VAKARA ZIŅAS. Alvja Hermaņa vārds Krievijas medijos tiek locīts uz nebēdu – rusofobs!

© Kaspars Krafts/F64

Krievijas interneta portāli nebeidz rakstīt par notikumiem Latvijas teātra vidē. Uzmanība centrēta uz aktieri Ivaru Kalniņu, Jaunā Rīgas teātra māksliniecisko vadītāju Alvi Hermani un šī paša teātra pašreizējo aktrisi Čulpanu Hamatovu.

Ar ukraiņiem būs projekti

Maija izskaņā TV3 raidījumā «900 sekundes» viesojās aktieris Ivars Kalniņš, kurš lielu daļu savas karjeras aizvadījis Krievijā. Viņš izstāstīja, ka vairāk nekā puse projektu, ko viņš īstenojis ārpus Latvijas, notikuši Ukrainā.

«Protams, projekti ar ukraiņiem ir apstājušies, tāpēc ka tas fiziski nav iespējams,» norādīja aktieris. «Ar ukraiņiem man būs projekti, tikko nomierināsies visa šī situācija. Bet ar Krieviju esmu izbeidzis savas attiecības. Es pats nezvanu un negribu vilties cilvēkos,» sacīja Kalniņš.

Dzīve Latvijā dārga...

Savukārt pat vairāki Krievijas interneta mediji piesauc Ivara Kalniņa vārdu, rakstot par Krievijas aktrisi Čulpanu Hamatovu, kura pašlaik uzturas Latvijā (šeit viņai pieder īpašums Amatciemā). Kalniņš esot reaģējis uz Hamatovas rīcību - vispirms viņa negatīvi izteikusies par savu dzimteni, pēc tam atbēgusi uz Latviju, bet nu sapratusi, ka ar šeit nopelnīto ir par maz. Krievijas mediji citē Ivaru Kalniņu, ka Čulpana ļoti maldījusies, ja domājusi, ka pie rusofoba (kā viņš pats sevi dēvējis intervijā Ksenijai Sobčakai un kā viņu jau 2012. gadā apsaukāja satīriķis Mihails Zadornovs) Alvja Hermaņa Jaunajā Rīgas teātrī spēs nopelnīt tikpat daudz, cik pelnīja Krievijā. Izrādās, dzīve Latvijā ir dārga, bet teātrī grūti saskribināt pat 1000 eiro lielu algu. Un nu aktrise domājot, kā izlocīties no situācijas un atgriezties Krievijā. Ivars Kalniņš secinājis, ka tā jau notiek - aiziet, skaļi aizcērtot durvis, toties atgriežas, cilpojot uz pirkstgaliem. Pašlaik gan Jaunā Rīgas teātra repertuārs liecina, ka izrāde «Post Scriptum», kur vienīgā aktrise ir Hamatova, tiek spēlēta vismaz līdz augusta beigām.

Hermaņa tēzes

Krievijas interneta portāli ar vāji slēptu ļaunu prieku steidz apzelēt, ka pie bagātīgas dzīves pieradusī Hamatova un viņas meitas Latvijā spējot samaksāt tikai par ikdienas vajadzībām, bet aktrise šeit tiekot izmantota kā pērtiķis zoodārzā, lai piespiestu viņu slikti izteikties par Krieviju un krievisko, toties Alvis Hermanis, kurš viņu uzņēmis Jaunajā Rīgas teātrī, esot rusofobs un nesen feisbukā publicējis tēzes, kāpēc krievus uzskata par «nepilnvērtīgiem». Krievijas portāli gan nesaka, ka Alvis Hermanis minētajā ierakstā norādījis: «Kopš kara sākuma paralēli turpinu lasīt viedokļus gan no Krievijas, gan rietumu (angļu, vācu, franču valodā) puses. Tas ir mega krahs, ko patlaban rietumi piedzīvo ar savām ilūzijām un pārpratumiem par Krieviju.» Jā, viņš raksta, ka «Krievijas gadījumā nav iespējams runāt par sabiedrības subjektu. Tai zemē nekad nav bijis sabiedrības tai nozīmē, kā mēs to saprotam. Tāda, kura spējīga pati organizēties. Tur vienmēr gadsimtiem ir bijis tikai bars jeb biomasa, kura pakļaujas vienam cilvēkam». Jā, viņš raksta, ka Krievijas opozicionāri tomēr tikai ļoti retos gadījumos ir krievu tautības cilvēki. Kā redzam, arī šobrīd tie ir pārsvarā ebreji vai gruzīni, tatāri un citi. Jā, Hermanis norāda, ka «krievu psiholoģiskais kokteilis (vairākuma gadījumos) sastāv no diviem pamata elementiem - mazvērtības kompleksa un lieluma mānijas. Jeb mūžīgais upura sindroms plus mistiska izredzētības apziņa». Jā, viņš atsaucas uz amerikāņu vēsturnieka Timotija Snaidera sacīto, ka fašisma apzīmējums šodienas Krievijas gadījumā vairs nav eifēmisms un būtu tikai godīgi arī mums un visai Rietumu pasaulei beidzot atzīt faktu: Krievija ir fašistiska valsts.

Ir jāizlasa visas Hermaņa publicētās tēzes, lai katrs pats secinātu - viņš tām piekrīt vai tomēr ne.

Vakara Ziņas

Sestdien, 23. novembrī, Valmieras teātrī Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) ar Kultūras ministrijas, Borisa un Ināras Teterevu fonda un Valmieras novada pašvaldības atbalstu rīko 31. Gada balvas teātrī «Spēlmaņu nakts» 2023./2024. gada sezonas apbalvošanas ceremoniju.