Airbus 2010. gadā piegādājis 510 jaunas lidmašīnas

Airbus A380 © Airbus

Devīto gadu pēc kārtas Eiropas vadošais lidmašīnu būves uzņēmums Airbus ir palielinājis produkcijas izlaides apjomus un sasniedzis jaunu uzņēmuma rekordu. Pērn piegādāti 510 komerciālie lidaparāti (2009. gadā – 498) 94 pasūtītajiem, no kuriem 19 ir jauni klienti.

Lielākā daļa - 401 no piegādātajiem lidaparātiem ir A320 grupas lidmašīnas, 91 - A330/A340 modeļi un 18 - A380 gaisa kuģi. Militāro lidaparātu segmentā piegādātas 20 vieglās un vidēji smagās militārās un transporta lidmašīnas (CN235 un C295), kas ir par četriem lidaparātiem vairāk nekā 2009. gadā.

2010. gadā Airbus pieņēmis 644 (574 neto) komerciālo gaisa kuģu pasūtījumus, kuru kopējā summa pārsniedz 84 miljardus ASV dolāru bruto (74 miljardi neto). Līdz ar to Airbus 2010. gadā iekarojis 51% (52% neto) tirgus lidaparātu segmentā ar vairāk nekā 100 sēdvietām. Airbus ieguvis arī 21 pasūtījumu militārajām lidmašīnām (CN235 un C295).

Jaunie komercpārvadājumu pasūtījumi ietver 452 A320 grupas lidaparātus, 160 A330/A340/A350 XWB modeļus un 32 A380 gaisa kuģus. 2010. gada beigās ražotāja komerciālo pasūtījumu uzkrājums bija 3 552 lidmašīnas, kuru kopējā vērtība pēc cenrāžu cenām ir lielāka par 480 miljardiem ASV dolāru. Šādu lidmašīnu skaitu var saražot sešu gadu laikā. Uzkrājums militāro lidaparātu grupā bija 247 lidmašīnas.

Airbus 2010. gadā sāka ražot A320neo, kas aprīkotas ar jauna tipa dzinēju un nodrošina 15% ekonomiju degvielas patēriņam, kas atbilst 3 600 tonnu apjomīgam CO2 emisiju ietaupījumam uz vienu lidaparātu gadā.

2010. gadā veiksmīgu pārdošanas stratēģiju turpināja uzrādīt A350 XWB modelis, līdz gada beigām palielinot kopējo pasūtījumu līdz 583 lidmašīnām un 36 klientiem. Rūpniecības jomā 2010. gads iezīmējās ar A350 XWB modeļa detaļu un komplektējošo sastāvdaļu ražošanas uzsākšanu. Decembrī testa režīmā darbību sāka sistēmas iekārta (Iron Bird- Dzelzs putns), kas paredzēta A350 XWB modeļa ražošanai.

Rezultātus ir devusi arī A400M modeļa militārā programma. Attīstītas četras jaunas lidmašīnas, veikti vairāk nekā 300 testa lidojumi aptuveni 1000 stundu garumā. Plānots, ka EASA (European Aviation Safety Agency) sertifikāts lidmašīnu pilnveidošanai tiks iegūts līdz gada beigām, un līdz ar to lidmašīnas A400M ražošana vairs ir tikai laika jautājums.

2010. gadā šo sertifikātu saņēma lidmašīnas modeļa A330 bāzes gaisa kuģis (Multi-Role Tanker Transport MRTT- multi funkcionāls tankuģis). Pieciem lidaparātiem veikti vēl četri uzlabojumi. Noslēguma posmā ir pirmo divu MRTT modeļu piegāde uz karaliskajiem Austrālijas gaisa spēkiem (Royal Australian Air Force).

Airbus izmaksu optimizācijas programma - Power 8 pārsniegusi gan peļņas pirms nodokļiem, gan tīrās peļņas plānu. Iesākto optimizācijas procesu turpinās programma Power 8+. Savu konkurētspēju Airbus ir atguvis, lielākoties pateicoties Power 8 programmai, uzlabotās programmas rezultātam un tirgu izaugsmei. Turklāt veiksmīgā darbība A380 modeļu programmā ir ļāvusi uzņēmumam ievērojami optimizēt darbaspēku. Vienlaikus Airbus ir radījis daudz jaunu darbavietu, par patstāvīgām darbavietām pārvēršot pagaidu vietas, jo īpaši, inženierzinātņu un ražošanas sektoros.

2010. gadā Airbus pieņēmis darbā 2 200 jaunus darbiniekus, tādējādi uz gada beigām palielinot savu pastāvīgo darbinieku skaitu līdz 52 500 cilvēkiem. 2011. gadā plānots pieņemt darbā vēl aptuveni 3 000 cilvēku, lai uzsāktu vienas ejas lidmašīnu, tālo lidojumu programmu attīstību un pilnveidotu A400M, A350 XWB un A320neo modeļus un nodrošinātu to ražošanu.

„2010. gads bija labs gads, faktiski labāks, nekā bija plānots pirms divpadsmit mēnešiem. Tirgus atsitiens un uzlabotās programmas darbība ir īpaši iepriecinoša. Tomēr mums būs smagi jāstrādā, lai Airbus 2011. gads būtu veiksmīgs, jo īpaši mūsu attīstības programmās,” atzīst Airbus prezidents un izpilddirektors Toms Enders.

2011.gadā Airbus sagaida tālāku pasūtījumu skaita pieaugumu, kā arī apmaksāto pasūtījumu palielināšanos, šo koeficientu paaugstinot virs vienas vienības. „Pieaugums ir pateicoties aviosabiedrību lielam pieprasījumam pēc jaunām un ekoloģiski efektīvām lidmašīnām,” prognozē T. Enders. „Mēs reaģējam uz klientu pieprasījumu, iepazīstinot viņus ar pieprasītajām tehnoloģijām īstajā laikā. Kā piemēru var minēt A320neo modeļa palaišanu tirgū.”

2010. gadā Airbus ir veicinājis arī alternatīvās degvielas izmantošanu uzņēmējdarbībā, radot pirmo „vērtību ķēdi”, kas apvieno lauksaimniekus, pārstrādātājus un aviokompānijas. Airbus ir veikusi pirmo lidojumu ar biodegvielu Latīņamerikā un atbalsta šī gada sakumā ieplānotos pasaulē pirmos regulāros pasažieru lidojumus, izmantojot biodegvielu. Tas liecina, ka Airbus pāriet no šādu lidojumu demonstrēšanas uz alternatīvās degvielas izmantošanu aviācijā komerciālos nolūkos.

Ekonomika

Kopējais valsts parāds jau tagad ir lielāks par Latvijas gada budžetu, bet, lai finansētu visus nākamajā gadā ieplānoties tēriņus, tas pieaugs vēl par aptuveni pusotru miljardu eiro, vēsta LTV raidījums “de facto”. Parāda apmērs gan nebūtu nekas ārkārtējs, īpaši salīdzinoties ar citām valstīm. Taču pesimistiskās ekonomikas prognozes, lielais budžeta deficīts un kredītreitingu aģentūru lielāka skepse par Latvijas situāciju uz parāda audzēšanu liek raudzīties ar lielāku piesardzību.