VARAM prasa Rīgas domi skaidrot plānoto atkritumu apsaimniekošanu

© F64 Photo Agency

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) Rīgas domei līdz 29.jūlijam lūdz paskaidrot plānoto atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un iesniegt noslēgtā līguma kopiju starp pašvaldību un izvēlēto atkritumu apsaimniekotāju A/S “Tīrīga”, lai izvērtētu tās atbilstību normatīvajiem aktiem.

Ministrija, reaģējot uz saņemtajām iedzīvotāju sūdzībām publiskajā telpā un analizējot pieejamo informāciju par Rīgas pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un atkritumu apsaimniekotāja maiņu, konstatējusi vairākas nepilnības sadzīves atkritumu apsaimniekošanā Rīgas pašvaldībā.

Vēstulē Rīgas domei VARAM norāda, ka šobrīd spēkā esošie Rīgas domes 2013.gada 17.decembra saistošie noteikumi Nr.90 “Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi”, ietver novecojušu pieeju un informāciju, piemēram, par atkritumu konteineru izmēriem un sadzīves atkritumu izvešanas biežumiem. Ministrijas ieskatā, līgumā un arī saistošajos noteikumos atrunātais atkritumu konteineru izmērs un izvešanas biežums neveicina atkritumu apsaimniekošanas mērķu sasniegšanu - novērst atkritumu rašanos, nodrošinot radīto atkritumu dalītu savākšanu un reģenerāciju, kā arī veicināt dabas resursu efektīvu izmantošanu un apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanu.

Ministrija secina, ka pirms iedzīvotāji tiek aicināti pārslēgt līgumu ar jauno atkritumu apsaimniekotāju A/S “Tīrīga”, pašvaldība nav aktualizējusi vai izdevusi jaunus saistošos noteikumus, kas saskaņoti ar VARAM. Saistošajiem noteikumiem ir jābūt vērstiem uz to, lai iedzīvotājus nodrošinātu ar vienlīdzīgiem pakalpojumiem, to skaitā, ar atbalstītu iespēju iesaistīties atkritumu šķirošanā to rašanās vietā.

Tāpat VARAM norāda uz vajadzību saglabāt iespēju iedzīvotājiem izmantot 120l jeb 0,12m3 tilpuma atkritumu konteinerus un izmantot speciālus, marķētus maisus mazākam sadzīves atkritumu apjomam, kas šobrīd labi darbojas praksē. Pašvaldībai ir jāparedz iespēja iedzīvotājiem, kuri dzīvo privātmājās, izvēlēties arī retāku izvešanas biežumu, nekā katru otro nedēļu, lai netiktu piemērota maksa par tukšu vai pustukšu konteineru apsaimniekošanu. Tāpat, ministrija vērš uzmanību, ka A/S “Tīrīga” jāpilda līgumā norādītais un mājas lapā jāievieto informācija par citiem Izpildītāja piedāvātajiem pakalpojumiem, to izcenojumiem, izmaiņām atkritumu apsaimniekošanas noteikumos, kā arī aktuālā informācija par izveidotajiem atkritumu šķirošanas laukumiem un dalītās atkritumu savākšanas punktiem.

Tāpat, pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumiem[1], pašvaldības izvēlētajam uzņēmumam nav pamata atteikt iedzīvotājiem dalītās atkritumu vākšanas konteineru vai citu alternatīvu (piemērām, ekosomu) izmantošanu.

Ministrija lūdz Rīgas domi līdz 29.jūlijam skaidrot jauno atkritumu apsaimniekošanas sistēmas darbību un atbildību sadalījumu starp pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju.

[1] 2013.gada 17.aprīļa noteikumu Nr.184 “Noteikumi par atkritumu dalītu savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un materiālu reģenerāciju” 2.punktu, kas paredz, ka līdz 2014.gada 31.decembrim pašvaldībai bija jābūt izveidotai

Latvijā

Dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” (RB) būves parlamentārās izmeklēšanas komisijas sarunas ar projektu pamatot nolīgtās firmas “Boston Consulting Group” (BCG) pārstāvjiem skaidri parādīja šī projekta bezjēdzību, ko komisijas dalībnieki pieņēma zināšanai bez nekādām pazīmēm, ka viņi šo secinājumu darīs zināmu viņu partijām un sabiedrībai savā vārdā.

Svarīgākais