Modes tendence "klusā greznība": mēs neesam tik bagāti, lai pirktu lētas lietas

Prada pavasaris/vasara 2023. © Foto: Scanpix

"Nauda runā, bagātība čukst". Šī amerikāņu uzņēmēja un viena no pasaules bagātākajiem cilvēkiem Vorena Bafeta frāze lieliski ilustrē jauno modes tendenci "klusā greznība".

Šovasar tā ir viena no karstākajām tendencēm un līdz ziemai tā kļūs vēl populārāka kaut vai tāpēc, ka kašmira mēteļus vasarā nevar valkāt.

Impulsu jaunās tendences popularitātei deva divi faktori - masu kultūra un slavenības. Pirmkārt tas ir HBO seriāls "Pēctecība" (Succession) par Roju ģimeni, globāla mediju un izklaides konglomerāta īpašniekiem, kas cīnās par kompānijas vadību saistībā ar ģimenes patriarha veselības pasliktināšanos. Šī tumšā un ironiskā mūsdienu karaļa Līra versija piesaistīja uzmanību ne tikai ar saspringto, dramatisko sižetu, bet arī ar galveno varoņu stilu.

Seriālā ir amerikāņu sabiedrības augstākā šķira, cilvēki, kas veido 0,001 % no pasaules iedzīvotāju skaita. Viņi ir neticami bagāti un vareni, taču viņu apģērbs izskatās vairāk nekā pieticīgi (tas pats attiecas arī uz viņu mājokļu interjeru).

“ASV finansiālo pārticību parasti apliecina Cartier rotaslietas, dimanti, kažokādas, rokassomiņas - viss, kas norāda uz vērtību," saka seriāla kostīmu māksliniece Mišela Matlana, “taču Rojiem tā nav. Viņi ir audzināti, ievērojot zināmus noteikumus. Viņi ir pret ārējo greznību. Tā ir vecā Eiropas nauda, nevis jaunā amerikāņu.”

Seriāla varoņu garderobe ir pēc pasūtījuma šūti uzvalki, balti un zili krekli, adīti džemperi, klasiskas bikses un svārki, kašmira mēteļi un vienkāršas zīda kleitas. Materiāli ir viscēlākie un dārgākie. Modes stils ir konservatīvs. Krāsas ir atturīgas (melna, balta, pelēka, tumši zila, bēša). Nekādu krāšņu apdruku (tikai svītras, rūtiņas vai punktiņi). Un nekādu logotipu. Šie apģērbi nekliedz par to, cik daudz esat par tiem samaksājuši, bet tikai čukst.

Gvineta Paltrova ir vēl viena klusās luksusa estētikas popularizētāja. Šopavasar viņa tika iesūdzēta tiesā kā atbildētāja kāda oftalmologa celtajā prasībā. Vīrietis apsūdzēja aktrisi par to, ka 2016. gadā, slēpojot kalna nogāzē, viņa uzbrauca viņam virsū un tādējādi nodarīja neatgriezenisku kaitējumu viņa fiziskajai un garīgajai veselībai. Paltrova iesniedza pretprasību un uzvarēja.

Gvineta Paltrova tiesā / Foto: Scanpix

Gvineta Paltrova tiesā / Foto: Scanpix

Gvineta Paltrova tiesā / Foto: Scanpix

Tiesas sēžu norisei sekoja līdzi ne tikai miljoniem skatītāju sociālajos tīklos, bet arī modes eksperti, kuri analizēja Paltrovas tērpus. Viņas garderobe (Loro Piana kašmira džemperis, Celine zābaki, The Row mētelis, rozā blūze ar lentu u. c.) izpelnījās atzinīgus stilistu vērtējumus, un pati aktrise tika nodēvēta par "klusā luksusa vēstnesi". "Šādi vajadzētu ģērbties tiesā," rakstīja ģērbšanās stila eksperti.

Pēc tam savas "klusā luksusa" kolekcijas demonstrēja daudzi modes zīmoli - un ne tikai tie, kas vienmēr ir izvēlējušies šo estētiku (Prada, Max Mara, Hermes, Brunello Cucinelli, Loro Piana, Khaite, Malo, The Row). Tāpat nolēma rīkoties arī Gucci, kas pēc šķiršanās no Alessandro Michele pārstāja censties uzrunāt jauno paaudzi un sāka ražot vienkāršus, askētiskus tērpus vecākai (protams, maksātspējīgākajai) auditorijai.

Prada rudens/ziema 2023 / Foto: Scanpix

Protams, šī tendence nav radusies tagad. Pirmā "klusā luksusa" aizstāve bija Koko Šanele, kuras diskrētais stils 20. gadsimta 20. gados izraisīja īstu revolūciju. Šanele "mūžīgā apģērba" ideju aizguva no Vestminsteras hercoga: britu aristokrāti vienmēr ir devuši priekšroku ilgmūžībai un kvalitātei, nevis īslaicīgām modes kaprīzēm.

Kāpēc šī tendence ir aktuāla tieši tagad? Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, pasaule ir nogurusi no ātrās modes, mirgojošiem trendiem un nevajadzīgu lietu pirkšanas. Otrkārt, ekonomiskā situācija pašlaik nav spoža un šādos brīžos cilvēki vienmēr tiecas iegādāties mazāk, bet labākus apģērbus (kā saka, mēs neesam tik bagāti, lai pirktu lētas lietas). Treškārt, pēdējos gados luksusa modes nami ir paaugstinājuši cenas, un tas nozīmē, ka luksuss ir kļuvis vēl nepieejamāks un iekārojamāks. Līdzīgas tendences bija vērojamas arī 2008. gadā, kad iestājās recesija.

Paradokss ir tas, ka šī tendence agrāk vai vēlāk izies no modes. Mode pārāk ilgi nevar būt tik nopietna.

Vai klusās greznības vietā atgriezīsies demonstratīvais patēriņš? To rādīs laiks.

Dzīvesstils

“Jo aukstāks laiks aiz loga, jo vairāk vakarus gribas pavadīt mājās, skatoties filmas un aicinot ciemos draugus. Kādi tusiņi bez uzkodām? Un kādas uzkodas bez mērcītēm? No tā visa izriet, ka garajos un tumšajos vakaros mērcītes ir pat obligātas,” atzīmē virtuves huligāns Pipars.

Svarīgākais