Kādam jābūt auto, kad dodies ceļojumā ar bērniem?

© pexels.com

Nav šaubu, ka līdz ar koronavīrusa pandēmijas beigām pasaule vairs nebūs tāda, kāda tā bija iepriekš. Viena no jomām, kur izmaiņas notiek mūsu acu priekšā, ir ceļošana ar auto, kas tagad kļuvusi ārkārtīgi populāra. Kamēr lidostas ir slēgtas, lidojumu galamērķu skaits - ierobežots, bet cita veida sabiedriskais transports nav īpaši pievilcīgs, aizvien vairāk ģimeņu metas piedzīvojumos uz četriem riteņiem.

Izklausās jauki, tomēr ir viens “bet”. Ja mazs auto ir gana labs, pat ideāli piemērots ikdienas gaitām pilsētā, tad tālos ceļojumos, it sevišķi, ja aizmugurē jājūtas ērti diviem vai trim bērniem, neaizvietojams būs lielāka izmēra ģimenes auto. To ļoti labi zina auto ražotāji, kuru klāstā katru gadu ienāk aizvien ietilpīgāki modeļi.

Ideāla kombinācija: telpas apjoms liels, patērētās degvielas daudzums - mazs

Ceļojot ar bērniem, automobiļa nozīmīgākie parametri ir ietilpīgs bagāžnieks un plašs aizmugurējais sēdeklis. Ja bērni ir divi, visticamāk, derēs jebkurš modelis, tomēr realitāte ir citādāka - ļaudis biežāk izvēlas ietilpīgus universāļus vai ietilpīgākos no SUV automobiļiem. Ja ir trīs vai vairāk bērni, tad labākā izvēle būs auto ar septiņām sēdvietām, jo šādā mašīnā ērti ietilps ne tikai pasažieri, bet arī bagāža. Jāatceras arī, ka parastas automašīnas aizmugurējā sēdeklī viegli var uzstādīt tikai divus bērnu sēdeklīšus.

Automašīnām ar universāļa virsbūvi turpretī ir vairāk priekšrocību, ja jāveic lieli attālumi. Piemēram, braucot uz Eiropas dienvidu valstīm. Šādiem auto raksturīga patīkama gaita, plašs salons un zemākas virsbūves dēļ arī zemāks degvielas patēriņš, ko vislabāk varēs just uz ātrgaitas šosejām.

Atšķirības degvielas patēriņā vislabāk redzamas, ja salīdzina dažādu tipu automobiļus, kam uzstādīts identisks dzinējs. Šāda prakse autobūvē nav nekas neparasts, jo daudzi ražotāji vienu motoru izmanto gan universāļos, gan apvidus automašīnās. Piemēram, universālis Peugeot 508 SW un SUV automobilis 5008 ir apgādāti ar identisku 180 zirgspēku 2.0 HDi dīzeļdzinēju, taču vidējais degvielas patēriņš atbilstoši WLTP metodoloģijai ir attiecīgi 5,6 un 6 litri uz 100 kilometriem.

Volkswagen grupā viens un tas pats motors ir sastopams vēl lielākā skaitā modeļu, un atšķirības degvielas patēriņā ir vēl iespaidīgākas. Volkswagen Passat universālis ar 190 zirgspēku dīzeļdzinēju vidēji patērē 5,9 litrus dīzeļdegvielas, savukārti septiņvietīgajiem SUV, kam uzstādīts šis pats dzinējs - SEAT Tarraco un Škoda Kodiaq - vidēji nepieciešami 7 litri degvielas, lai nobrauktu 100 kilometrus. Modelim Volkswagen Tiguan Allspace vidējais patēriņš ir pat vēl augstāks - 7,2 l/100 km.

Atšķirības ir līdzīgas visiem autoražotājiem. Vai tas ir BMW ar dīzeļdzinēju, vai Lexus ar hibrīdmotoru, SUV automašīnas caurmērā patērē par 10 - 20% vairāk degvielas sliktākas aerodinamikas dēļ. Naudas izteiksmē tas nozīmē, ka SUV automašīnai degviela būs par vairākiem procentiem dārgāka, un sadārdzinājuma efekts visizteiktāk būs jūtams tālos ceļojumos; tad uz dažiem tūkstošiem kilometru degvielas izmaksu starpība var pārsniegt pat 100 eiro.

Augstākam auto ir virkne priekšrocību

Ja automobilis ar universāļa virsbūvi ir īpaši piemērots tāliem un ātriem ceļojumiem, automobilim ar augstāku virsbūvi un augstāku klīrensu ir virkne citu priekšrocību. Šīs īpašības lieti noder gadījumos, kad rodas vēlme meklēt neizpētītas vietas un interesantus apskates objektus vai stāvvietu norobežo stāvas apmales. Ja augsta klīrensa priekšrocības izpaužas katru reizi, kad auto nobrauc no ceļa ar cietu segumu, tad piedziņas tipam - divu vai visu riteņu piedziņai - tik izšķirošas nozīmes bieži vien nemaz nav. Tai pašā laikā ir situācijas, kad lieti var noderēt atbalsta sistēmas braukšanai sarežģītos apstākļos, piemēram, Peugeot izmantotā Grip Control vai citu ražotāju lietotās riteņu izslīdēšanas kontroles sistēmas.

Augstākai virsbūvei un klīrensam ir arī citas praktiska rakstura priekšrocības. Starp tām jāmin ērtāka bagāžas iekraušana un izņemšana, iekāpšana un izkāpšana no mašīnas, kā arī manevrēšana pilsētā, kur no augstāka auto apkārtne ir labāk pārskatāma. Arī telpa ir plašāka nekā universālī. Piemēram, septiņu sēdvietu Volkswagen Tiguan Allspace bagāžnieka tilpums ir 230 litri. Kad trešās rindas sēdekļu atzveltnes ir nolaistas līdz grīdai, bagāžnieka tilpums palielinās līdz 700 litriem. Peugeot 5008 bagāžnieks ir iekārtots citādāk, un tā tilpums ar attiecīgi trim un divām sēdekļu rindām ir 166 un 952 litri. Interesanti, ka tādiem premium segmenta SUV, kā Audi Q7 vai BMW X5, bagāžnieks ir mazāks, kaut arī pašas automašīnas ir par 30 - 40 centimetriem lielākas.

Dažādi sīkumi ir tie, kas ceļošanu padara komfortablu

Lai kāds būtu ceļojums, pasažieru drošība ir pirmajā vietā. Ja runa ir par bērniem, tad jāatceras, ka Latvijā spēkā esošie Ceļu satiksmes noteikumi paredz obligātu augumam atbilstoša sēdeklīša vai paliktņa lietošanu, ja bērna augums nepārsniedz 150 cm.

Kad drošības jautājumi atrisināti, var pievērsties komfortam un bērnu izklaidēšanai. Ja, piemēram, ceļojumā līdzi paņemts planšetdators, būtu svarīgi atcerēties arī par tam piemērotām austiņām. Vēlams ar Bluetooth savienojumu, lai bērns varētu pilnībā izbaudīt savas spēlītes vai multfilmas. Tāpat būtiski neaizmirst par vadiem viedierīču lādēšanai, jo nebūtu jauki tāla brauciena pusceļā attapties pie izlādējušās baterijas.

Vēl viena nianse, kas jāņem vērā planšetdatoru lietotājiem, ir atbilstošs paliktnis, lai ierīces ekrāns no bērna atrastos pietiekami tālu un neatstātu negatīvu iespaidu uz redzi. Šādos gadījumos var noderēt atsevišķi iegādājami paliktņi vai arī sēdekļu atzveltnēs iebūvētie atlokāmie galdiņi.

Pieredzējis autoceļotājs noteikti apgalvos, ka ļoti būtiski ir parūpēties par dažādām uzkodām - žāvētiem augļiem, riekstiņiem, krekeriem, sēklu cepumiem, banāniem, jogurta dzērieniem mazās pudelītēs un tamlīdzīgi. Iegādājoties tos pirms brauciena, nebūs vajadzības piestāt ceļmalas benzīntankos, kur produkti parasti ir dārgāki un pat bez degvielas uzpildes tiek patērēts daudz laika.