Internetā publicēts neilgi pirms katastrofas veikts sarunas ieraksts starp 25.novembrī Viļņā avarējušās DHL kravas lidmašīnas Boeing 737 pilotiem un dispečeri, vēsta LRT. Pēc izdevuma ziņām, sarunas bijušas pilnīgi normālas, bez trauksmes pazīmēm. Taču pēkšņi lidmašīna sāka krist, nolidoja vairākus simtus metru un ietriecās zemē.
Aviācijas eksperts Vidas Kaupulis, kurš noklausījās ierakstu, atzīmēja, ka, viņaprāt, pilotu stāvoklisbija normas robežās, jo nebija nekādu pazīmju par traiksmi. Tas liecina, ka piloti nav zinājuši par to, ka piloti nezināja, kas notiek uz klāja.
Vienlaikus eksperts uzskata, ka maz ticams, ka katastrofas cēlonis bija sprādziens: šajā gadījumā lidmašīna būtu sabrukusi. Arī aizdegšanās iespēja kravas nodalījumā šķiet maz ticama, jo piloti to noteikti būtu pamanījuši, raksta Postimees.ee.
Apkalpes loceklis: Swift18D. Mēs esam četru jūdžu attālumā no nolaišanās.
Apkalpes loceklis: Swift18D, tuvojamies Viļņai.
Dispečers: Swift18D, vējš 170°, 15 mezgli. Skrejceļš gatavs, lai nosēstos.
Eksperts šo ziņu komentēja šādi:
"Es noklausījos šo ierakstu. Neiedziļinoties detaļās, var teikt, ka piloti neziņoja par briesmām vai problēmām. Tā bija parasta rutīnas saruna, gatavošanās, lai piezemētos. Un fakts, ka dažas sekundes pēc sakaru beigām lidmašīna avarēja, liek domāt, ka tas pilotiem bijis pilnīgs pārsteigums. Ja viņiem būtu nopietna problēma, piemēram, ugunsgrēks vai tehniskas problēmas, viņi ziņotu dispečeriem.
Eksperts arī piebilda, ka šādas sarunas starp pilotiem un dispečeriem parasti ir pieejamas liveatc.net mājaslapā un nav konfidenciālas.
Analizējot iespējamos katastrofas cēloņus, Kaupulis pieļāva, ka to varētu būt izraisījušas tehniskas problēmas vai pilota kļūda, taču neizslēdza arī terora akta iespējamību.
“Ir vesela virkne situāciju, kas var novest pie tā: no pēkšņām tehniskām kļūmēm līdz pilota kļūdām. Tiek apsvērta arī terorakta iespēja. To nevar izslēgt. Spriežot pēc novērošanas kameru ierakstiem, sprādziena vai lidmašīnas lūzuma nebija. Nosēšanās bija pavisam parasta. Var uzskatīt par brīnumu, ka daži apkalpes locekļi izdzīvoja. Šis fakts liecina, ka trieciens ar zemi nebija spēcīgs, lidmašīna sasniedza zemi un kādu laiku slīdēja. Mēs nerunājam par bumbu, jo šajā gadījumā lidmašīna sadalītos gabalos un nokristu. Šajā gadījumā tas nenotika. Ja tas ir saistīts ar terora aktu, tad tas tika organizēts kā citādi,” skaidroja Kaupulis.
Katastrofas cēloņu izmeklēšana turpinās.