Igaunijas premjers: Ministriem ir jāstrādā, lai "Rail Baltica" projekts tiktu pabeigts

© Postimees Grupp/Scanpix Baltics/SCANPIX/LETA

Visiem Igaunijas valdības ministriem ir jāstrādā, lai dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekts tiktu pabeigts, nevis jāsēj šaubas par valdības koalīcijā saskaņotajām kopīgajām saistībām, paziņojis premjerministrs Jiri Ratass, komentējot labēji populistiskās Igaunijas Konservatīvās tautas partijas (EKRE) līderu nesenos izteikumus šai jautājumā.

Kā ziņots, EKRE priekšsēdētājs, Igaunijas iekšlietu ministrs Marts Helme svētdien paziņoja, ka projekts faktiski esot apturēts un to panākusi viņa partija, bet viņa dēls, EKRE priekšsēdētāja vietnieks un finanšu ministrs Martins Helme atzina, ka "Rail Baltica" nauda Igaunijai labi noder gan viaduktu būvei, gan tramvaja līnijai uz Tallinas lidostu.

Kā savukārt uzsvēris Ratass, "Rail Baltica" projekts ir svarīgs gan Igaunijai, gan Baltijas valstīm kopumā un visai Eiropas Savienībai (ES), un viņa valdība strādā, lai tas tiktu pabeigts.

"Nav no svara, kādā krāsā ir kaķis, ja vien tas ķer peles," viņš ierakstījis sociālajā tīklā "Facebook". "Mana valdība un visi tās ministri strādā pie tā, lai "Rail Baltica" tiktu pabeigts, par ko tika panākta precīza vienošanās, veidojot koalīciju."

Premjers uzsvēris, ka projekta finansēšana un pabeigšana atbilst Igaunijas interesēm.

"Ja finanšu ministrs aizstāv šīs Igaunijas pozīcijas sarunās par jauno ES daudzgadu budžetu, tad nav svarīgi, ka viņa personiskais viedoklis dažos atsevišķos jautājumos atšķiras," viņš norādījis.

Ratass arī atgādinājis, ka decembrī ielikts pamatakmens pirmā "Rail Baltica" posma objektam - viaduktam Talinas apvedceļā, un gan šogad, gan nākamgad norisināsies darbs pie vairāku ar šo projektu saistītu objektu plānošanas.

""Rail Baltica" izbūve ir ļoti svarīga gan Igaunijai, Latvijai un Lietuvai, gan visai Eiropas Savienībai," uzsvēris Igaunijas valdības vadītājs, piebilstot, ka jau trešdien apspriedīs šo jautājumu ar abu pārējo Baltijas valstu premjeriem.

"Baltijas valstu starpā esam vienojušies pastāvīgi raudzīties, lai šī mums un visam reģionam svarīgā satiksmes artērija noteikti tiktu pabeigta nākamā ES budžeta ietvaros," viņš norādījis. "Vienlaikus uzskatu par svarīgu, lai šie valdības locekļi veiktu reālu darbu un ieguldītu pūliņus to mērķu sasniegšanai, par kuriem esam vienojušies, nevis kultu tukšus salmus, cīnītos ar vējdzirnavām un sētu šaubas par saistībām, kuras mēs kopīgi esam uzņēmušies."

Kā Igaunijas radiostacijas "Tres" raidījumā svētdien izteicās EKRE līderi, viņu partija cenšas iestāties par Igaunijai noderīgiem projekta līdzekļiem, bet dzelzceļa līnijas būvniecību kopumā neatbalstīs.

Tikmēr Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) šos izteikumus vērtējis kā iekšpolitisko retoriku, kas neattiecas uz projektu, bet gan uz valdošās koalīcijas šūpošanu. "Projekts turpinās, un igauņi ir tā aktīvākie atbalstītāji dažādos formātos," viņš apgalvojis mikroblogošanas vietnē "Twitter".

"Rail Baltica" projekts paredz uzbūvēt Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

Pasaulē

Starptautiskais pasažieru pārvadātājs "Lux Express" ziemas sezonā, no šā gada 1.decembra līdz aprīlim, par aptuveni 30% samazinās komercreisu skaitu maršrutā starp Rīgas centru un lidostu, norāda "Lux Express Latvia" valdes loceklis Aldis Ķibēns.