Uzņēmēji atbalsta Tukuma lidostas projekta īstenošanu

Tukuma uzņēmēju klubs apmeklējis Tukuma lidlauku un pēc tā izplatījis atbalsta ziņojumu lidostas plānu realizēšanai.

Kopā ar SIA „Tukuma Airport" pārstāvjiem uzņēmēji iepazinušies ar pēdējos septiņos gados veiktajiem darbiem, pašreizējo situāciju, kā arī ar nākotnes plāniem. Lidlaukā veikto darbu apjomi skrejceļa sakārtošanā, infrastruktūras izbūvē, ēku rekonstrukcijā un jaunā termināla būvniecībā, kā arī lidlaukam nepieciešamās apkalpojošās tehnikas uzturēšanā, parāda uzņēmuma spēju izveidot nopietnu lidlauku Tukuma pilsētas tuvumā.

2010.gadā lidlaukā ir veikti aptuveni 1000 lidojumi, kas vairākas reizes pārsniedz lidojumu skaitu Ventspils un Liepājas lidostās. Pašreiz uzņēmums lidlauka sakārtošanā ir investējis četru miljonus latu, un nodarbināto cilvēku skaits ziemas periodā ir 25 cilvēki, no kuriem 8 cilvēki ir Tukuma pilsētas un 3 cilvēki ir no Engures novada. Uzņēmums būvniecības darbu veikšanā ir sadarbojies ar šādiem Tukuma uzņēmumiem: SIA „Amatnieks", SIA „Telms", SIA „APO dizains", kuriem ir veikti pasūtījumi par kopējo summu 1,3 miljoni latu. Pēc pasažiera termināla atvēršanas un regulāro reisu uzsākšanas, lidosta nodrošinās papildus 100 darba vietas vietējiem iedzīvotājiem.

Atbilstoši pašreizējai atļaujai, lidlaukā ir iespējams veikt lidojumus ar gaisa kuģiem, kuru masa ir līdz 5700 kg. Pacelšanās virs Tukuma pilsētas ir atļauta no pl. 8.00 līdz pl.20.00. Šie ierobežojumi neļauj uzsākt regulāros lidojumus Tukuma lidlaukā. Lai iegūtu regulāro reisu atļauju, ir nepieciešama iespēja lidot virs pilsētas laikā no plkst. 6.00 – 23.00, kā arī ir nepieciešams atcelt gaisa kuģu masas ierobežojumu.

"Kluba biedri iepazinās ar 2011.gada 12.janvāra iedzīvotāju vēstuli, kurā ir norādīti iespējamie riski un to sekas regulāro lidojumu atļaujai virs Tukuma pilsētas. Vēstulē ir norādīts, ka pacelšanās un nolaišanās koridorā radītais troksnis varētu radīt veselības problēmas īpaši nakts laikā, ja trokšņu līmenis pārsniedz 60dB. Iepazīstoties ar Rīgas pilsētas trokšņu karti, secinām, ka trokšņu līmenis aptuveni 2,2 km attālumā no lidlauka pacelšanās joslas varētu būt līdz 60dB. Uzņēmēju klubs uzskata, ka vislabākais pārbaudījums būtu parauglidojumu nodrošināšana ar attiecīgu trokšņu līmeņa mērījumu veikšanu. Tā kā lidlauks ir sertificēts dienas lidojumu veikšanai lidmašīnām ar masu līdz 5700kg, lidlaukā nav uzstādītas speciālas navigācijas iekārtas, līdz ar to parauglidojumi ar trokšņu mērīšanu nav iespējami. Šādu iekārtu uzstādīšana var tikt risināta tikai pēc tam, kad ir saņemta atļauja veikt regulāros reisus. Tāpēc pašlaik var paļauties vienīgi uz Rīgas lidostā veiktajiem mērījumiem, kas parāda, ka iespējamais trokšņu līmenis Tukuma pilsētā varētu būt līdz 60 dB," teikts uzņēmēju vēstulē.

Septiņus mēnešus ilgušais pētījums Lielbritānijas Kentas grāfistē devis precīzākus rezultātus par cilvēku reakciju uz dažādas intensitātes trokšņiem. 40-55 dB skaļš ilgstošs troksnis padara cilvēkus īgnus, vairāk nekā 60 dB traucē gulēt. 60 dB mēriekārtas uzrāda pie vairuma lielo Eiropas autoceļu. Apgabalā, kur trokšņu līmenis pārsniedz 75 dB, nevajadzētu dzīvot – tas ir neapdzīvojams. Atpūtai paredzētās vietās trokšņi nedrīkstētu pārsniegt 50 – 55 dB, kas ir aptuveni 4,8km attālumā no skrejceļa un sākas Ozoliņu mikrorajonā.

Lai sakārtotu šo jautājumu, uzskatām, ka Tukuma novada domei ir jānoslēdz sadarbības līgumu ar SIA „Tukuma Airport" par trokšņu mērījumu veikšanu pēc regulāro lidojumu uzsākšanas un patstāvīgi jāveic trokšņu mērījumu kontroli, lai tām lidsabiedrībām, kuras pārsniedz noteiktos skaņas ierobežojumus, nosēšanās Tukuma lidlaukā tiktu liegta," norāda Tukuma uzņēmēji.

Otrs svarīgākais jautājums, kas arī tiek minēts 2011.gada 12.janvāra iedzīvotāju vēstulē, ir jautājums par lidostas ietekmi uz mājokļa vērtību. "Uzskatām, ka nekustamo īpašumu tirgus vērtība zem lidmašīnu pacelšanās joslas kritīsies, taču skatoties ilgtermiņā lidostas attīstība ir saistīta ar jaunu darba vietu rašanos, līdz ar to radot nepieciešamību pēc jauniem mājokļiem un īpašuma vērtību celšanos. Ir jāņem vērā, ka kopš 1945.gada Tukuma pilsētas ģenerālajā plānā ir iekļauta lidmašīnu pacelšanās aizsargjosla, kura nav atcelta. Latvijas Republikā teritoriju ģenerālie plāni ir publiska informācija un ar tiem ir iespējams iepazīties katrā pašvaldībā, tai skaitā Tukuma novada pašvaldībā. Īpaši tas ir jāņem vērā izvērtējot īpašuma cenu tā iegādes gadījumā," pauž uzņēmēji.

Izvērtējot lidostas tālāko attīstību, tās iespējamo kaitējumu iedzīvotājiem, kuru īpašumi atrodas zem lidmašīnu pacelšanās joslas, kā arī izvērtējot esošos un iespējamos Tukuma novada iedzīvotāju un uzņēmumu ieguvumus, Tukuma uzņēmēju klubs aicina Tukuma novada deputātus atbalstīt SIA „Tukuma Airport" lūgumu atļaut uzsākt regulāros lidojumus Tukuma lidlaukā no pulksten sešiem rītā līdz 23, kā arī atcelt gaisa kuģu masas ierobežojumus, tai pašā laikā saglabājot stigru skaņas ierobežojumu kontroli un liegumu nosēsties virs Tukuma pilsētas lidaparātiem, kuru trokšņu līmenis pārsniedz 60 decibelus.

Latvijā

Pirms divām nedēļām, 7. septembrī, Rēzeknes novada Gaigalavas pagastā nokrita Krievijas bezpilota lidaparāts ar 50 kilogramu sprāgstvielu lādiņu. Par šo incidentu Latvijas Aizsardzības ministrija (AM) paziņoja tikai svētdienas pievakarē. Pirmdienā tika sarīkota preses konference, kurā atbildīgās amat/militārpersonas centās paskaidrot, kas noticis un kāpēc šis drons nav ticis notriekts. Sabiedrības vērtējums par šo skaidrojumu – nepārliecinoši.

Svarīgākais