Tikai 2025.gadā Eiropas lidostās tiks sasniegts pirmspandēmijas pasažieru skaits

© Ģirts Ozoliņš/f64

Eiropas lidostu tīkla pasažieru plūsma nākamgad būs par 9% mazāka nekā 2019.gadā, kad nozari nebija skārusi Covid-19 pandēmija, bet pilnībā sektors varētu atkopties 2025.gadā, nevis 2024.gadā, kā tika prognozēts iepriekš, liecina Starptautiskās lidostu padomes Eiropā ("ACI Europe") jaunākās aplēses.

"ACI Europe" ģenerāldirektors Olivjē Jankovečs atgādina, ka kopš pavasara pasažieru skaits lidostās ir spēji pieaudzis un to būtiski nav ietekmējuši ģeopolitiskie un ekonomiskie satricinājumi, tomēr pirmspandēmijas pasažieru skaitu Eiropas lidostu tīkls varētu sasniegt vien 2025.gadā, nevis 2024.gadā, kā padome prognozēja šogad maijā.

Tās aprēķini liecina, ka nākamgad Eiropas lidostās būs par 220 miljoniem pasažieru mazāk nekā 2019.gadā un pasažieru skaits atbildīs 2017.gada līmenim.

Analītiķi prognozē, ka ģeopolitiskais saspīlējums un karš Ukrainā arī turpmāk negatīvi ietekmēs vairākus nacionālos tirgus. Tāpat pieprasījumam kaitēs makroekonomiskais un inflācijas spiediens, tādējādi šā gada otrajā pusē strauji augušas lidmašīnas biļešu cenas. Arī regulatoru izmaksu pieaugums un pilna servisa lidsabiedrību stingrā ietilpības pārvaldība, kā arī ceļošanas ierobežojumu Ķīnā saglabāšana ierobežos turpmāku pasažieru skaita pieaugumu.

Vienlaikus "ACI Europe" sagaida, ka pozitīvi pasažieru skaitu ietekmēs pieprasījuma pēc atpūtas braucieniem stabilitāte un ultrazemo cenu lidsabiedrību paplašināšanās.

Eiropas Savienība ir nolēmusi pagarināt pandēmijas dēļ noteiktos atvieglojumus un līdz 25.martam lidsabiedrībām ir jāizmanto 75% lidostās rezervēto lidmašīnu vietu, lai tās nezaudētu konkurentiem. Ierasti robeža ir 80%, kas pandēmijas laikā tika samazināta līdz 64%. "ACI Europe" sagaida, ka atvieglojuma atcelšana veicinās pasažieru plūsmu.

Organizācija uzsver, ka faktori dažādi ietekmē atsevišķas lidostas, ņemot vērā to atrašanās vietu, lielumu, tirgus pozīciju un uzņēmējdarbības modeli.

Jankovečs piebilda, ka jau nākamgad pirmspandēmijas pasažieru līmeni varētu sasniegt lidostas, kas orientējas uz tūrismu, bet citās atkopšanās būs ilgāka.

Pasaulē

2024. gada 31. decembrī beigsies piecgades līgums starp Krievijas “Gazprom” un Ukrainas “Naftogaz” par gāzes transportēšanu caur Ukrainu. Pagājušā gada vasaras beigās Ukrainas valsts prezidents Volodimirs Zelenskis paziņoja, ka Ukraina neturpinās Krievijas gāzes tranzītu caur savu teritoriju. Maskava neslēpj interesi par tranzīta turpināšanu, taču Kijiva plāno atteikties no ne tikai gāzes, bet arī naftas transportēšanas no Krievijas un aicina ES nepirkt Krievijas energoresursus, par kuru līdzekļiem Vladimirs Putins turpina finansēt karu pret Ukrainu. Kādu vietu ieņems Ukraina globālajā gāzes un naftas tranzītā, “Radio Brīvība” studijā savus viedokļus pauda žurnālists Vitālijs Portņikovs, bijusī Ukrainas ārlietu ministra vietniece eirointegrācijas jautājumos Lana Zerkala un naftas un gāzes nozares analītiķis, austrumvalstu pētnieks Mihails Krutihins.

Svarīgākais