Kas jāzina ceļotājiem, izmantojot jauno termināli Viļņas lidostā

© Gints Ivuškāns / F64

Viļņas lidostas jaunajā pasažieru izlidošanas terminālī, kurš tiks atklāts februārī, ir aprīkojums, kas ļautu pasažieriem drošības pārbaudes laikā atstāt šķidrumus rokas bagāžā, taču jauns Eiropas Savienības (ES) regulējums neļauj no tādas prasības atteikties, paziņoja Lietuvas valsts lidostu operatorkompānija "Lietuvos oro uostai" (LTOU) vadītājs Simons Bartkus.

Bartkus Lietuvas sabiedriskajai raidorganizācijai LRT pirmdien sacīja, ka jaunajā terminālī ir moderns rokas bagāžas skenēšanas aprīkojums, kas ļautu pasažieru rokas bagāžas pārbaudīt, neliekot izņemt šķidrumus, taču no 1.septembra ir mainījies Eiropas Komisijas noteiktais regulējums un visās lidostās paliek prasība par šķidruma atrašanos 100 mililitru iepakojumos, neatkarīgi no lidostu izmantotā aprīkojuma.

Mēs jaunajā terminālī prasīsim šķidrumus izņemt, ja vien līdz februārim nemainīsies regulējums," paziņoja LTOU vadītājs.

Taču pasažieri drošības pārbaudes laikā no rokas bagāžas varēs neizņemt datorus un citas elektroniskās ierīces.

Jauno Viļņas lidostas pasažieru izlidošanas termināli vairāk nekā pusotra gada laikā uzbūvēja uzņēmums "Eikos Statyba". Būvniecības izmaksas ir ap 50 miljoniem eiro, un vēl 20 miljoni eiro paredzēti aprīkojuma un tehnoloģiju iegādei. Izlidošanas termināļa iekārtošana turpināsies līdz februārim. Plānots, ka pasažieriem tas būs atvērts no 4.februāra.

Lietuvas informācijas tehnoloģiju uzņēmums "Atea" terminālī jau ir izvietojis sprāgstvielu atklāšanas sistēmu, Lielbritānijas "Luggage Logistics" ir nodrošina bagāžas skrīninga sistēmu, infrastruktūras risinājumu uzņēmums "Fima" uzstādījis rindu mērīšanas un reģistrētās bagāžas pārvaldības sistēmas, Lietuvas "Hansab" ir izvietojis LED videosienas, savukārt "NT Service" nodrošina ātrākas piekļuves vārtus un iekāpšanas karšu skenēšanu.

Turklāt Polijas uzņēmums "Dimark" terminālī uzstādīs rokas bagāžas pārbaudes līnijas, Spānijas uzņēmums "TK Airport Solutions" izvietos teleskopiskās pasažieru iekāpšanas zonas, bet Francijas un Kanādas uzņēmums "Embross Airport Services" uzstādīs pašapkalpošanās bagāžas nodošanas termināļus.

Līdz ar jaunā izlidošanas termināļa atvēršanu Viļņas lidosta varēs apkalpot divreiz vairāk pasažieru stundā - 2400.

Augusta beigās pasažieriem un automašīnām tika atvērts centrālais laukums pie Viļņas lidostas, kurā tagad ir trīs reizes vairāk stāvvietu.

Līdz 2030.gadam pēc projekta realizācijas, kam nepieciešami 235 miljoni eiro privāto un valsts līdzekļu, Viļņas lidostā plānots apkalpot vismaz 7,8 miljoni pasažieru gadā.

Jau vēstīts, ka pasažieru skaits trīs Lietuvas starptautiskajās lidostās 2023.gadā salīdzinājumā ar 2022.gadu pieaudzis par 12%, pārsniedzot sešus miljonus.

Savukārt reisu skaits šajā laika posmā palielinājies par 4,5%, pārsniedzot 53 000, tikmēr kravu apjoms sarucis par 5,8% līdz 20 000 tonnu.

"Lietuvos oro uostai" ir Viļņas, Kauņas un Palangas lidostu operators.

Svarīgākais