Viens no pasaules lielākajiem restorānu koncerniem "Restaurant Brands International" (RBI), kam pieder tādi ārzemēs vadošie zīmoli kā "Burger King", "Popeyes" un "Tim Hortons", ir publicējis globālo politiku par atteikšanos no sprostos dētām olām. Šī apņemšanās tika izziņota 44 dienas pēc tam, kad vairāk nekā 80 dzīvnieku aizsardzības organizāciju apvienība "Open Wing Alliance" uzsāka publisku sabiedrisko kampaņu. Latvijā šo apvienību pārstāv biedrība "Dzīvnieku brīvība".
RBI izziņotā politika paredz katra zīmola apņemšanos pilnībā atteikties no sprostos dētu vistu olām un to izstrādājumiem visā pasaulē. Šis lēmums skar arī "Burger King" restorānus Latvijā - pirmais no tiem tika atvērts šonedēļ. Pāreja noslēgsies 2025. gadā 92% RBI tirgus (Ziemeļamerikā, Rietumeiropā, Latīņamerikā, Austrālijā, Jaunzēlandē). Atlikusī 8% tirgus daļa atbrīvosies no sprostiem līdz vēlākais 2030. gadam. Koncerns apņemas publicēt ikgadējus progresa ziņojumus, lai nodrošinātu iekļaušanos termiņā.
Publiskā kampaņa, kas panāca RBI jaunās globālās politikas ieviešanu, ilga 44 dienas. Tūkstošiem dzīvnieku tiesību aktīvistu visā pasaulē piedalījās tiešsaistes aktivitātēs - viena to tām bija sociālajā vietnē Twitter, kuras ietvaros RBI zīmoliem vienas dienas laikā tika adresēti vairāk nekā 24 000 tvītu. Petīcijai tika savākti vairāk nekā 270 000 parakstu. Šo starptautisko kampaņu vadīja organizācijas no vispasaules apvienības "Open Wing Alliance", kuras mērķis ir uzlabot vistu labturību industriālajās fermās.
"Šī politika, kas nāk no viena no lielākajiem un ietekmīgākajiem restorānu koncerniem, palīdzēs nodrošināt, ka atteikšanās no sprostiem kļūst par jauno standartu pasaules restorānu industrijā," sacīja "Open Wing Alliance" direktore Aleksandrija Beka.
Pašreizējā RBI piegādes ķēdē olas tiek iegūtas fermās, kurās vistas ir ieslodzītas mazos, netīros sprostos. Šie sprosti ir tik mazi un pārpildīti, ka vistas nespēj darīt neko, kas viņām ir svarīgi. Bieži vistu ķermeņa daļas ieķeras sprostu restēs, izraisot kaulu lūzumus, deformācijas un smagu spalvu zudumu. Dažas no vistām, kad tās ir pārgurušas vai nespēj kustēties, līdz nāvei sabradā pārējās sprostā esošās vistas.
"Patiesi priecājamies, ka RBI ir uzlabojis savu dzīvnieku labturības politiku vien dažas dienas pēc tam, kad Latvijā ir atvērts pirmais "Burger King" restorāns. Domājam, tas mudinās arī citus vietējos uzņēmumus nekavēties ar šādu paziņojumu - ja reiz tāds milzis kā RBI ir uz to spējīgs, tad ikviens to var!" teic "Dzīvnieku brīvība" pārstāve Paula Cukura.
Arvien vairāk dažādu lielo nozaru uzņēmumu visā pasaulē atsakās no sprostiem, un arī patērētāju pieprasījums pēc ārpus sprostiem dētām olām strauji pieaug. Apņemšanos atteikties no sprostiem ir izteikuši daudzi lielākie pasaules uzņēmumi, tostarp "Unilever", "Nestle", "Aldi", "InterContinental Hotels", "Sodexo", "Mondelez", "Compass Group", "Barilla", "Orkla".