Ar pagājušās nedēļas nogalē “Palladium” notikušo amerikāņu poproka grupas “X Ambassadors” koncertu būtībā varētu dot startu, pārgriezt lentīti, teikt svinīgo uzrunu vai veikt jebkādas cita veida darbības, lai atklātu Rietumu zvaigžņu 2024. gada koncertsezonu. Kas tajā gaidāms no A klases māksliniekiem? Patiesībā – biedējošs tukšums…
Pērn lielo vārdu koncertsarakstā mums bija ierakstāmi Robijs Viljamss un grupa “Maneskin”, kuri ar solokoncertiem Rīgā viesojās attiecīgi martā (“Arēnā Rīga”) un maijā (Mežaparka Lielajā estrādē), kā arī šķipsna elektroniķu Siguldā un alternatīvo rokeru (“Billy Talent” u.c.) “Palladium”, bet šogad neredz pat šāda kalibra vārdus.
Tiesa, arī pie tuvākajiem kaimiņiem situācija nav diez ko labāka - Eiropas kultūras galvaspilsēta Tartu piedāvās daudzkārt redzēto Stingu, bet Kauņai jumtu ar pāris koncertiem nonesīs Eds Šīrans. Uzreiz jāuzsver, ka runa ir tikai par solokoncertiem, jo festivālos Rīgā (Lucavsalā), Liepājā un citur gaidāmi vairāki skaļi vārdi, turklāt pieteikumu iesniegšana sezonai, cerams, vēl nav noslēgusies - re, kā nupat koncertam “Palladium” jūlija sākumā reģistrējās Two Feet! Pērn muzikālo aktivitāšu trūkumu varēja norakstīt ar dziesmu un deju svētkiem, bet šogad Mežaparka Lielās estrādes virzienā nākas lūkoties ar aizdomām - kas tad tur plānots, ja rietumnieki uz to nelaužas?!
Par nākamā mēneša skaļāko vārdu koncertu Latvijā sarakstā saucams hiphopa grupas “Wu-Tang Clan” dibinātājs GZA (īstajā vārdā Gerijs Graiss), kurš 4. martā kāps uz “Palladium” skatuves, tomēr kaut kā negribētos viņu pieskaitīt elitei - kaut vai specifiskā mūzikas žanra dēļ. Taču nekas lielāks no Rietumu zvaigznēm martā ne tuvu nav gaidāms - diez vai īpašāk izceļami būtu franču multiinstrumentālists Jans Tīrsens (16. marts, “Palladium”) un bijušais trešmetāla “Big Four” grupas “Megadeth” basģitārists Deivids Elefsons (21. marts, “Melnā piektdiena”).
Arī aprīlis un maijs vismaz pagaidām neizskatās īpaši cerīgāki. Postroka cienītājus priecēs “Goodspeed You! Black Emperor”, modernā džeza piekritējus - “Snarky Puppy”, nostalģisku sajūtu tīkotājus - “mīlas metāla” veterāns Ville Valo, bet daži tiešām tiks pie A klases zvaigznēm, proti, “Unlimited 2”, Aqua” un “Ace Of Base” (vismaz Dženijas Bergrēnas), tikai viena bēda - ar vairāk nekā 30 gadu nobīdi, viņu dēļ te ģība 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā…
Situāciju gaišāku padara jūnijs - Onyx, “Postmodern Jukebox” un “Fontaines D.C.” koncertzālē “Palladium”, Yungblud un “Jungle” Siguldā, pa starpu tam arī Čelsija Vulfa Tallinas ielas kvartāla “Tu jau zini kur”, turklāt visi minētie seši koncerti (plus vēl metālmūzikas gada notikums “Zobens un lemess” ar šveiciešu grandiem “Samael” trumpī) ir sarūmēti kādās desmit dienās - būs ko turēt!
Jūlijā gan gaidāms vesels topa līmeņa mākslinieku salidojums, taču tas viss attiecas uz “Postivus Festival”, bet, ja par solokoncertiem, tad šajā nišā jūlijā ierakstāms teju vienīgais augstākā ranga popmūzikas darboņa koncerts, tikai diez vai šeit n-tās reizes jau redzēto Braienu Adamsu pie tiem kādam vēl gribas pieskaitīt… Līdz ar to par pašu vērtīgāko vasaras ‘2024 koncertu laikam jāsauc “Radiohead” dalībnieku Toma Jorka un Džonija Grīnvuda blakusprojekts “The Smile”, kas 13. augustā uzstāsies Siguldas pilsdrupu estrādē (turklāt nākamajā dienā tur koncertēs Džesija Veira). Pagaidām vēl anonsēti tikai Trentemoller oktobrī “Palladium”, kā arī novembra beigās “Camouflage” (“Palladium”) un “Guano Apes” (“Arēnā Rīga”). Diezgan kusli…
Aizkulisēs par situāciju koncertu rīkošanas jomā virmo pretrunīga informācija. No mūziķiem dzirdēti stāsti, ka puslīdz nopietnas koncerttūres Rietumu virzienā vairs neatmaksājas savas loģistikas un citu augsto izmaksu dēļ, toties koncertu rīkotāji apgalvo, ka atdabūt uz šiem platuma grādiem kādu A un pat B klases mākslinieku ir diezgan nereāli, turklāt pat festivālu formātos - teju katrs šobrīd varot sev “sabīdīt” stadiona koncertu, turklāt sērijā pat vairākus, līdz ar to braukt uz Baltijas valstu pusi nevienam vairs nav intereses.
Ir gan arī kāda vismaz alternatīvās rokmūzikas mīļotājus priecējoša nianse. Aizvien biežāk pēdējā laikā smagās un alternatīvās mūzikas koncertus piemeklē rīkotājus priecējošais “sold out” (piemērs - kaut vai februārī notikušais “Cradle Of Filth” koncerts “Melnajā piektdienā”), bet šī tendence ļauj daudz drosmīgāk plānot koncertus un/vai pārcelt tos uz plašākām norises vietām. Piemēram, vācu “Guano Apes” lielās intereses dēļ varēja no “Palladium” pārcelt uz ietilpīgāko arēnu, “Amaranthe” - no “MP” uz “Palladium”, savukārt neofolka klasiķus “Heilung” jau uzreiz plānots pieteikt arēnā (12. jūlijā). Ja Rietumu mūziķi redzēs, ka šeit ir pieņemams tirgus, viņi daudz vēlīgāk raudzīsies uz iespējamo uzstāšanos mūsu zemītē.