Krievijas baleta un operas teātra Boļšoj mākslinieciskajam vadītājam Sergejam Fiļinam pagājušajā nedēļā sejā ielieta skābe, un viņš ir guvis smagus apdegumus. Notikušais ir pievērsis uzmanību intrigām un interešu sadursmēm slavenajā teātrī.
Uzbrukums noticis laikā, kad 42 gadus S. Fiļins, bijušais baletdejotājs, devās mājās. Kāds pagaidām nenoskaidrots uzbrucējs viņam sejā ielēja skābi, kas izraisīja trešās pakāpes apdegumus, un viņš var zaudēt redzi. Pēc nogādāšanas slimnīcā viņam veikta 15 stundas ilga operācija, šonedēļ viņu varētu pārvest uz apdegumu slimnīcu Briselē.
Saskaņā ar populārāko versiju, ko par ticamu uzskata gan cietušais, gan policija, gan teātra pārstāvji, notikušais ir saistīts ar dažādu Boļšoj strādājošo baletdejotāju interešu sadursmēm.
Boļšoj izpilddirektors Anatolijs Iksanovs intervijā Krievijas televīzijai S. Fiļinu raksturoja kā bezkompromisa vadības stila pārstāvi. «Ja viņš uzskatīja, ka mākslinieks nav gatavs konkrētajai lomai vai arī nav spējīgs uz to, viņš māksliniekam neļāva uzstāties,» sacīja A. Iksanovs. Šādas principialitātes dēļ viņš arī ir iemantojis daudz ienaidnieku. S. Fiļins, kura uzdevumos ietilpst arī mākslinieku izraudzīšana un apstiprināšana lomām, jau mēnešiem ilgi bija saņēmis draudus. Reiz sagrieztas viņa automašīnas riepas, viņš ir saņēmis draudu zvanus, ir noklausītas viņa telefonsarunas.
Boļšoj teātra preses pārstāve Katrīna Novikova ir stāstījusi par nomācošo atmosfēru, kāda valda teātrī, kurā ap 200 mākslinieku sīvi cīnās par iespēju tikt pie lomām. To izjutis gan pašreizējais mākslinieciskais direktors, gan arī viņa priekšgājēji. «Sergejs pastāvīgi saņēma draudus saistībā ar savu darbu, taču mēs nekad nedomājām, ka šis karš par lomām var sasniegt šādu noziedzīgu līmeni,» sacīja K. Novikova. «Mēs gribējām ticēt, ka cilvēkiem, kas ir saistīti ar teātri, piemīt vismaz minimāls morāles līmenis.»
Krievijas mediji jau iepriekš ir plaši vēstījuši par spriedzi, kas valda starp dažādām teātra mākslinieku nometnēm. Vairāk nekā 30 gadus Boļšoj teātri vadīja Jurijs Grigorovičs, kura vadība dažkārt tika raksturota kā «staļiniska diktatūra» – viņa laikā dejotāji dzīvoja pastāvīgās bailēs par to, ka zaudēs lomas vai tiks atlaisti. 1995. gadā viņa laiks beidzās, jo J. Grigorovičs atteicās atjaunināt teātra repertuāru, lai tur līdzās padomju laiku klasikai iekļautu arī modernākas izrādes. Taču 2008. gadā J. Grigorovičs teātrī atgriezās, lai pārraudzītu dažu baleta klasikas darbu uzvedumus, un viņa ietekme teātrī joprojām ir milzīga.
Bijušais Boļšoj mākslinieciskais direktors Aleksejs Ratmanskis laikā no 2004. līdz 2008. gadam teātri mēģināja modernizēt, taču beigās vecās gvardes pārstāvji viņu izstūma. Savukārt S. Fiļins tika uzskatīts par starpposmu starp modernās un klasiskās pieejas piekritējiem, un, pateicoties viņam, teātra repertuārā tika iekļautas daudzveidīgas izrādes. Taču pat tas viņam nepalīdzēja iemantot vispārēju atzīšanu teātra iekšienē, un, jau viņam stājoties darbā, izcēlās skandāls. Genādijam Jaņinam, kurš tanī laikā bija Boļšoj direktora vietnieks, nācās atstāt amatu, jo tiešsaistē tika publicēti erotiski attēli, kurā viņš ir redzams kopā ar citiem vīriešiem. Savukārt baleta vadošais dejotājs Ivans Vasiļjevs un balerīna Natālija Osipova, protestējot pret moderno elementu iekļaušanu teātra programmā, teātri pameta.
Regulāras sadursmes S. Fiļinam ir bijušas arī ar vadošo baletdejotāju Nikolaju Ciskaridzi, kurš jau vairākkārt pats ir mēģinājis iegūt mākslinieciskā vadītāja amatu. «Viņš ir pret visiem teātra vadībā,» baletdejotāju raksturoja K. Novikova. «Es viņu nekādā gadījumā neapsūdzu par saistību ar nupat notikušo, bet viņa regulārās sūdzības un viss pārējais, ko viņš dara, teātrī ir radījis negativitātes gaisotni.» Pats N. Ciskaridze teātra atmosfēru gan nesen salīdzināja ar mežonīgiem izdzīvošanas principiem: «Ja jūs neapēdīsit viņus, viņi apēdīs tevi."