākti pēc to pieņemšanas ekspluatācijā.

Aģentūra LETA arhīvā atrodamā informācija liecina, ka Informācija par ūdeņraža uzpildes stacijas būvprojekta izstrādi un realizāciju uzņēmums 2016.gada oktobrī noslēdza līgumu ar SIA "Hydrogenis" un SIA "Velve", kas ir ar korupcijā aizdomās turētā uzņēmēja Māra Martinsona saistīts būvuzņēmums.

Lai gan par stacijas būvniecības termiņu kavējumu mediji ziņojuši vairākkārt, kā arī šis jautājums skatīts Rīgas domes atbildīgajās komitejās, uzņēmuma pārstāvji vienmēr norādījuši, ka visos termiņos iekļaujas.

Latvijā

Dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” (RB) būves parlamentārās izmeklēšanas komisijas sarunas ar projektu pamatot nolīgtās firmas “Boston Consulting Group” (BCG) pārstāvjiem skaidri parādīja šī projekta bezjēdzību, ko komisijas dalībnieki pieņēma zināšanai bez nekādām pazīmēm, ka viņi šo secinājumu darīs zināmu viņu partijām un sabiedrībai savā vārdā.

Svarīgākais