Rīgas osta ziemai nav gatava

Šonedēļ valdība saņēma satraucošu vēsti no Rīgas brīvostas pārvaldes, kura savā publiskajā paziņojumā lūdza palīdzību valdībai.

Rīgas brīvostas pārvalde izplatīja SOS signālam līdzīgu tekstu: «Līdz ar ilgstošu salu un biezo ledu, kas izveidojies Rīgas jūras līcī, būtiski traucēta kuģošana publiskajos ūdeņos, kas ietekmē Rīgas brīvostā strādājošo uzņēmumu darbību.(..)

Starptautiskajā kuģošanas praksē publiskajos ūdeņos ledus laušanas funkcijas ārkārtas situācijās uzņemas valsts. Tāpēc Rīgas brīvostas pārvalde lūdz Latvijas valdību, īpaši Satiksmes ministriju uzņemties atbildību esošās krīzes situācijas risināšanai starpvalstu līmenī.»

Rīgas līcī situācija patiešām ir ārkārtēja. Līcī ir iesaluši daudzi kuģi. Liela daļa pārvadātāju steidzīgi maina un jau ir nomainījuši jūras kravu nosūtīšanas ostas, Rīgas vietā izvēloties Ventspili (akmeņogles), Liepāju, Klaipēdu, Sanktpēterburgu, Tallinu un pat Pērnavu.

Visai drīz daudziem Rīgas līča ledū iesalušiem kuģiem sāks beigties pārtikas un degvielas krājumi. Nopietns incidents (lai Dievs nedod, kāda ledū iespiesta kuģa nogrimšana ar upuriem un vērienīgu glābšanas operāciju) nonāks visu pasaules TV kanālu galveno ziņu topā. Jau pašreizējā situācija ir nolīdzinājusi līdz ar zemi gadiem ilgi veidoto Rīgas ostas labo slavu, kas tika pozicionēta, solot stabilus pārvadājumus cauru gadu. Jebkurš nopietns incidents ar iesalušajiem kuģiem izraisīs būtisku apgrozījuma kritumu Rīgas saimniecībai un zināmu IKP kritumu visai Latvijai. Īpaši tāpēc, ka Latvijas tranzīta konkurenti vienmēr pamanās no jebkuras mušas izpūst ziloni. Taču situācija ap Rīgas ostu ir tik dramatiska, ka vairs nekas nav jāizpūš. Rīgas brīvostas pārvaldes paziņojums ir kapitulācijas akts. Tā ir baltā karoga pacelšana. Laikā, kad citas Baltijas piekrastes ostas ar vēl smagākiem ledus apstākļiem (Pērnava, Tallina, Helsinki, Sanktpēterburga) ar saviem uzdevumiem tiek galā, Rīgas brīvostas pārvalde netiek. Citi prot strādāt, bet mēs plātām rokas un raidām SOS signālus. Mēs, protams, neieplānojam, ka ziemā Rīgas līcī var būt biezs ledus. Mēs, protams, uzšķaudām meteoroloģiskajām prognozēm, kas arktiskā anticiklona apstākļus precīzi prognozēja un ļoti savlaicīgi brīdināja, ka tie būs ilgstoši. Turklāt laikā, kad kuģi jau bija iesaluši ledū un darba laiks bija jātērē, lai meklētu iespēju nofraktēt jaudīgus velkoņus, ostas vadība izvēlējās doties aģitācijas ceļojumā uz kaimiņvalstīm, lai pierunātu kaimiņvalstu uzņēmējus sūtīt cauri Rīgas ostai vēl vairāk kravu!!!

Tagad atklājās, ka uz Rīgu nekaunīgie uzņēmēji iemanās braukt ar galīgi nepiemērotiem kuģiem. Paši vainīgi, iesaucās Rīgas brīvostas pārvaldes runas sieva! Nav ko te apgānīt Rīgu ar leduslaukiem nepiemērotiem peldošiem vrakiem. Tikai šie ledus laukiem nepiemērotie kuģi ir tie, kas nodrošina Rīgas brīvostas lielās algas. Šie ledus laukiem nepiemērotie kuģi ir tie, kas nodrošina Rīgas pilsētu ar tūkstošiem darbavietu. Kāpēc par to, ka ar šādiem kuģiem uz Rīgu ziemā nedrīkst braukt, tiek pateikts tikai pēc tam, kad kuģi jau ir iesaluši? Kam tagad ir jāuzņemas atbildība par Rīgas ostas nepadarīto? Pareizi! Satiksmes ministram! «Rīgas brīvostas pārvalde lūdz Latvijas valdību, īpaši Satiksmes ministriju uzņemties atbildību esošās krīzes situācijas risināšanai starpvalstu līmenī.»

Labais satiksmes ministrs lai uzņemas atbildību par Rīgas brīvostas amatpersonu nespēju pildīt likumā noteiktos uzdevumus?!

Smieklīgākais, ka citās transporta nozarēs, kas ir tiešā satiksmes ministra atbildībā, ziema nav radījusi dramatiskas problēmas. Lidosta Rīga šoziem strādāja ritmiski. Decembra sniegi izraisīja pilnīgu katastrofu Londonā, Parīzē, Amsterdamā un pat Maskavā, bet Rīgas lidosta funkcionēja visos sniega un ledus lietus periodos, kritiskos brīžos kavējot reisus tikai par dažām stundām.

Rīgas domes vairākumam un nesen ieceltajam Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājam Andrim Amerikam ir jātiek skaidrībā gan par a/s PKL Flote sūdzību, kurā norādīts, ka šoziem, pirms lielajiem saliem Rīgas brīvosta atteicās no velkoņu pakalpojumiem, un tagad šie velkoņi nodrošina citas Rīgas līča ostas – Pērnavas – ritmisku darbu. Rīgas domes vairākumam ir skaidri jānosaka atbildība un bargi, bet taisnīgi jāsoda visi tie, kas ir tieši atbildīgi par situāciju, kura ir smagi iedragājusi Rīgas kā nozīmīga tranzīta mezgla prestižu un reputāciju.