Neatkarīgā iesaka: TOP 10 notikumi kultūrā no 8. līdz 14. oktobrim

© Publicitātes foto

5.lapa

Bruņinieku dziesma

Publicitātes foto

Izdevniecībā «SKANi» klajā nācis Uģa Prauliņa mūzikas albums «L'homme armé», ko ieskaņojis ansamblis «Ars Antiqua Riga».

Senfranču bruņinieku dziesma «L’homme armé» («Bruņots vīrs» - tulk. no franču valodas), iespējams, ir visbiežāk citētā melodija renesanses laikmeta mesās. Tas ir stāsts ne tikai par fizisko spēku, uz ko norāda ārējais bruņojums, bet atgādinājums, ka īsti jābīstas no tiem, kas ir patiesā gara spēkā vadīti.

Mesa un interlūdijas «L’homme armé» rakstītas piecbalsīgajam vokālajam ansamblim «Ars Antiqua Riga», kuru papildina ērģeles, sakbuti (senie tromboni) un elektroniskie instrumenti, veidojot atmosfēriskas skaņu gleznas. Opuss tapis radošā simbiozē starp komponistu Uģi Prauliņu un diriģentu Pēteri Vaickovski, ierakstīts Rīgas Sv. Jāņa baznīcā un tiek izdots digitālā un CD formātā izdevniecībā «SKANi».

«Tas ir izaicinājums - sakrālās mūzikas tradicionālos izteiksmes līdzekļus un formas ietvert mūsdienu apkārtesošajās ainavās. «L’homme armé» - karā iesaistīto mīlestība un iznīcība ir smaga tēma. Arī šodien. Tā ir mūsu civilizācijas atbildība par kariem, kuri norisinās citās zemēs, īstenībā - dažu stundu lidojuma attālumā. Mēs nevaram vienudien pārtraukt karu ar ieročiem rokās. Starp labo un ļauno, starp dzīvību un nāvi - kā brīvmūrnieku grīdas plāksnēs - baltais un melnais. Miers un karš. Mīlestība un naids. Tā ir dāvātā izvēles iespēja,» saka komponists Uģis Prauliņš.

Stilistiski šajā skaņdarbā Uģis Prauliņš turpina iet sev raksturīgo ceļu - apvienojot, kā arī reizēm pārkāpjot žanra, formas, laikmeta un stila robežas. Prauliņš ir mūzikas stilu pētnieks, atklājot kopīgo dažādajā: tik organiski savienojas 15. un 16. gadsimta polifonijas kārtība ar 20. gadsimta rokmūzikas dumpiniecisko brīvības garu. Mesa un interlūdijas «L’homme armé» ir par katra cilvēka personīgajām cīņām, kas nereti izaug par visu kopīgām cīņām, - ar uzvarām un zaudējumiem, spēka un vājuma brīžiem, tomēr bezgalīgu tieksmi pēc miera.

Uģis Prauliņš ir viens no daudzveidīgākajiem latviešu komponistiem, kura interešu loks šķietami nav izsmeļams, aptverot folka, roka, popa mūzikas virzienus, protams, pārzinot akadēmiskās mūzikas stilus, turklāt vienlīdz labi jūtoties kā senatnē, tā mūsdienās. Par skaņdarbu «Mesa» un interlūdijām «L’homme armé» saņēmis Latvijas Lielās mūzikas balvas 2020 nomināciju «Gada jaundarbs».

Senās mūzikas ansamblis «Ars Antiqua Riga» darbojas teju desmit gadus, uzticīgi saglabājot un kopjot interesi par vokālo daudzbalsību un dziedāšanu ansamblī. Tā dalībnieki ir akadēmiski izglītoti dziedātāji un diriģenti - Latvijas profesionālo koru mākslinieki. Ansambļa pamatrepertuāru veido Rietumeiropas vēlīno viduslaiku un renesanses vokālā daudzbalsība, kā arī laikmetīgā mūzika, kas rakstīta ar atsauci uz seno mūziku. Būtiska ir arī ansambļa misija mūziku vest pie cilvēkiem, muzicējot ne tikai lielpilsētās, bet arī mazpilsētās. Uģa Prauliņa «Mesa» un interlūdijas «L’homme armé» ir ansambļa debijas albums, kurā piedalās dziedātāji: kontrtenori Rūdolfs Bērtiņš un Normunds Ķirsis, tenors Jānis Kurševs, baritons Vitālijs Stankevičs un bass Pēteris Vaickovskis, kas ir arī ansambļa un projekta mākslinieciskais vadītājs.

Albums ir digitāli klausāms «Spotify».

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais