Klāt "Supernova", klāt arī pirmie skandāli

Uz “Supernovas” skatuves “Citi zēni” nevarēs izpausties kā “Muzikālajā bankā” – konkursa nolikums uz tās atļauj būt sešiem, tātad tikai pašiem. Grupas vokālists Jānis Pētersons par to nebēdā – esot kārtīgi padomāts par horeogrāfiju, viss izskatīšoties kā interesantā videoklipā © Andrejs Strokins

Latvijas Televīzijas (LTV) dziesmu konkursa “Supernova 2022” pusfināla tiešraidē šosestdien, 5. februārī, 17 dalībnieku sacentīsies par tikšanu fināla Top 10, no kurienes pavērsies ceļš uz Eirovīzijas dziesmu konkursu Turīnā. Izskatās, ka šī gada “Supernova” radīs tik daudz diskusiju, cik vēl nekad agrāk.

Skatītājiem tikai puse no teikšanas

Pusfinālā uz skatuves kāps 17 ceļazīmes uz Eirovīziju tīkotāju - 16, kurus izvēlējās žūrija, un Miks Galvanovskis, kuru šī žūrija nesaprotamu iemeslu dēļ bija atstājusi aiz pusfināla borta un kurš līdz pusfinālam izsitās, pateicoties tikai balsotājiem. Ierindas mūzikas mīļotāji Galvanovskim sniedza lielāko atbalstu starp kopumā desmit tādiem pašiem bēdubrāļiem (un māsām), kuru vidū bija vēl daži pusfināla cienīgi dalībnieki (piemēram, Katrīna Dimanta). “Supernovas” izšķirošajiem notikumiem kvalificēsies desmit dalībnieki. “Gan pusfinālā, gan finālā skatītāju īsziņu un telefonbalsojuma rezultātus saskaitīs kopā ar žūrijas balsojuma rezultātiem. Katrai skatītāja balsij būs būtiska nozīme - par savu favorītu no viena tālruņa numura varēs zvanīt un sūtīt īsziņas neierobežotā skaitā,” informē LTV.

Žūriju turēs noslēpumā līdz Turīnai

Tātad - puse no teikšanas būs skatītājiem īsziņu un telefonbalsojumā, puse piederēs žūrijai. Tai un LTV būs tiesības finālam izvirzīt arī vienpadsmito dalībnieku, taču “wild card” varēs arī nepiešķirt. Bet kas tad ietilpst šajā glorificētajā ekspertu komandā? ““Supernovas” pusfināla un fināla žūrijas sastāvu LTV atklās tikai pēc starptautiskā Eirovīzijas dziesmu konkursa Turīnā Itālijā. Žūrijā ir Latvijas mūzikas industrijas, pasākumu jomas un televīzijas pārstāvji, kā arī ārvalstu profesionāļi,” - tas ir viss, ko šobrīd atklāj LTV. Laba augsne sazvērestības teorijām, no kurām šobrīd viena no ticamākajām vēsta, ka pusfinālistu Top 16 sakārtots nevis no kvalitātes un izredzēm Turīnā viedokļa, bet vienkārši sakomplektēts no pazīstamiem vārdiem un joku projektiem, lai “Supernovas” pārraidēm būtu augstāki reitingi.

Ralfs uz skatuves neesot vajadzīgs

Līdz šim šķita, ka lielākie nemiera cēlāji “Supernovā” būs Ralfa Eilanda un Kaspara Breidaka “Mēs jūs mīlam” (Reiņa Sējāna un Intara Busuļa “Bujāns” nopietni paziņojuši, ka viņi jāuztver nopietni, kas jau vien ir pietiekams iemesls, lai viņus nopietni neviens neuztvertu), it īpaši pēc Ralfa paziņojuma: “Ja “Mēs jūs mīlam” piedalītos golfa sacensībās, mēs to darītu ar baltiem cimdiem, polo kreklos, respektējot šo sporta veidu, klusējot un neālējoties kā tādi divi ķēmi. Tas pats ir arī Eirovīzijā. Mēs esam sapratuši, mūsuprāt, kādam priekšnesumam ir jābūt Eirovīzijā. Mums šķiet, ka pietiekami daudz reižu kāds gājis ar nepareizo servi vai nepareizo hokeja nūju uz tenisa sacensībām. Tāpēc mēs, jau domājot par lielo Eirovīziju, piedāvāsim skatītājiem to, kas ir nepieciešams tur. Ne es, ne Kaspars Breidaks tur neesam vajadzīgi.” Intriģējoši, taču pēc “Muzikālās bankas”, kuras tiešraidē līdz otrajai vietai tika aizbalsoti karstasinīgie “Citi zēni”, izskatās, ka vairāk tiks runāts par šiem sešiem puišiem.

Ar orālo seksu uz Itāliju

Paraugoties virspusēji, grupas “Citi zēni” dziesma “Eat Your Salad” nešķiet nekas īpašs - par zaļo dzīvesveidu un veģetāriešu kustību, kas gan tur sevišķs?! Turklāt ņemot vērā to, ka 12-13 dziesmas no 17 pusfinālā startējošajām ir ar gandrīz identisku (!) vēstījumu, salātu ēšana pat šķita kā svaigs ūdens malks (vai zaļas pļavas kušķis) šajā mīlas vienmuļībā, taču apskatnieks saņēma ziņu no kāda Britu salās dzīvojoša mūziķa, kas aicināja uz šo tekstu pavērties citām acīm. “UK to obligāti cenzētu, tas teksts ir izcili rupjš!” rakstīja mūziķis, kas vēlējās palikt anonīms. Kur tad slēpjas šīs “izcilās rupjības”?

Piemēram, rindiņa “instead of meat i eat veggies and pussy” ar tulkotāja palīdzību lasās kā nevainīgā “gaļas vietā es ēdu vēžus un putras”, bet patiesībā “eat pussy” žargonā ir orālais sekss. “Visa dziesma ir pilna ar referencēm, bet OK, lai jau būtu “visas desas, kas paliek lielākas”, arī “being green” lieto kā “būt iesācējam” attiecīgajā sfērā, savukārt “eat salad”, iespējams, ir reference uz franču skūpstu, bet iespējams, ka viņi to tā nav domājuši. Gan jau džeki vienkārši ir pamatīgi uzjautrinājušies, sametot visu vienā putrā, lai nu katrs saprot, kā grib.” Uz apskatnieka pārdomām, vai nu jauni latviešu puikas tiešām varētu būt tik advancēti angļu valodas smalkumu pārzināšanā, sekoja ironiska atbilde “domāju, ka pilnīgi pietiek ar porno lūrēšanu”…

Zēni gribējuši tikt sadzirdēti

Padzirdot apskatnieka interesi par dziesmas “Eat Your Salad” tekstu, “Citu zēnu” vokālists Jānis Pētersons atzinās kā pie bikts: “Esi iekāpis superjautājumā…” Galvenā doma tiešām esot uzsvērt, ka ir svarīgi ēst dārzeņus, svarīgi sargāt dabu utt., taču “teksts rakstīts superpārdomāti, lai tas būtu gana vienkāršs, taču tajā pašā laikā piesaistītu uzmanību”, jo - kurš ieklausīsies šādā zaļajā vēstījumā, ja tas nebūs ar zemtekstu?! “Daudzi taču jau ir teikuši, ka planēta mirst, ka tā jāglābj utt., bet mēs vēlējāmies tam pievērst uzmanību skaļi. [Sociālajā tīklā] “TikTok” daudzi fano, ka šis ir līdz šim pats “kičīgākais” veids, kā to pateikt. Un, ja kaut vienā cilvēkā šis ziņojums norezonēs, mēs būsim apmierināti,” norādīja Jānis. Izskatās, tas būs norezonējis ne tikai vienā cilvēkā, jo “Eat Your Salad” jau minētajā “TikTok” ir vairāk par 25 miljoniem (!) skatījumu, “Spotify” to noklausās ap 1000 cilvēkiem dienā, arī “Twitter” tas izraisījis pamatīgu domu apmaiņu utt. “Tas ir tas, kas bija vajadzīgs - labāk palikt atmiņā!” ar sasniegto ir apmierināts mūziķis. Viņš norādīja, ka pieklājības robežas tekstā nav pārkāptas, katrs var tulkot šaubīgās frāzes pēc savas izpratnes, un vispār - “mūzika nav kleita, kurai visiem jāpatīk!”.

Par “Supernovas” dalībniekiem to uzstāšanās secībā (ar izvilkumiem no pašu pieteiktajām vizītkartēm):

1. “Citi zēni”

Zaļais dzīvesveids un mīlestība vienam pret otru ir galvenais dziesmas “Eat Your Salad” vēstījums. Tā pievērš uzmanību tādām aktuālām tēmām kā ilgtspējība un veģetāra diēta. Grupa “Citi zēni” uzskata, ka Latvija ir viena no zaļākajām vietām pasaulē, un ar šādu vēstījumu vēlas pārstāvēt Latviju Eirovīzijā.

2. Miks Dukurs

Dziesma “First Love” vēsta par diviem acu pāriem, kuri satiekas, un divām sirdīm, kuras savijas: tad var notikt neparedzamais, neizskaidrojamais, un tikai tad, kad esam zaudējuši pilnīgi visu, esam gatavi kam jaunam.

3. Linda Rušeniece

“Pay My Own Bills” vēsta par jaunu sākumu, par vecā un negatīvā atstāšanu pagātnē. Šī dziesma ir kā iesoļošana jaunā, patstāvīgā dzīves posmā ar pašpietiekamu un atbrīvotu skatu uz nākotni. Linda cer ar šo dziesmu iedrošināt ikkatru apzināties savu vērtību un pāršķirt jaunu lapu.

4. Elīna Gluzunova

Dziesma “Es pabiju tur” stāsta par mīlestību. Cik dažādi esam mēs paši, tik dažādas ir arī mūsu mīlestības izpausmes. Galvenais ir kaut reizi mūžā piedzīvot šo sajūtu un pacelties spārnos tik augstu, lai nekas un neviens šos spārnus vairs nespētu aplauzt.

5. Raum

Skaņdarbs “Plans” ir par diviem cilvēkiem, kuri atraduši viens otru un kuriem ļoti labi saskan, tomēr viņi mazliet sabīstas un nobremzē savas attiecības. Kā jau dzīvē bieži notiek, vienam jābūt drosmīgajam un jāsper pirmais solis, pajautājot: “Vai gribi pamēģināt? Vai es varu kļūt par tavu nedēļas plānu?”

6. Patriks Peterson

Dziesma “Can't Get You Outta My Head” ir par sevis atrašanu, iemīlēšanos un prieku, ko sniedz otrs cilvēks.

7. “Mēs jūs mīlam”

“Rich Itch” mudina jebkurā situācijā un jebkurā vietā nezaudēt savu pārliecību, apzināties savu cenu. Katrs cilvēks ar savu personību ir tikai viens tāds uz pasaules, tātad labākā viņa paša versija, kāda jebkad ir radīta. “Mēs jūs mīlam” ar šo pārliecību aicina iet cauri dzīvei uz pilnu banku.

8. Katō

Dziesmā “Promises” Katō teic - lai tevi mīlētu citi, vispirms jāsola mīlēt pašam sevi. Kā kāzās - līdz mūža galam. Jāliek malā sevis salīdzināšana ar citiem un jātiecas kļūt labākam. Tev nav ko zaudēt, ja esi apmierināts un harmonijā ar sevi.

9. Miks Galvanovskis

Dziesma “I’m Just A Sinner” ir par ikdienu, ar kuru mūsdienu pasaulē saskaramies diezgan bieži - negatīvismu, apvainojumiem un uzspiestiem standartiem. Tie bieži vien cilvēkus ietekmē un demotivē, liekot zaudēt ticību, kas ir viņu patiesais “es”. Miks teic, ka vārdus rakstījis par sevi, jo gadu gaitā daudzi ir centušies viņu apstādināt, bet mūziķim ir izdevies visus šķēršļus pārvarēt.

10. Markus Riva

Dziesma “If You're Gonna Love Me” ir gan veltījums, gan intīma saruna starp diviem cilvēkiem. Nepastāv vairs nekādu robežu, aizdomu, šaubu - viss pārvēršas bezgalīgā mīlestībā, kura atbalsojas kosmosā. Bet tajā pašā laikā tu attopies uz vientuļas planētas un nesaproti, vai tā ir bijusi realitāte.

11. “The Coco’nuts”

Dziesma “In And Out Of the Dark” vēsta par pārkāpšanu pāri tumšiem brīžiem dzīvē. Dažreiz tie mēdz ievilkt kritienā lejup, pazušanā, tomēr beigās vienmēr kaut kur blakus ir gaisma.

12. Aminata

“I’m Letting You Go” vēsta par diviem cilvēkiem, kuri vairs nejūt romantisku mīlestību viens pret otru. Šķirties ir sāpīgi, it īpaši, ja kopā pavadīti daudzi gadi. Domas, ka tavs cilvēks satiks kādu citu, ir sāpīgas. Egoistiski paliekam attiecībās, jo negribam ļaut otram cilvēkam būt brīvam, bet ir pienācis laiks saprast, ka mīlestība kļuvusi par atkarību, un jāļauj viņam aiziet.

13. “Bermudu divstūris”

Grupas dziesma “BAD” ir par mīlestības visdažādākajām šķautnēm - par tās spēku apreibināt un sajust bezgalības kritienu.

14. Beatrise Heislere

“On the Way Home” stāsta par pašnovērtējumu, savu vēlmju un vajadzību nostādīšanu pirmajā vietā. Arī pēc sarūgtinājuma attiecībās un otra cilvēka pāridarījumiem ir iespējams atgriezties pie sava īstā “es”. Ir jāieklausās sevī, lai pieņemtu kaut kā beigas un kā jauna sākumu.

15. Zelma

Dziesmas “How” sākums un vidusdaļa vēsta par sāpēm un apjukumu, kas radies tuva cilvēka nodevības dēļ. Beigu daļa, kur sākas ģitāras solo, pauž dusmas un vispārēju emociju eksploziju.

16. “Bujāns”

“He, She, You & Me” ir par mīlestību, kurā mēs katrs vēlētos peldēties ik dienu. Mūziķi norāda, ka šī nebūt nav joku dziesma. Cilvēki, kuriem šī dziesma ieskandinās visdziļākās dvēseles stīgas, spēj mīlēt. Savukārt tie, kuriem liekas, ka šī ir joku dziesma, nekad nav mīlējuši, netic mīlestībai un pat noliedz to. Šī dziesma ir pierādījums mīlestībai - ka tā pastāv, virmo visapkārt un mēs to katru dienu varam ieelpot.

17. “Inspo”

“A Happy Place” vēsta par rutīnu un to, ka jebkurš no mums sapņo kādu rītu piecelties un doties uz lidostu, lai aizlidotu tālu prom no savām četrām sienām, jo katram ir sava laimīgā vieta. Aizlidošanai ir metaforiska nozīme, jo tā var simbolizēt arī kaut vai mīļākā raidījuma skatīšanos. Dziesma apraksta ne tikai laimīgo un gaišo, bet arī dzīves situācijas un izvēles, kas mums liek pie nonākt pie aizlidošanas metaforiskās nozīmes.

Foto: Andrejs Strokins

Uz “Supernovas” skatuves “Citi zēni” nevarēs izpausties kā “Muzikālajā bankā” - konkursa nolikums uz tās atļauj būt sešiem, tātad tikai pašiem. Grupas vokālists Jānis Pētersons par to nebēdā - esot kārtīgi padomāts par horeogrāfiju, viss izskatīšoties kā interesantā videoklipā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais