Somijas Autoskolu asociācija un Somijas Ceļu satiksmes drošības padome uzskata, ka pašreizējais Vadītāja apliecību likums ir jāreformē pēc iespējas ātrāk. Izmaiņas varētu uzlabot satiksmes drošību un samazināt jauno autovadītāju nokļūšanu ceļu satiksmes negadījumos, ziņo Somijas nacionālā televīzija YLE savā portālā "yle.fi".
Somijas Autoskolu asociācija cer uz stingrāku uzraudzību un papildu apmācību bērniem, kuriem līdz 18 gadu vecumam tiek piešķirtas tiesības saņemt autovadītāja apliecību. Transporta un sakaru ministre Lulu Ranne (Somu partija) vēlas pārbaudīt satiksmes drošības apmācības un izglītības kvalitāti autoskolās. Lai gan nelaimes gadījumu skaits ir samazinājies, pēc ministres teiktā, jauniešu drošības apdraudējumi rada bažas.
Saskaņā ar Somijas Autoskolu asociācijas prezidenta Timo Suominena teikto, izmaiņas varētu uzlabot satiksmes drošību un samazināt jauno autovadītāju iekļūšanu ceļu satiksmes negadījumos.
Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo jauniešu skaits vecumā no 15 līdz 24 gadiem pēdējo desmit gadu laikā ir samazinājies par trešdaļu, bet traumu skaits uz pusi. Tomēr somi uzskata, ka jauniešu īpatsvars visos ceļu satiksmes negadījumos kopumā joprojām ir augsts.
Saskaņā ar Somijas statistikas departamenta un Somijas Ceļu satiksmes drošības padomes datiem, gandrīz katrs trešais ceļu satiksmes negadījumos iekļuvušais cilvēks pēdējo trīs gadu laikā bija jaunietis.
Pēc Somijas Ceļu satiksmes drošības padomes izpilddirektora Pasi Anteroinena domām, viena no lielākajām problēmām ir tā, ka 17 gadus veca jaunieša vēlmei iegūt autovadītāja licenci ar speciālo atļauju nav ierobežojumu. Gandrīz ikviens var saņemt atļauju iegūt tiesības, ja vien pats to ļoti vēlas.
Arī transporta un sakaru ministre L. Ranne uzskata, ka atļauju piešķiršana būtu jāizvērtē kritiskāk nekā iepriekš, viņa domā, ka daži pamatojumi tiesību izsniegšanai ir mākslīgi izgudroti.
"Protams, jauniešiem ir tiesības izmantot likuma iespējas, bet es domāju, ka [atļauju piešķiršana] ir daļēji jāierobežo. Nav tā, ka jūs varat iegūt apliecību un tiesības braukt muļķīgu un sadomātu iemeslu dēļ," sacīja L. Ranne.
Piedaloties Somijas Autoskolu asociācijas ģenerālajā asamblejā, ministre esošo situāciju televīzijai YLE komentēja šādi:
"Mums jābūt kritiskiem, jo dažos gadījumos tiesību piešķiršanas iemesli ir izgudroti. Mums valstī ir lieli attālumi un daudz lauku. Jauniešiem jāspēj visur nokļūt, un tās ir viņu tiesības. Viņiem dzīvē ir svarīgi sportot, satikt draugus, nodarboties ar vaļaspriekiem. Bet ir problēmas. Nedrīkst pieļaut, ka safabricētu iemeslu jaunietis tiek pie tiesībām."
Jautājums ministri uztrauc arī personīgi. Viņai pašai ir četri bērni, no kuriem trim jau ir autovadītāja apliecība. "Par laimi, mēs galvenokārt esam iztikuši tikai ar nelieliem skrāpējumiem. Ir noticis viens nedaudz lielāks negadījums, bet, galu galā, tas ir beidzies laimīgi. Taču izglītība satiksmes drošībā ir nepieciešama, sākot jau no sākumskolas vecuma," sacīja L. Ranne.
Pašreizējais Vadītāja apliecību likums Somijā stājās spēkā 2018. gadā. Tiesību akta grozījumi atvieglo 17 gadus veciem jauniešiem vadītāja apliecības iegūšanu.
Satiksmes un sakaru ministrija 2021. gadā sāka grozījumu sagatavošanu Vadītāja apliecību likumā, taču iepriekšējās valdības pilnvaru termiņā tas netika pabeigts.
Priekšlikums būtu ierobežojis to jauniešu pārvietošanos, kuriem ir piešķirta vadītāja apliecība ar īpašo atļauju transportlīdzekli vadīt naktī. Viens no trim nāves gadījumiem jauno autovadītāju vidū notiek tieši naktī.
Saskaņā ar P. Anteroinena teikto, grozījumi Vadītāja apliecību likumā jāsāk pēc iespējas ātrāk. Pēc P. Anteroinena domām, Vadītāja apliecību likums ir viens no svarīgākajiem instrumentiem sabiedrībā. Tas var ietekmēt gados jaunu autovadītāju un ceļu satiksmes drošību.
"Pašreizējā Vadītāja apliecību likuma gars ir tāds, ka tas mudina iegūt vadītāja apliecību pēc iespējas ātrāk, uz satiksmes drošības rēķina," sacīja P. Anteroinens.
Eiropas Savienība (ES) pašlaik gatavo direktīvu, kas ieviestu izmaiņas vadītāja apliecību tiesību aktos. Par direktīvas saturu jau ir panākta vienošanās, bet tās stāšanās spēkā un īstenošana joprojām turpinās.
Ja direktīva tiktu īstenota, tad, piemēram, vadītāja apliecību varētu lejupielādēt tālrunī.
Direktīvā ir iekļauts arī priekšlikums par braukšanas palīgsistēmu autovadītājiem, kas jaunāki par 18 gadiem. Tā prasītu, lai autovadītājiem, kuri saņēmuši vadītāja apliecību 17 gadu vecumā, būtu atļauts vadīt automašīnu tikai tad, ja tajā atrodas vecāka gadagājuma cilvēks. Prasība beigtos, kad vadītājam paliktu 18 gadi.
Ministre L. Ranne kritiski vērtē direktīvas sagatavošanu. Viņa vēlas mazināt ES ietekmi Somijas Vadītāja apliecību likuma reformā. "Somijā mums ir jāspēj pašiem izlemt, kā attīstīt satiksmes drošību," sacīja L. Ranne.
Ja direktīva stāsies spēkā tuvākajā nākotnē, ES dalībvalstīm būs dažu gadu pārejas periods, kura laikā to tiesību akti būs jāpielāgo direktīvas prasībām.