Vella kalpu motīvi Doma laukumā

© F64

Restorāns Rīgas atslēga (KEY to RIGA), kura interjers un ēdienkarte veidoti pēc leģendārās latviešu kinofilmas Vella kalpi motīviem, apvienojis vienā komandā ne vien izcilus pavārus, bet arī interjera dizainerus un māksliniekus.

Telpās uzburta senlaicīga un latviska noskaņa, bet par īpašo auru gādā visapkārt redzamie simboli – atslēgas, eņģeļi, Livonijas karte un daudzas citas autentiska koka un filigrānu metālkalumu ieskautas detaļas.

Vīzija par šāda koncepta restorāna izveidi tā saimniekam Raimondam Unguram bijusi jau sen. «Pamatideja noteikti bija izveidot kaut ko pēc Vella kalpu motīviem. Manā iepriekšējā restorānā Fīlings bija ēdiens ar nosaukumu Rīgas atslēga, tāpēc šķita, ka šo tēmu varētu paturpināt. Nekad nevarēju sev atbildēt uz jautājumu, ar ko atšķirties. Gribējās radīt ko autentisku un sasaistīt to ar līdzās esošo Doma baznīcu. Kā pamatu dizainam gribējās arī senus materiālus, masīvus galdus un metāla kalumus,» stāsta Raimonds un norāda, ka šie bijuši atslēgvārdi, ar kuriem viņš uzrunājis interjera dizaina autoru Kasparu Riekstiņu, ļaujot viņam improvizēt ceļā uz rezultātu sasniegšanu.

Restorāna tapšana bijusi strauja – no saimnieka vīzijas līdz gatavam interjera projektam pagājis vien mēnesis. Būvniecības darbi beigušies jau pēc trim mēnešiem, lai pašā pavasara plaukumā restorāns vērtu savas durvis un uzņemtu pirmos viesus. Lai rezultāts būtu pilnīgs, dizainers Kaspars piesaistījis pie interjera izveides arī citus māksliniekus – sienu un griestu gleznojumi ir Igora Bernāta meistardarbs, bet metāla kalumi ir Aivara Oleksāna darināti. «Pašos pirmsākumos grūtākais bija 17. gadsimta ideju ieviest šajā ēkā, kas ir celta 1907. gadā. Tas arī bija galvenais uzdevums, bet to izdevās panākt, izbūvējot logu rāmjus ar stikla vitrāžām – tas ļauj nomaskēt modernos pakešu logus, bet tai pašā laikā neēdas ar ēku,» stāsta dizainers. Viņš atzīst, ka restorāna pārveides process bijis radošs: «Visu laiku bija tā – izlauz veco un domā, ko ieviest vietā, ko pārveidot. Vispirms jau, protams, jāizpēta, kas ir apakšā.»

Dominējošais materiāls restorāna telpās ir koks. «Bija svarīgi dabūt patiešām veclaicīgus kokmateriālus. Par laimi, atradām kādu vecu šķūni, ko mums saimnieki bija ar mieru atdot – tas izrādījās 1937. gada. Izmantojām to visos iespējamos veidos – brusām, sijām un citām pamatlietām. Piesaistījām arī cilvēkus, kas ikdienā būvē guļbūves, lai izskatītos patiešām tā, ka dizains ir veclaicīgs.»

IZKĀRTNE, kas aicina baudīt Rīgas atslēgas viesmīlību, ir darināta pēc pasūtījuma – ticis izvēlēts labākais no visiem variantiem.

PŪRA LĀDE. Bāra lete veidota kā pūra lāde, ko dizainers ieraudzījis savas vecmammas krājumos. «Tā ir atvasināta un pietuvināta tam, lai funkcionētu bāra vajadzībām. Daļa zīmējumu ir ņemti no tās lādes, bet daļa ir atvasināti no lādēm, kas apskatāmas Brīvdabas muzejā,» stāsta K. Riekstiņš, uz ko saimnieks piebilst, ka otras šādas lādes nekur noteikti nav.

NOSLĒPUMS. Arī pūra lādes jeb bāra letes dizainā ielavījusies atslēgu simbolika – var tikai minēt, kas aiz pamatīgās slēdzenes slēpjas.

LIVONIJAS KARTE atdzīvojusies kādā citā telpas zonā. «Tas bija zviedru laiks, arī filma Vella kalpi ir par to, tāpēc iekļāvām šādu motīvu, kas pārzīmēts no oriģinālās tā laika kartes, lai izgreznotu griestus,» teic dizainers.

IDEJA. Restorāna koncepta idejas autors ir tā īpašnieks Raimonds Ungurs, bet ieceri pārvērst taustāmā īstenībā uzņēmās interjera dizainers Kaspars Riekstiņš.

EŅĢEĻI. Lai radītu noskaņu, kādā no restorāna zonām virs galda ap lustru izveidoti griestu gleznojumi, kuros attēloti eņģeļi – dizaina veidotāji vēlējušies, lai restorāna stils sasaucas ar blakus esošās Doma baznīcas tematiku.

ROMANTISKAS NOSKAŅAS radīšanai pie sienām izveidoti dažādi sienu gleznojumi, ko veidojis mākslinieks Igors Bernāts. Balodīši attēloti īpašā mīlestības buduārā.

ATSLĒGU MOTĪVI. Papildus filmas motīviem restorānā neiztrūkstoša firmas zīme ir arī atslēgu motīvi. Pēc atslēgas līdzības izveidoti speciāli svečturi, kas rotā katru galdu un dāvā autentisku noskaņu restorāna apmeklētājiem.

MĒBELES pasūtītas pie galdniekiem pēc speciālām skicēm – tās ir pamatīgas un, lai gan darinātas mūsdienās, dveš īpašu gadsimtu elpu.

TEĻĀDAS SOLS. Tieši pie ieejas Rīgas atslēgā izvietotas greznākas mēbeles – teļādas soli ar īpaši dižciltīgu noskaņu.

«VĪNA SKAPIM jābūt apjomīgam un ar vairākiem nodalījumiem – šis ir izveidots no koka, un priekšā izveidots metālā kalts režģis, kas arī ir kalēja darinājums,» pastāsta senlaicīgā interjera autors.

LATVISKI. Lai saglabātu latvisku auru, ēdieni restorānā tiek pasniegti keramikas traukos, kas vieš siltu un omulīgu noskaņu. Galdus rotā lina galdauti un salvetes.

LUSTRAS ir kalēja Aivara Oleksāna darinātas. Tām pieskaņotie stikla kupoli ir veidoti no stikla pudelēm, kam nocirsta augšdaļa un kas pēc tam sakausētas. «Stikla detaļas veidojuši ilggadēji sadarbības partneri AM studio,» saka K. Riekstiņš.

Svarīgākais