Aktualizē Gulbenes - Alūksnes bānīša nākotni

© F64

Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija rīkoja diskusiju „Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa efektīva izmantošana reģiona attīstības interesēs”, kuras mērķis bija meklēt risinājumus šī valsts nozīmes kultūras pieminekļa turpmākai saglabāšanai un izmantošanai.

Diskusijā piedalījās Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas, VAS „Latvijas dzelzceļš”, SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis”, Alūksnes un Gulbenes novadu pašvaldību, Satiksmes, Ekonomikas, Kultūras ministriju, Tūrisma attīstības valsts aģentūras, Vidzemes tūrisma asociācijas, Vidzemes plānošanas reģiona un Latvijas Industriālā mantojuma fonda pārstāvji.

Šobrīd saimniecisko darbību šaursliežu dzelzceļā veic privāts uzņēmums SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis”, kuru dibinājušas vietējās pašvaldības, Latvijas Dzelzceļa biedrība un entuziasti. Pēc valsts pasūtījuma minētais uzņēmums nodrošina pasažieru pārvadājumus starp Alūksni un Gulbeni. Šaursliežu dzelzceļa darbības nodrošināšanai tas nomā un apsaimnieko pašvaldībām un „Latvijas dzelzceļam” piederošos īpašumus.

Galvenā sarunas tēma bija par to, kā pašreizējos apstākļos saglabāt šaursliežu dzelzceļu, kas ir gan tūrisma objekts un valsts kultūras piemineklis, gan arī transportlīdzeklis šī reģiona iedzīvotājiem. Pašlaik lielākās problēmas saistītas ar to, ka valsts piešķirtais finansējums pasažieru pārvadājumiem samazinājies divas reizes un Ministru kabineta noteikumi neļauj šo naudu izmantot nomātā īpašumā tā uzturēšanai. Samazinoties pasažieru skaitam, var vēl vairāk sarukt vai pat tikt pārtraukts valsts pasūtījuma finansējums pasažieru pārvadājumiem. Tā kā SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis” visu dzelzceļa darbības nodrošināšanai nepieciešamo infrastruktūru nomā un uzņēmumam pašam nekas nepieder, nav arī iespējams piesaistīt Eiropas Savienības fondu finansējumu infrastruktūras attīstībai, - situāciju raksturo Alūksnes novada domes priekšsēdētājs A. Fomins.

Diskusijā tās dalībnieki vienojušies par vairākiem principiem Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa saglabāšanai un izmantošanai. Atzīstot, ka bānītis ir unikāla kultūrvēsturiska vērtība, nozīmīgs reģionālais transportlīdzeklis, kā arī viens no atpazīstamākajiem kultūras tūrisma objektiem Latvijā, sava veida Vidzemes reģiona zīmols un ievērojams materiālais resurss, tikšanās dalībnieki vienojušies, ka visas klātesošās institūcijas ir atbildīgas par tā saglabāšanu un ievērojami efektīvāku izmantošanu reģionālās attīstības interesēs.

Tāpat dalībnieki atzinuši, ka bānīša saglabāšanas un efektīvākas izmantošanas nolūkos visu uz valsts nozīmes vēstures pieminekli attiecināmo īpašumu būtu lietderīgi koncentrēt vienas juridiskas personas valdījumā vai īpašumā. Pašvaldības un valsts institūcijas tiks aicinātas sniegt atbalstu bānīša īpašumtiesību sakārtošanā un nodošanā pašvaldību vai valsts dibinātas juridiskas personas īpašumā vai valdījumā, Satiksmes ministrijai ierosinās sagatavot nepieciešamos grozījumus nozares tiesību aktos, nosakot bānītim īpašu statusu, kā arī rast iespēju šaursliežu dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu nodrošināt no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma, savukārt „Latvijas dzelzceļu” aicinās arī turpmāk uzņemties līdzatbildību par unikālās dzelzceļa vēstures liecības saglabāšanu un popularizēšanu dzelzceļa nozares attīstības interesēs.

Problēmas risināšanai diskusijas laikā izskanējis piedāvājums dibināt nekomerciālu organizāciju – nodibinājumu. Viena no iespējām ir, ka šādu nodibinājumu veido Gulbenes un Alūksnes novadu pašvaldības un pieminekļa īpašnieki tam nodod vai dāvina šaursliežu dzelzceļa darbībai nepieciešamo īpašumu.

Plānots, ka ieinteresētās puses šomēnes vēlreiz tiksies Gulbenē, lai turpinātu sarunu par šaursliežu dzelzceļa turpmāko darbību.

Svarīgākais