Oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" šodien publicēti un rīt spēkā stāsies Rīgas domē apstiprinātie noteikumi par velorikšu biznesu galvaspilsētā.
Saistošo noteikumu prasības pakalpojumu sniedzējiem būs jāizpilda viena mēneša laikā no noteikumu spēkā stāšanās dienas, proti, līdz 12.oktobrim.
Rīgas domes apstiprinātajos noteikumos ir nosauktas ielas, pa kurām drīkst pārvietoties ar velorikšām, un minēts, kuras ielas velorikšu maršrutos ir aizliegts iekļaut. Noteikumi paredz, ka pasažieru velosipēdi varēs braukt dzīvojamās zonās, parku teritorijās un pa tām piegulošajām ietvēm - kustības maršruta diennakts atļaujas tiks izsniegtas maršrutiem, kas savienos netālu esošas dzīvojamo zonu vai parku teritorijas, kā arī tos ielu posmus, kas palīdzēs nokļūt līdz pasažieru ostai Eksporta ielā un ielu posmos jūgendstila ēku apskatei klusajā centrā. Diennakts atļaujas paredzēts izsniegt arī maršrutiem pa velosipēdu ceļu Skolas ielā un Ģertrūdes ielas posmā no Skolas līdz Baznīcas ielai.
Darba dienās no plkst.21 līdz 6, brīvdienās un svētku dienās visai diennaktij būs jāsaņem papildu atļauja kustības maršrutiem ielu posmos, ko ierobežo Daugavas krastmala, Hanzas iela, Stabu iela, Valmieras iela, Satekles iela, Marijas iela, 13.janvāra iela, un Tērbatas ielā posmā no Stabu ielas līdz Artilērijas ielai.
Velorikšu maršrutos būs aizliegts iekļaut Aleksandra Čaka ielu, Brīvības ielu, Eksporta ielu, Hanzas ielu, Krišjāņa Barona ielu, Krišjāņa Valdemāra ielu, Marijas ielu, Pulkveža Brieža ielu, Satekles ielu, 11.novembra krastmalu un 13.janvāra ielu.
Velorikšu vadītājiem būs jāslēdz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgums, paredzot atbildības limitu katram ne mazāku kā 200 000 latu gadā.
Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez tehniskā kārtībā esoša aprīkojuma, par pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies ar drošības jostu, un līdzīgiem pārkāpumiem varēs uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 50 latiem. Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez apdrošināšanas līguma, par kustības maršrutu atļaujā norādītā pasažieru skaita pārsniegšanu un par transportlīdzekļa vadīšanu bez apliecības varēs uzlikt administratīvo sodu no 20 līdz 150 latiem. Savukārt bargākais sods paredzēts par maršruta pārkāpšanu un tehnisko drošības prasību ignorēšanu - no 50 līdz 250 latiem.
Noteikumos arī iekļautas dažādas prasības velorikšu aprīkojumam, piemēram, tam būs jābūt numurzīmei, pirmās palīdzības aptieciņai, velorikšai būs jābūt aprīkotai ar drošības jostu pasažieriem, tāpat jābūt aprīkotai ar gaismas virzienrādītājiem un sarkanas un baltas gaismas lukturiem.
Velorikšu drīkstēs vadīt persona, kas nav jaunāka par 18 gadiem, un vadītājam vienmēr būs jābūt līdzi vadītāja apliecībai un pasažieru velosipēda kustības maršrutu atļaujai. Rīgas dome arī noteikusi, ka velorikšai redzamā vietā ir jāpiestiprina pakalpojuma sniedzēja vizītkarte un informācija par pakalpojuma maksu, kā arī lietošanas un drošības noteikumi latviešu valodā un vismaz vēl divās svešvalodās.
Jau ziņots, ka Rīgas dome šos saistošos noteikumus pieņēma 14.augustā, taču gan velorikšu vadītāji, gan arī domes opozīcija kritizēja šos noteikumus un aicināja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Edmundu Sprūdžu (RP) neapstiprināt šos noteikumus. Tikmēr Sprūdžs aģentūrai LETA atzina, ka ir apsveicami, ja Rīgas dome ir ķērusies pie velorikšu biznesa sakārtošanas galvaspilsētā. "Tomēr tā ir zināma problēma, jo Vecrīgai iziet cauri nevar, jo visur ir sastopamas velorikšas. Tajā brīdī, kad uzņēmējdarbība sāk traucēt pārāk lielam skaitam rīdzinieku, domes pienākums ir rīkoties," uzsvēra ministrs.