Valters Pūce un Dainis Tenis uzsāk patriotiski ziemīgu koncerttūri

Dueta videoklips Raimonda Macata skaņdarbam “Ziemeļvējā” filmēts unikālā vietā – Kolkas bākā. “Iecere par šāda video filmēšanu prātā bija jau vairākus gadus, taču, kā zināms, Kolkas bāka ir vieta ar krietni apgrūtinātu piekļuvi,” stāsta Valters Pūce. “Neesam vienīgie, kuri tur vēlējušies kaut ko filmēt, tādēļ esam īpaši gandarīti, ka tas tomēr izdevās. It īpaši tādēļ, ka šī vieta ļoti precīzi atbilst sajūtai un idejai, kas ietverta mūzikā.” © Publicitātes foto

Šosestdien, 19. novembrī, ar koncertu Baložu pilsētas kultūras namā savu koncerttūri pa Latviju uzsāks čellists Valters Pūce un pianists Dainis Tenis: klasiskās mūzikas huligānu “Dagamba” rindās rūdītie vīri šoreiz pievērsīsies akadēmiskākām notīm, kurās aranžēs latvju roka un popa pasaulē iepazītas melodijas.

Nevis skaļi un “festivālīgi”, bet intīmi un apcerīgi

Pagaidām Valtera Pūces un Daiņa Teņa tūres grafikā ir desmit koncerti, un tā ilgs līdz pat janvāra beigām, taču nav izslēgts, ka šajā sarakstā uzrodas papildinājums, jo pagaidām tajā nav Rīgas - galvaspilsētā abi mūziķi plāno uzstāties februārī vai martā. Programmā būs vairāki pirmatskaņojumi, kā arī Latvijas komponistu dziesmu aranžējumi čellam un klavierēm no jau realizētajām koncertprogrammām “Radīts Latvijā” un “Bez elektrības”. “Šī programma ir ar patriotisku noslieci, jo tajā iekļauts daudz mūzikas no latviešu zelta fonda - ļoti atbilstoši valsts svētku laikam. Šā iemesla dēļ mēs izdomājām sākt tūri ar vienu koncertu tieši tagad, lai tas būtu kā valsts svētku turpinājums,” skaidro Valters.

Pēc koncerta Baložos nākamie pasākumi būs tikai decembrī (3. decembrī Babītes Kultūrizglītības centrā un 4. decembrī Saldus Mūzikas un mākslas skolā), turklāt duets priecēs klausītājus arī Ziemassvētkos un īsi pirms gadumijas - 22. un 23. decembrī plānota uzstāšanās Dzintaru koncertzālē, bet 29. decembrī Koncertzālē “Latvija” Ventspilī. Jāpiebilst, ka Dzintaros (un arī koncertā 7. janvārī “Lielajā dzintarā” Liepājā) abiem pievienosies Rīgas Doma zēnu koris, bet koncertzālē “Latvija” duets uzstāsies kopā ar Ventspils Kultūras centra sieviešu kori “Venda” un jaukto vokālo ansambli “Mundus”, kā arī Ventspils Mūzikas vidusskolas kori “Nošu planētas”. “Kopējā [programmas] noskaņa ir diezgan ziemīga - piemērota laikam, kad ārā ir drēgns un auksts,” prāto Valters. “Es to redzu kā ziemas perioda mūziku - šie nebūs skaļi un “festivālīgi” koncerti, drīzāk intīmi un apcerīgi. Tas piestāv gan valsts svētkiem, gan Ziemassvētkiem, gan arī janvāra un februāra laikam.”

Populārās mūzikas hiti akadēmiskās versijās

Šķiet, interesantākā programmas sadaļa varētu būt pazīstamo latviešu hitu aranžijas čellam un klavierēm versijā. Jau pirms kāda laika apritē tika laista šāda Raimonda Macata skaņdarba “Ziemeļvējā” versija, bet pavisam svaigs ir Ulda Marhilēviča hits “Lūgums” dueta aranžijā. Koncertos izskanēs arī “Kvazimodo dziedājums” no Zigmara Liepiņa operas “Parīzes dievmātes katedrāle”, Imanta Kalniņa “Apvij rokas”, Jāņa Lūsēna “Alises iela”, Mārtiņa Brauna “Dvēselīte” un citi tikpat monumentāli skaņdarbi. “Mums arī nākamais albums būs veltīts latviešu mūzikai - ir vēl ļoti daudz vērtīgu skaņdarbu, kuriem veidot šāda veida aranžijas,” saka Valters.

“Galvenā šā dueta doma ir tāda, ka tajā visu darām tieši pretēji tam, ko spēlējam ar “Dagambu”: grupas gadījumā mēs akadēmisko mūziku pārtaisām mūsdienīgāku, pieliekot klāt popa vai rokmūzikas elementus, bet šajā duetā mēs rīkojamies pretēji, proti, pārveidojam populārās dziesmas akadēmiskas. Piemēram, “Kvazimodo dziedājumu” mēs padarījām mazliet līdzīgu [komponista Sergeja] Rahmaņinova darbiem - tiek izmantoti daži paņēmieni, ko Rahmaņinovs izmantojis savos agrīnajos darbos, savukārt Jāņa Lūsēna “Alises iela” ieturēta baroka noskaņās u.tml. Mēs mēģinām iedomāties, kā šīs dziesmas varētu izklausīties, ja tie būtu akadēmiskie skaņdarbi.”

“Muzicēšanu divatā var salīdzināt ar privātu sarunu,” piebalso Dainis Tenis. “Ar Valteru esam seni draugi un mēdzam runāt par visdažādākajām tēmām. Šo atklātības sajūtu esam pārnesuši arī uz jauno programmu, kas būs gan jautra un skumja, gan komiska un nopietna. Katrs skaņdarbs būs kā atsevišķa saruna, kas tiks balstīta uz kādas labi zināmas melodijas.”

No klasikas pie huligāniskās “Dagambas” un atpakaļ

Valters Pūce ir čellists ar akadēmisko izglītību, kas populārajā mūzikā ienāca ar dauzīšanos “Melo-M” rindās, bet pēc tam izveidoja no klasiskās mūzikas viedokļa vēl huligāniskāku projektu “Dagamba”, bet duetā ar Daini Teni būtībā atgriezies pie akadēmiskā čella. “Tieši tā tas arī ir!” piekrīt Valters.

“Mūsu projekts dzima pašā pandēmijas sākumā, kad sapratām, ka lielformāta koncertu vēl ilgi nebūs un tie būs iespējami tikai nelielākos sastāvos mazās zālēs. Tā bija iespēja atgriezties pie saknēm, jo visu savu mūžu esmu mācījies spēlēt čellu pareizi, tas ir, akadēmiski - šī bija iespēja atgriezties šādā spēles manierē, taču jau ar tām zināšanām, kas uzkrātas “Dagambas” laikos, tomēr vienalga mazliet citādāk, ja šādas darbošanās tajā nebūtu bijis. Ir tomēr daudz interesantu lietu, kas radušās “Dagambas” iespaidā. Mēs esam divi, un tā ir kārtīga izspēlēšanās, jo abi instrumenti šajā programmā ir vienlīdz līdzvērtīgi un vienlīdz svarīgi. Nav tā, ka es ar čellu spēlētu solo, bet Dainis būtu kā pavadošais, tas ir duets. Te varam izpausties arī kā aranžētāji un komponisti, lai panāktu zāles piepildījumu tikai ar divu instrumentu skanējumu.”

Šogad uzspēlējuši arī Ņujorkas Taimskvērā

Valtera stūrētajai “Dagambai” šis bijis ļoti ražīgs gads, ko vainagoja koncerti vairākās pilsētās Amerikā - Sanfrancisko, Sietlā, Maiami, Ņujorkā. “Uzstājāmies ļoti respektablās zālēs - mūs uzaicināja uz atbalsta koncertiem Ukrainai, bet Ņujorkā pat spēlējām vienā no interesantākajām vietām pasaulē - Taimskvērā, uz speciāli tam uzbūvētas skatuves. Sanāca vairāki tūkstoši cilvēku, nospēlējām gandrīz stundu ilgu koncertu - tie ir brīži, ko es nekad neaizmirsīšu!” atminas Valters. Starp citu, jau pavisam drīz, 22. novembrī, no “Dagambas” nometnes gaidāms skaļš paziņojums: “Mēs izziņosim lielkoncertu, un būs vēl šis tas jauns.”

Par Valtera pieminētās “kārtīgās izspēlēšanās” trūkumu abiem mūziķiem šogad sūdzēties nebūtu iemesla - “Dagamba”, Dainim vēl nāca klajā arī soloalbums “Dekoder” un notika tā prezentācijas koncerts “Klavierstāstu” sērijā “Hanzas peronā”, turklāt viņš bija arī festivāla “Kuldīga Piano” galvenais organizators, savukārt Valters piedalījies vairākos projektos kā mūziķis un/vai komponists, tostarp atbalstot dziedātāju Dārtu Stepanovu. “Viegli nav,” atzīst Valters. “Taču labāk tā nekā otrādi - man ir bijušas arī situācijas, kad nevienam neesi vajadzīgs, sēdi mājās un urbini degunu. Priecājos par katru projektu. Man ir prieks, ka varu darboties mūzikā gan kā instrumentālists, gan kā producents, gan kā komponists, gan mūzikas menedžmentā, gan kā pasākumu organizators - mūzikas bizness ir plašs jēdziens. Un prieks, ka es tajā visā esmu iekšā, jo tas ir ļoti interesants process - pilnīgi visi posmi!”

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais