Aizsardzības ministrija (AM) beidzot ir sagatavojusi atbildes uz jautājumiem par valsts aizsardzības dienesta (VAD) atlases pēc nejaušības principa jeb loterijas procesa organizāciju. Pēc ministrijas paustā, godīgumu atlasē garantēšot īpaša programmatūra un gadījuma skaitļu ģenerēšanas iekārta.
Iespēja veikt jebkādas izmaiņas no vairākiem reģistriem iegūto datu sarakstā būs šauram cilvēku lokam, jebkuras veiktās izmaiņas jebkurā brīdī būs redzamas citiem, darbosies "četru acu princips" un vairāku pakāpju kontrole. Tiks veidota arī VAD iesaukšanas kontroles komisija, kur varēs iesniegt sūdzības un apstrīdēt pieņemtos lēmumus.
"Neatkarīgā" jau rakstīja, ka 1. decembrī beidzās pieteikšanās trešajam valsts aizsardzības dienesta (VAD) iesaukumam, un tam brīvprātīgi pieteicās 515 Latvijas pilsoņi (https://neatkariga.nra.lv/komentari/elita-veidemane/440490-tiesibas-uz-godu-kalpot-latvijai-izlozes-loterija-vai-nav-absurds).
Pēc izvērtēšanas, vai pretendenti atbilst VAD likumā noteiktajiem kritērijiem, un veselības pārbaudes, ja pārbaudi izturējušo skaits būs nepietiekams, 23. janvārī notiks atlase pēc nejaušības principa, proti, loterija. Saeima saņēmusi vēstules no vecākiem, kuriem ir šaubas par šādas loterijas godīgumu.
Apkopojot vecāku jautājumus, Saeimas Nacionālās drošības komisijas vadītājs Ainars Latkovskis 8. decembrī nosūtīja vēstuli Aizsardzības ministrijas valsts sekretāram Jānim Garisonam.
Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi atbildes uz jautājumiem. "Sniedzam atbildes uz jautājumiem saistībā par atlases pēc nejaušības principa procesa organizāciju," raksta AM valsts sekretāra p.i. Rolands Heniņš. "Neatkarīgā" pilnībā pārpublicē A. Latkovskim sniegtās atbildes.
1. Kura iestāde organizēs loteriju?
Atlasi Valsts aizsardzības dienestam pēc nejaušības principa nodrošina un kontrolē Aizsardzības ministrija (AM). Kārtību, kādā AM veic valsts aizsardzības dienestam (VAD) pakļauto pilsoņu un to pilsoņu, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības militārajam dienestam, reģistrāciju, uzskaiti un iesaukšanu, nosaka Ministru kabinets.
2. Kur var iepazīties ar tas noteikumiem, nolikumu? Kā tas notiks?
Aktuālā informācija par atlases procesu plašākai sabiedrībai būs pieejama AM komunikācijas kanālos. Papildus tam iespējams iepazīties ar Valsts aizsardzības dienesta likumu (informācija par pilsoņa atbilstību dienestam) un 1. jautājumā minētajiem 2023. gada 13. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 409 "Noteikumi par kārtību, kādā pilsoņus reģistrē, uzskaita, atlasa un iesauc valsts aizsardzības dienestā, un valsts aizsardzības militārajā dienestā apgūstamajām zināšanām un prasmēm" (informācija par pilsoņu reģistrēšanas un atlases kārtību).
3. Vai tam ir nopirkta vai radīta īpaša programma, algoritms?
VAD iesaucamo atlasei izveidots unikāls gadījumskaitļu ģenerēšanas rīks. Lietojumprogrammatūra (SIA "Cloud Enterprise Systems") ļaus veikt unikālu skaitļu (identifikatoru) atlasi pēc iepriekš sagatavota iesaukšanai derīgu pilsoņu augšupielādētā saraksta, pēc tam saglabājot atlases rezultātus atsevišķā failā.
Dators un gadījumskaitļu ģenerēšanas iekārta netiks pieslēgta pie interneta tīkla, tādējādi nodrošinot, ka process netiek ietekmēts. Tāpat programmatūras kiberdrošības risku izvērtējumu veikusi MILCERT (Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas komanda) un atzinusi par drošu.
4. Kas un kā uz loteriju sagatavos un ievadīs dalībnieku sarakstus?
Atlasei atbilstošo pilsoņu sarakstu sagatavo Aizsardzības ministrijas Valsts aizsardzības dienesta departaments (AM VADD), apkopojot sekojošo reģistru datus: Fizisko personu reģistra, Sodu reģistra, Valsts izglītības informācijas sistēmas, invaliditātes informatīvās sistēmas, vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas, ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra, elektroniskās deklarēšanas sistēmas, valsts valodas prasmes apliecību uzskaites datubāzes.
Sākotnēji tiek apzināts to pilsoņu kopums, kuri brīvprātīgi ir pieteikušies VAD, pēc kā tiek apzināts to pilsoņu skaits, kuri VAD tiks iekļauti pēc nejaušības principa, proti, izlozes kārtā, kā to nosaka MK noteikumu 27. punkts.
Valsts aizsardzības dienesta likuma (VAD likuma) 8. pants nosaka tos pilsoņus, kuri nav pakļauti VAD, savukārt 9. pants noteic, kuriem VAD tiek atlikts. Lai konstatētu minēto, par katru personu augstāk norādītajos reģistros tiek pārbaudīti dati. Ir dati, kurus iespējams noskaidrot līdz atlasei, taču ir tādi, kas tiek apstrādāti pēc minētās atlases.
Līdz atlasei tiek noskaidrots: 1) personas, kuras iegūst izglītību, izņemot augstāko izglītību; 2) Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas absolventi; 3) personas, kuras profesionālajā dienestā nepārtraukti nodienējušas ne mazāk kā 11 mēnešus; 4) personas ar sodāmību; 5) personas, kuri ir bērna, kuram noteikta invaliditāte, vecāks, aizbildnis vai audžuvecāks.
Pēc atlases tiek noskaidrots: 1) personas veselības stāvoklis; 2) tās personas, kuras Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, kuras minētajās iestādēs ir nodienējušas ne mazāk kā divus gadus.
Personu datu pārbaudi un izvērtēšanu veic ierobežota skaita AM VADD darbinieki, kuri veido potenciāli iesaucamo sarakstu, no kura ir izslēgtas personas, kuras atbilst VAD likuma 8. un 9. pantā minētajiem kritērijiem.
5. Kuras būs tās personas, kas pārbaudīs, vai sarakstos ir visi, kuriem tur būtu jābūt?
Lai nodrošinātu, ka sarakstos ir visi, kuriem tur būtu jābūt, pastāv vairāku pakāpju kontrole.
Ja VAD potenciāli iesaucamā persona atbilst kādam no VAD likuma 8. vai 9. pantā noteiktajiem kritērijiem, tā netiek iekļauta iesaucamo sarakstā. Par katru no iesaucamo saraksta izslēdzamo personu tiek sagatavots atzinums, kas pamatots ar dokumentāliem pierādījumiem.
To darbinieku vidū, kuri veic informācijas ievadīšanu sistēmā, izvērtēšanu un gala lēmuma pieņemšanu, ir sadalītas kompetences jomas. Vienlaikus ir pārskatāms, kura persona kurā brīdī ir veikusi izmaiņas informācijas sistēmā.
Informācijas kopumu pārbauda darbinieks, kurš neveic informācijas sākotnējo izvērtēšanu, līdz ar to ir iespējams konstatēt, vai personas no VAD iesaucamo saraksta ir izslēgtas pamatoti un likumīgi. Izveidoto atlasei derīgo pilsoņu sarakstu ar savu parakstu apstiprina AM VADD
direktors un pieņem valsts sekretārs.
6. Cik un kuri cilvēki būs iesaistīti loterijas norisē?
Aizsardzības ministrs nosaka laiku, kad tiks veikta atlase. Informācija par atlases norisi tiek publicēta AM mājaslapā, un tai kā novērotāji klātienē var pieteikties masu mediju, nevalstisko organizāciju un sabiedrības pārstāvji. Lai garantētu procesa neatkarību un izslēgtu ārējo faktoru ietekmi uz atlases organizāciju, informācija par atlases norisē un organizēšanā iesaistītajām personām netiek publiski izpausta.
7. Kas garantēs un atbildēs par izlozes godīgumu?
Atlases procesa kvalitāti garantē gan īpaši pielāgotais tehniskais nodrošinājums, gan personas, kas atbildīgas un ar savu parakstu apliecina ievadīto datu precizitāti. Atlases organizēšanas procesā tiek veikts rūpīgs potenciālo risku izvērtējums, lai garantētu atlases godīgumu. Iespēja veikt jebkādas izmaiņas no reģistriem iegūto datu sarakstā ir šauram cilvēku lokam, un jebkuras veiktās izmaiņas jebkurā brīdī ir redzamas citiem. Par to, kā tiek garantēts tiesiskums līdz atlasei, skatīt atbildē uz 5. jautājumu.
8. Kur tiks publicēta vai paziņota informācija, cik jaunieši piedalās loterijā un kad tieši loterija notiek?
Informācija par atlases norisi tiek publicēta AM mājaslapā.
9. Kas tiks darīts, lai loterija būtu caurspīdīga un nerastos pamatotas aizdomas par korupciju vai tehnisku/cilvēcisku kļūdu?
Procesa caurspīdīguma garantēšanai tiks veidota AM VAD iesaukšanas kontroles komisija, kuras sastāvā būs ievēlēti AM departamentu pārstāvji (izņemot AM VADD), kuri vērtēs procesa gaitu un leģitimitāti. Papildus tam novērošanai klātienē aicināti pieteikties masu mediju, nevalstisko organizāciju un sabiedrības pārstāvji.
Par atlases procesa tehnisko risinājumu ir atbildīga SIA "Cloud Enterprise Systems", kas atbilst AM izvirzītajiem kritērijiem un specifikācijai tehniskā risinājuma izstrādāšanai.
Lai preventīvi novērstu cilvēciskas kļūdas, informācijas iegūšanas procesi ir izveidoti tā, lai tie maksimāli būtu automatizēti. Taču, kur pastāv cilvēciska iejaukšanās, piemēram, saņemtās informācijas izvērtēšana un atzinuma sniegšana, informācija tiek vairākkārt pārbaudīta un tiek izmantots "četru acu princips", t.i. , ka vienu un to pašu darbību veic vismaz divi cilvēki.
10. Kur varēs vērsties, ja būs aizdomas par negodīgu loterijas norisi?
Ja personas rīcībā ir informācija par atlases negodīgu norisi vai ir aizskartas tās subjektīvās tiesības, iesniegt sūdzību vai apstrīdēt lēmumu iespējams VAD iesaukšanas kontroles komisijā, kas noteikta VAD likuma 5. pantā, kuru izveido Ministru kabinets.
Vismaz pusi no komisijas sastāva veido personas, kuras nav nodarbinātas Nacionālajos bruņotajos spēkos, AM un tās padotībā esošajās iestādēs. Kontroles komisija kontrolē un pārskata AM pieņemtos lēmumus, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā.
Lai skaidrotu jauniešu iesaukšanas valsts aizsardzības dienestā pēc nejaušības principiem norisi, aizsardzības nozares ziņu portāls "Sargs.lv" 6. decembrī rīkoja ekspertu tiešsaistes diskusiju "Obligātais iesaukums VAD - kā tas noritēs?". Diskusiju "Obligātais iesaukums VAD - kā tas noritēs?" var noskatīties video straumēšanas vietnē “YouTube". Informācija par to atrodama arī Latvijas armijas un "Sargs.lv" sociālā tīkla "Facebook" lapās.