Aviobiļetes par 9,99 eiro palikušas tālā pagātnē: kurp šovasar var lēti aizlidot no Latvijas?

© Pixabay

Joprojām atrodamas iespējas ceļot par samērīgu cenu, taču ļoti jāuzmanās no aviokompāniju mārketinga lamatām. Mājupceļš no atpūtas vietas jums var izmaksāt ļoti dārgi.

Vairums cilvēku savus ceļojumus plāno jau laikus - vismaz vairākus mēnešus iepriekš. Viņi rezervē viesnīcas, pērk biļetes vai maksā par gataviem ceļojumiem tūrisma aģentūrās. Taču ne vienmēr tā notiek.

Pirmspandēmijas laikmetā, pateicoties lētajām aviobiļetēm un masveida tūrismam, plaši izplatītas kļuva alternatīvā tūrisma formas. Proti, cilvēki dodas ceļojumos bez gatavas programmas un paši nosaka ceļojuma formātu. Šādi ceļojumi diez vai ieinteresēs tos, kas plāno pavadīt atvaļinājumu pludmalē pēc “viss iekļauts” sistēmas. Taču tiem, kuri vēlas paplašināt savu redzesloku, apmeklējot jaunas vietas, staigājot pa nepazīstamām ielām un apskatot muzejus, piemērots būs tieši šāds spontānais tūrisms.

Neatkarīgā

Cenas aug, bet galamērķu kļūst vairāk

Šāda ceļojuma galvenā sastāvdaļa ir lēts lidojums. Lai gan visi lielākie operatori ir paaugstinājuši biļešu cenas, jebkurā sezonā aviosabiedrības piedāvā daudz atlaižu un šķietami lētus lidojumus. Izņēmums nav arī 2023. gada vasara. Nacionālā aviokompānija “airBaltic” informēja “Rus.nra.lv”, ka 2023. gada sākumā biļešu tirdzniecības pieaugums bija 20-30%, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, galvenokārt tādu faktoru dēļ kā inflācija un augstas degvielas cenas. Situāciju ietekmēja arī degvielas patēriņa pieaugums, ko izraisīja nepieciešamība drošības apsvērumu dēļ nešķērsot Ukrainas gaisa telpu un līdz ar to pagarināt lidojumu maršrutus.

Arī “airBaltic” galvenais konkurents vietējā tirgū, Īrijas aviosabiedrība “Ryanair”, vairs nav gatavs pārvadāt cilvēkus "par autobusa biļetes cenu". Tās finanšu direktors Nīls Sorahans (Neil Sorahan) intervijā aģentūrai “Bloomberg” atzina, ka klienti ir gatavi maksāt vairāk, un tas nozīmē, ka vidējā biļetes cena būs vismaz divkāršojusies. "Dienas, kad biļetes maksāja 9,99 eiro, ir palikušas tālā pagātne," viņš teica.

Vienlaikus ar cenu pieaugumu paplašinās arī lidojumu ģeogrāfija no Rīgas un Baltijas valstīm. Šovasar “airBaltic” piedāvās 20 jaunus galamērķus, tostarp uz Melnkalni, Horvātiju, Grieķiju un Rumāniju. Tas ir vēsturiski lielākais jauno maršrutu skaits, par kādu aviokompānija jebkad ir paziņojusi vienā sezonā.

Uzmanību! Mājupceļš var izmaksāt trīsreiz dārgāk

Kā zināms, reklāma ir biznesa dzinējs. Aviokompānijas cenšas piesaistīt klientus, piedāvājot viņiem lidojumus par pievilcīgām cenām. Apmeklējot “airBaltic” vai “Ryanair” mājaslapu, uzreiz krīt acīs lētu biļešu reklāmas. No pirmā acu uzmetiena piedāvājumi šķiet pievilcīgi - sākot no 37 eiro Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai un no 10-13 eiro tās īru konkurentam. Ungārijas aviokompānijas “Wizz Air” vasaras piedāvājumā atrodamas biļetes reisiem no Kauņas un Viļņas, kuru cena ir no 50 eiro. Tā pati aviokompānija ir gatava nogādāt jūs no Tallinas uz Milānu par 39 eiro. Šoruden minētais pārvadātājs aizies no Latvijas tirgus, tikmēr vasarā vēl ir iespējams aizlidot uz Kutaisi Gruzijā (biļete maksā, sākot no 49,99 eiro), Splitu Horvātijā (no 49,99 eiro), Romu (no 49,99 eiro) un pat vēso Reikjavīku (no 39,99 eiro).

Tomēr daļai reisu zema cena ir pieejama tikai vienā virzienā. Lai atgrieztos mājās, būs vai nu jāmeklē citi maršruti, vai arī krietni jāpiemaksā. Turklāt dažos gadījumos ar lētām biļetēm ir atļauts pārvadāt vien vieglu rokas bagāžu vai mugursomu, kamēr parastajam kompaktajam koferim ir paredzēts cits, daudz augstāks tarifs.

Aplūkosim dažus piedāvājumus, kas mums šķita pievilcīgi un daudzmaz godīgi cenas ziņā.

Virzāmies uz dienvidiem

Serbija atrodas diezgan tuvu Latvijai, bet nav ES dalībvalsts, un tas rada zināmus ierobežojumus. Latvijas pilsoņi var uzturēties šajā valstī bez vīzas līdz 90 dienām. Savukārt nepilsoņi vīzu saņemt nepagūs, jo tās saņemšana aizņem līdz 3-4 nedēļām. Biļete uz tiešo reisu Rīga-Belgrada augustā maksā diezgan lēti - sākot no 66 eiro, atpakaļ - 80 eiro.

Vieta, uz kuru var lidot visi - gan pilsoņi, gan nepilsoņi -, ir Rumānijas galvaspilsēta Bukareste. Augusta beigās “airBaltic” piedāvā lidojumus uz Rumāniju par 83 eiro, bet septembrī lidojumus turp un atpakaļ par 104 eiro.

Varam aizlidot arī uz Francijas Nicu! Lai augusta sākumā pavadītu nedēļu Azūra krastā, neskaitot uzturēšanās izmaksas, par lidojumu būs jāmaksā 251 eiro - 96 eiro turp un 155 eiro atpakaļ.

Uz Prāgu “Ryanair” piedāvā aizlidot 31. augustā un atgriezties 4. septembrī, par “turp un atpakaļ” biļeti maksājot tikai 110 eiro.

Aizlidot uz Berlīni uz piecām dienām ar Īrijas “Ryanair” var par 117 eiro, tomēr tikai noteiktajos datumos - 28. jūlijā turp un 1. augustā atpakaļ.

Uz Kutaisi varat doties ar “Wizz Air”, tomēr neļaujieties paziņotās zemās lidojuma cenas vilinājumam. Par 49,99 eiro varēsiet paķert līdzi tikai mugursomu ar piezīmjdatoru. Ja tomēr gribēsiet paņemt līdzi koferi uz riteņiem vai personīgo mantu somu, jums būs jāpērk biļete par 114 eiro (27. jūlijs). Lai atgrieztos pēc divām nedēļām, iedeguši un atpūtušies, ar minimālu bagāžu un dāvanām, jums arī būs jāmaksā vairāk par akcijas cenu - 119 eiro.

Baudīsim ziemeļu vēsumu

Lai nu kā, bet jūlijs un augusts dienvidos nogurdina ar savu karstumu. Turklāt globālās sasilšanas dēļ tas arvien biežāk ir aktuāls arī Eiropas tūrisma zonā - Francijā, Itālijā, Spānijā. Noskaidrosim, kā nokļūt valstīs ar mērenu klimatu, kur gūt jaunus iespaidus un atpūsties no tveices!

Par 43 eiro 17. jūlijā varat aizlidot uz Zviedriju, Stokholmu, ar “Ryanair” un pēc nedēļas atgriezties ar “airBaltic” reisu par 42 eiro. Ir iespēja apskatīt Zviedrijas galvaspilsētu un pēc tam ar ātrgaitas vilcienu (biļetes maksā no 103 eiro) doties caur Malmi uz Kopenhāgenu - jūras pirātu vikingu galvaspilsētu. Savukārt no turienes uz Rīgu var atgriezties ar aviokompānijas “airBaltic” reisu par 54 eiro.

Islande ir ledus un uguns zeme. Uz Reikjavīku no Rīgas ar “Wizz Air” 11. jūlijā var nokļūt par 90 eiro. Bet atpakaļceļā būs jālido ar pārsēšanos, jo vienīgais tiešais “airBaltic” reiss ir par nereāli augstu cenu. Tātad ar “Wizz Air” var doties uz Varšavu, tad ar autobusu vai taksometru no Friderika Šopena lidostas pārcelties uz Modlinas lidostu un no turienes lidot uz Rīgu - viss par 147 eiro, bet tikai 24. jūlijā. Citās dienās - vēl dārgāk.

Ja ir vēlme atpūsties, neciešot no nogurdinoša karstuma, pastāv vēl viena izvēle - Amsterdama. Tur 4. jūlijā var nokļūt ar “Transavia” - biļete maksā, sākot no 93 eiro. Pēc tam var pavadīt nedēļu Nīderlandē, kur apmeklēt, piemēram, Utrehtu, Leidenu, Hāgu, Roterdamu. Atpakaļ būs jālido 12. jūlijā no Eindhovenas ar “Wizz Air” par 119 eiro (jāpieskaita vēl 25 eiro par vilcienu līdz Eindhovenai un tad vēl 7 eiro par autobusu līdz lidostai). No Amsterdamas lidojums izmaksās dārgāk - sākot ar 200 eiro un vairāk.

Ja šie varianti šķiet pārāk dārgi vai sarežģīti, vienmēr ir alternatīvas - vietējais tūrisms Latvijā vai ekskursijas ar autobusu uz kaimiņvalstīm Lietuvu un Igauniju. Piemēram, var izvēlēties braucienu ar autobusu no Rīgas uz Sāremā, ko jūnijā sāka piedāvāt “Lux Express”.

Izpēte

2024. gada 31. decembrī beigsies piecgades līgums starp Krievijas “Gazprom” un Ukrainas “Naftogaz” par gāzes transportēšanu caur Ukrainu. Pagājušā gada vasaras beigās Ukrainas valsts prezidents Volodimirs Zelenskis paziņoja, ka Ukraina neturpinās Krievijas gāzes tranzītu caur savu teritoriju. Maskava neslēpj interesi par tranzīta turpināšanu, taču Kijiva plāno atteikties no ne tikai gāzes, bet arī naftas transportēšanas no Krievijas un aicina ES nepirkt Krievijas energoresursus, par kuru līdzekļiem Vladimirs Putins turpina finansēt karu pret Ukrainu. Kādu vietu ieņems Ukraina globālajā gāzes un naftas tranzītā, “Radio Brīvība” studijā savus viedokļus pauda žurnālists Vitālijs Portņikovs, bijusī Ukrainas ārlietu ministra vietniece eirointegrācijas jautājumos Lana Zerkala un naftas un gāzes nozares analītiķis, austrumvalstu pētnieks Mihails Krutihins.