Baltkrievijas vēlētāji Viļņā pārliecinoši atbalstījuši Tihanovsku

© TASS/SCANPIX/LETA

Baltkrievijas vēlētāji savas valsts vēstniecībā Viļņā svētdien notikušajās prezidenta vēlēšanās atbalstījuši galvenokārt opozīcijas kandidāti Svetlanu Tihanovsku, liecina vēlēšanu protokols, ko nofotografējuši un ziņu aģentūrai BNS atsūtījuši neatkarīgie novērotāji.

Saskaņā ar šo dokumentu vēstniecībā balsojis kopumā 501 cilvēks; par Tihanovsku nobalsojuši 318 vēlētāji, bet par pašreizējo prezidentu Aleksandru Lukašenko - 157.

Vēstniecība minētos datus nav komentējusi, bet apliecinājusi aģentūrai, ka novērotājiem dota iespēja iepazīties ar protokolu.

Oficiālie vēlēšanu rezultāti, ko publicējušas Baltkrievijas varas iestādes, liecina, ka Lukašenko atbalstījuši 80,23% balsojušo vēlētāju un viņš ievēlēts uz vēl vienu pilnvaru termiņu, bet par Tihanovsku balsojuši nepilni 9,9%.

Jau pēc oficiālo mediju balsotāju aptauju rezultātu publicēšanas, kas atklāja līdzīgu balsu sadalījumu, Tihanovska šādu iznākumu pieņemt atteicās. Pirmdien viņa paziņoja, ka uzskata sevi par vēlēšanu uzvarētāju, un pieprasīja varasiestādēm nodot varu opozīcijai.

Kā tagad pavēstījusi viņas preses pārstāve Anna Krasuļina, Tihanovska iesniegusi sūdzību Centrālajā vēlēšanu komisijā, pieprasot pārskaitīt balsis, un, ja tas nav iespējams, atzīt vēlēšanas atsevišķos iecirkņos par nenotikušām.

Pēc vēlēšanām Baltkrievijas pilsētās izcēlušās protestētāju sadursmes ar policiju, kurās saskaņā ar cilvēktiesību centra "Vjasna" informāciju viens cilvēks zaudējis dzīvību, bet vairāki desmiti ievainoti. Visā valstī protestu gaitā aizturēti aptuveni 3000 cilvēku.

Krasuļina arī pavēstījusi, ka Tihanovska nepiedalās ielu protestos, lai izvairītos no provokācijām.

Politika

Trīspadsmit gadu laikā kopš Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta “Rail Baltica” sākuma joprojām Latvijas teritorijā nav uzcelts neviens kilometrs sliežu. Mūsu cilvēku sapnis par braucienu ar vilcienu no Rīgas uz Vācijas galvaspilsētu Berlīni atlikts vismaz par desmit gadiem, tikmēr dažādiem ierēdņiem visu šo laiku maksātas milzīgas algas, rezultātu nav. Šobrīd nav pat izprojektēta visa plānotā trase un atsavināta zeme būvniecībai. Kur “Rail Baltica” “noskrēja no sliedēm”, tagad to pēta Saeimas izmeklēšanas komisija. Tās priekšsēdētājs Andris Kulbergs (“Apvienotais saraksts”) sarunā ar “nra.lv” skaidro, ko ir izdevies atklāt un kur notikušas izšķirošās kļūdas.

Svarīgākais