Neatkarīgā iesaka: TOP 10 notikumi kultūrā no 30. jūlija līdz 5. augustam

© Publicitātes foto

3.lapa

Pētera Vaska vasara Mežotnē

Publicitātes foto

Divu Pētera Vaska fonda pasūtītu jaundarbu pirmatskaņojumi gaidāmi latviešu komponistu mūzikas programmā, kuru 30. jūlija vakarā Mazajā Mežotnes pilī piedāvās tradicionālais Pētera Vaska fonda koncerts «Pēteris Vasks ielūdz. Vasara. Mežotne».

Klausītājiem šī būs iespēja iepazīt Austrālijas latviešu komponistes Ellas Mačēnas mūziku «Trio The Brightest Star In The Night» («Nakts spožākā zvaigzne») vijolei, klavierēm un čellam.

«Tas atspoguļo dzīves cikliskumu un mūsu pašu paplašināšanos mums atvēlētajā laikā uz Zemes. Šī mūzika ir veltījums manam vectēvam Jāvim Macenam, kuram šī darba tapšanas laikā ir 94 gadi. Tā godina viņa vēlīno gadu reflektējošo dabu, liekot priekšplānā mīlestības, pateicības, gudrības un saiknes sajūtu,» autore saka par savu jaundarbu, kurš piedzīvos pirmatskaņojumu prestižākajās Francijas un Beļģijas mūzikas augstskolās izstudējušās vijolnieces, franču stīgu kvarteta Akilone līderes Magdalēnas Gekas (attēlā), Šveicē skolotās un dzīvojošās čellistes Guntas Ābeles un itāļu pianista Džovanni Fornazīni interpretācijā.

Sidnejā dzīvojošā Ella Mačēna ir strauji augoša komponiste, kura īpaši aizraujas ar kora, orķestra un kamermūzikas radīšanu. Gados jaunā, bet Austrālijā un ārpus tās jau plaši pazīstamā komponiste savos darbos integrē gan akadēmiskās, gan populārās mūzikas elementus, gan arī ievij latviešu tautas mūzikas mantojumu. Tie guvuši augstu novērtējumu: «ENCORE» balvu (2009), «Fine Music FM Young Composer Award» (2017), Pasaules Brīvo latviešu apvienības (PBLA) balvu (2017), Austrālijas Latviešu apvienības (LAAI) balvu (2020) un Andra Ritmaņa Radošās nākotnes piemiņas fonda balvu. Ellas Mačēnas darbu pasūtītāju un pirmatskaņotāju vidū ir Sidnejas simfoniskais orķestris, Tasmānijas simfoniskais orķestris, Vilobijas simfoniskais un Sidnejas jauniešu orķestris, daudzi kameransambļi un kori - tostarp arī Valsts akadēmiskais koris Latvija. Pati komponiste gan dzied, gan spēlē klavieres un ukuleli.

Otra jaundarba autors Matīss Čudars (1991) droši dēvējams par vienu no daudzpusīgākajiem un koncertdzīvē aktīvākajiem latviešu ģitāristiem. Savulaik Rīgas Doma kora skolā un Amsterdamas Konservatorijā skolotais mūziķis arvien biežāk sevi piesaka arī jaunradē, komponējot savam «Matīsa Čudara trio», eksperimentālā džeza trio «Auziņš. Čudars. Arutyunyan», kā arī Latvijas Radio Korim, Latvijas Nacionālajam simfoniskajam orķestrim, kamerorķestrim «Sinfonietta Rīga» un kameransambļiem. 2018. gadā viņš nominēts «Lielajai mūzikas balvai» kategorijā «Gada mūziķis», 2019. gadā ieguvis ierakstu mūzikas balvu «Zelta Mikrofons» par «Auziņš. Čudars. Arutyunyan» albumu «Baltic». Kopš 2020. gada studē kompozīciju Jeila universitātes Mūzikas skolā («Yale School of Music»).

Matīss Čudars pats savu mūziku raksturo kā eklektisku mozaīku, kuru viņa daudzpusīgās mūziķa dzīves laikā veidojuši visdažādākie žanri un estētikas: no «math» metāla līdz gregoriskajiem dziedājumiem. Viņa mūziku un ģitārspēli ir grūti ielikt «rāmjos» un tā ir nemitīgi mainīga. Duetu vijolei un čellam komponējis, atrodoties dažādās vidēs: Jeila universitātes studentu pilsētiņā, Ņujorkas metro, Jūrmalā un Drustu pagasta mežā. «Tas, iespējams, izskaidro skaņdarba stūrainību un svārstības starp harmonisku mieru un elektrizētu kustību uz priekšu. Galu galā skaņdarbs svin skaistumu un tā pirmatskaņotāju - Magdalēnas Gekas un Guntas Ābeles muzikalitāti un satikšanos Pētera Vaska fonda koncertā Mežotnes pilī.»

Gaidāmais koncerts kopumā svin latviešu mūzikas daudzveidību un Mežotnes dabas iedvesmojošo skaistumu. Līdzās jaundarbu pirmatskaņojumiem programmā iekļauti Romualda Kalsona, Pētera Vaska un Maijas Einfeldes skaņdarbi. Klausītāji no jauna tiks iepazīstināti ar Jāņa Mediņa pēckara bēgļu gaitās Zviedrijā sacerēto otro «Trio».

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.