Pircēji draud ar boikotu veikaliem, kas iekasēs maksu par mazajiem plastmasas maisiņiem

© Depositphotos.com

Jau trīs gadus plastmasas maisiņi veikalos pieejami tikai par maksu. Izņēmums līdz šim bija mazie plastmasas maisiņi, kuros var ielikt sveramo produkciju. Sociālo tīklu lietotāji sašutuši par ierakstu, kas vēsta, ka viens no lielākajiem pārtikas lielveikaliem iekasē 3 centus par maisiņu, kurā tiek iesvērti augļi, dārzeņi, rieksti vai konfektes.

Ja namamāte vakariņās plānojusi celt galdā dārzeņu sautējumu un iegādājas vismaz piecus dažādus dārzeņu veidus, kas, protams, katrs ir jāieliek savā maisiņā, tad šāds pirkums ar maksas maisiņiem kopējo summu sadārdzinās par 15 centiem, nerēķinot pievienotās vērtības nodokli.

Par katru maisiņu nodoklī 1‒3 centi

Pirms 10 gadiem lielveikalos pirkumus nelielos plastmasas maisiņos varēja krāmēt par brīvu, bet “Rimi” veikalos, pirkumam pārsniedzot 10 latus, pircējam bez maksas deva arī lielo iepirkumu maisu. Tagad, ja uz veikalu gadās aiziet tukšām rokām, pirkumu pārnešanai mājās ir jāpērk plastmasas maisiņš, papīra turza, auduma soma vai kartona kaste.

Šobrīd dabas resursu nodoklis par kilogramu maisiņu ir no 1,50 līdz 4,80 eiro atkarībā no maisiņa svara, turklāt vieglākajiem maisiņiem (līdz trim gramiem) likme ir augstāka. Tas, ka pircējam nav jāmaksā par plāno un vieglo plastmasas maisiņu, nenozīmē, ka arī tirgotājs to ieguvis bez maksas. Turklāt arī mazos maisiņus, kurus lielākā daļa veikalu pircējiem piešķir bez maksas, apliek ar dabas resursu nodokli. Tā ir viena no izdevumu pozīcijām, kas tiek iekļauta preces cenā. Pēc “Neatkarīgās” aplēsēm, par mazo maisiņu, kura svars ir aptuveni divi grami, nodoklī ir jāsamaksā nepilns cents. Par lielo iepirkuma maisiņu, kas sver aptuveni 15 gramus, - divi centi. Par īpaši lielu vai biezu maisiņu, kas sver 20 gramus, - trīs centi.

Draud ar boikotu

““Rimi” veikalos mazie maisiņi pie dārzeņiem, riekstiem, maizes - 0,03 euro. Esam uzmanīgāki un taupīgāki, lai nav pārsteigums,” - šis Slepenā pircēja ieraksts sociālajā vietnē “Facebook” sacēla dusmu vētru. Potenciālie pircēji sirdījās, ka turpmāk riekstus “Rimi” veikalos nobērs vienkārši uz kases letes, vairs neies iepirkties uz “Rimi” un vispār - boikotēs šo veikalu.

Neatkarīgā pārliecinājās, ka Rimi veikalos ir pieejami arī bezmaksas mazie maisiņi sveramajām precēm tāpat kā līdz šim.

““Maxima” veikalos joprojām nav jāmaksā par mazajiem maisiņiem. Turklāt lielākajos Rīgas “Maxima” veikalos ir pieejami arī papīra maisiņi augļu un dārzeņu iesvēršanai, kas tāpat kā mazie plastmasas maisiņi ir bez maksas,” “Neatkarīgajai” uzsvēra “Maxima Latvija” korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā.

Arī “Lidl” veikalos par mazajiem maisiņiem nav jāmaksā. “Tomēr mēs aicinām klientus savā ikdienas dārzeņu un augļu iegādē izmanot īpašos “GreenBag” atkārtoti lietojamos maisiņus, lai samazinātu mūsu iespaidu uz apkārtējo vidi,” “Neatkarīgajai” uzsvēra “Lidl Latvija” sabiedrisko attiecību menedžeris Ingars Rudzītis.

Bez maisiņiem neiztiek

Taujāti, kādu iepakojumu viņi izmanto, iepērkoties pārtikas veikalos klātienē, Latvijas iedzīvotāji “Kantar TNS” aptaujā TV3 raidījumā ”900 sekundes” norādījuši, ka galvenokārt (60%) izmanto plastmasas maisiņus. Samērā bieži iedzīvotāji izmanto arī auduma maisiņus (49%) un papīra maisiņus (34%), savukārt citi iepakojuma veidi tiek izmantoti retāk. 1% iedzīvotāju ir norādījuši, ka neiepērkas pārtikas veikalos klātienē, savukārt 2% iedzīvotāju nav snieguši konkrētu atbildi šajā jautājumā.

Savukārt “Rimi” aplēses liecina, ka, neskatoties uz to, ka plastmasas maisiņi joprojām ir pircēju vidū populārākais iepakojums, to izmantošanai ir tendence samazināties. Šogad “Rimi’ veikalos plastmasas maisiņu pārdošanas apjoms ir samazinājies par gandrīz ceturtdaļu jeb 23%.

Vienlaikus pircēji arvien aktīvāk izmanto dažādas videi draudzīgas alternatīvas, piemēram, tekstila vai papīra maisiņus un līdzi paņemtos iepakojumus, skaidro “Rimi”.

Jau šobrīd redzama pozitīva tendence, ka šī gada pirmajos piecos mēnešos, salīdzinot ar pērnā gada sākumu, papīra maisiņu pieprasījums ir audzis par 16%, bet tekstila maisiņi piedzīvo īstu popularitātes vilni, ko apliecina pieprasījuma pieaugums par 65%.

“Atbildība pret apkārtējo vidi un plastmasas izmantošanas samazināšana ir viena no “Rimi” stratēģiskajām prioritātēm. Apzinoties iepirkšanās procesa lielo ietekmi uz sabiedrības ikdienu, mēs pastāvīgi piedāvājam dažādas videi draudzīgas alternatīvas ierastajiem plastmasas maisiņiem, un arī cenu politika motivē pārskatīt savus iepirkšanās paradumus. Arī lielu daļu sveramās produkcijas pircējiem piedāvājam iesvērt līdzi paņemtajos traukos - tostarp arī dažādus higiēnas un mājokļa tīrīšanas produktus, kas atsevišķos “Rimi” veikalos pieejami speciālos beziepakojuma stendos. Esam gandarīti, ka šādām aktivitātēm ir pozitīvs rezultāts un pircēji labprāt izmanto iespējas veikt arvien ilgtspējīgākas izvēles,” skaidro “Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.

Kopš 2020. gada “Rimi” saviem klientiem piedāvā jaunu iepirkumu maisiņu klāstu, kas ļauj ikdienas iepirkšanās procesā izvēlēties videi draudzīgākas alternatīvas. Jaunajā produktu klāstā ir divu izmēru jauna dizaina papīra maisiņi, plastmasas maisiņi ar 50% pārstrādātas plastmasas, kā arī inovatīvi tekstila iepirkumu maisiņi, kas pilnībā izgatavoti no pārstrādātām plastmasas pudelēm, kas citkārt nonāktu izgāztuvēs.

Izpēte

Tieslietu ministrija atteikusi “Neatkarīgo” iepazīstināt ar vairāk nekā pirms 20 gadiem – 2004. gadā pavasarī – veikto “Lattelekom” mierizlīguma izvērtējumu, kas bija noslepenots vispirms uz 10 gadiem un pēc tam vēl uz pieciem gadiem. Turklāt TM norāda, ka atteikumu tiesā pārsūdzēt nevar.

Svarīgākais