3.lapa
Zaļajā ceturtdienā, 6. aprīlī, plkst. 19 Liepājas Simfoniskais orķestris kopā ar Valsts akadēmisko kori “Latvija”, soprānu Jolantu Strikaiti un saksofonistu Dāvi Jurku diriģenta Māra Sirmā vadībā Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” atskaņos Kārļa Lāča (attēlā) simfoniju “Krusta ceļš”.
Koncerta ievadā - “Adagietto” no Gustava Mālera Piektās simfonijas.
Gaišums un smeldze savijas Kārļa Lāča simfonijā “Krusta ceļš”, kam pirmatskaņojums notika 2015. gadā. Darba tapšanas iniciators ir Valsts akadēmiskā kora “Latvija” mākslinieciskais vadītājs Māris Sirmais, kuram ar Kārli Lāci jau vairākkārt veidojusies veiksmīga radošā sadarbība.
“Šī būs ir interesanta atgriešanās,” saka Māris Sirmais. “Tas ir ļoti apjomīgs darbs, lielākais no Kārļa Lāča vokāli instrumentālajiem darbiem, ja neskaitām teātra žanru. Tā pieredze, kas nāk no viņa dažādajām muzikālajām sadarbībām, šajā simfonijā izmatota bagātīgi un krāšņi. Tur ir viņam tik raksturīgās krāsas, roka un džeza elementi, izvērsts solo saksofonam, ko atskaņos Dāvis Jurka. Liela loma atvēlēta perkusijām un pūšaminstrumentiem, bet tas viss ir apvienots ar akadēmiskajiem nosacījumiem.”
Simfonijā “Krusta ceļš” Kārlis Lācis ir aprakstījis visas pieturas Kristus ciešanu ceļā, ko pēc tam, kad Pilāts bija piespriedis nāves sodu, Jēzus, nesot smago krustu, veica līdz soda izpildes vietai.
“Tas ir ļoti kanoniski reliģiozs darbs, bet tajā pašā laikā tur ir spēcīgas atsauces uz latviskumu - kristīgais saturs savienots ar Imanta Ziedoņa dzejas vārsmām, ko tik skaisti izdzied Jolanta Strikaite.”
Lūgts raksturot Kārļa Lāča mūziku, Māris Sirmais atzīst, ka šī mūzika ir pilna negaidītiem pavērsieniem: “Bet tur ir tas neparastums, ka nekad nezini, kas sagaida aiz katras taktssvītras. Tāds ir Kārļa rokraksts, viņa mūzika.”
Aicinot doties muzikālā apcerē par pasaulīgiem un pārpasaulīgiem jautājumiem, simfonijas klavieru partiju koncertā atskaņos pats komponists Kārlis Lācis.
Viendaļīgo koncertu ievadīs viens no simfoniskās mūzikas superhitiem - Gustava Mālera “Adagietto” no Piektās simfonijas, sapņaini liriska mīlestības vēstule komponista sievai Almai. “Adagietto” ir kā gaismas aka šajā simfonijā, kas sākas ar heroisku cīņu un pārtop par sēru maršu.
“Pēdējā laikā Mālera mūzika mani uzrunā, jo īpaši uz šā fona, kas tagad notiek pasaulē un 24 stundas diennaktī atstāj iespaidu uz visu mūsu dzīvēm. Gribējās pretstatu - to jutekliskumu un attīrīšanos, kas ir Mālera mūzikā. Adagietto ir tāds mīlestības un smalkuma pārpilns darbs. Es to izjūtu kā to maģisko brīdi, kad aust jauna diena. Tās ir šā brīža sajūtas - kad tuvojas pavasaris, kad gribas attīrīšanos,” izvēlēto koncerta programmu skaidro Māris Sirmais.
“Mālera “Adagietto” no Piektās simfonijas daudzviet tiek atskaņots kā atsevišķs darbs. Un šī mūzika te tik ļoti iederas. Tā ir brīva no liekiem trokšņiem, no agresivitātes - kā skaists dienas sākums.”