Bandītiskajam taksometru biznesam pievilks skrūves

NO TAXIFY PAR BOLT. Šai zīmola maiņai nav saistības ar valdības centieniem iegrožot taksometru nozares kriminogēno raksturu Latvijā. Bolt (skrūve) ietveršot plašāku skatījumu uz satiksmes procesiem, tajā skaitā iespēju pārvietoties ar nomas skrejriteni un citiem rīkiem © F64 Photo Agency

Šāds solījums mediju arhīvos lasāms ik pa laikam nu jau pārdesmit gadu garumā, taču šajā reizē cerības uz izdošanos ir lielākas, jo pašreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits, iepriekš strādājot lidostas padomē, ļoti labi iepazinās gan ar šī biznesa mafiozo aspektu, gan taksometru interneta platformu visatļautību. Teju simboliski, ka agregators Taxify šobrīd maina nosaukumu uz Bolt, kas tieši to arī nozīmē – skrūve.

Deviņdesmitajos gados takšu biznesā roku iesitušie bandīti un moderno tehnoloģiju agregatori, kas tikai sadala pasūtījumus un iekasē savus procentus, ļoti sekmīgi sadarbojas. Taču šī sadarbība ir izdevīga viņiem, bet naidīga klientiem.

Mašīnas un šoferi nodzīšanai

Shēmu vislabāk var novērot lidostā Rīga. Pie termināļa iebrauktuves pulcējas visdažādāko marku taksometri - daļa no tiem ir apskretuši, sisti un slikti remontēti. Citi - pasažieru pārvadāšanai nepiemēroti. Mašīnas, kas paredzētas nodzīšanai. Uz kāda mikroskopiska Opel universāļa sāniem pat lepni uzrakstīts «6 persons», bet krietni mazākiem cipariņiem brauciena matemātika - līdz centram šajā moku rīkā aizbraukt izmaksātu ap 30 eiro. Un tas vēl labi, jo no nevērīgiem ārzemniekiem šāda summa joprojām tiek noslaukta dubultā, kaut gan skaitās, ka uzcenojums nozarē pēc pērnā gada skandāliem brīvprātīgi ticis ierobežots. Un tādi paši kā viņu mašīnas izskatās arī šoferi. Ģērbti kā pagadās, pīpē, lamājas. Daudzi nerunā pat valsts valodā, kur nu vēl angliski. Te pie lidostas, kur ārzemniekiem lāgā nav alternatīvas, taksisti ir privātuzņēmēji. Kādu cenu izspiedīs, par tādu aizvedīs. Vai nevedīs. Savukārt sadarbība ar interneta platformām viņiem ir izdevīga, kad pasūtījumu trūkst. Tad no privātuzņēmējiem viņi pārtop par Panda, Yandex vai Taxify sadarbības partneriem, par kuriem klientu digitālie dīleri gan neuzņemas nekādu atbildību. Platformām nav jāpērk nekādas mašīnas, nekādas licences, nekādas formas šoferiem un nikotīna plāksteri. Viņu bizness ir vienīgi pasūtījumu sadale un naudas iekasēšana. Situācijai ir jāmainās. Nevar būt tā, ka tirgū strādā trīs četras godīgas kompānijas ar sakārtotiem autoparkiem un samaksātiem nodokļiem, bet pārējie pucē vaļā pa pelēko zonu, un pārējo ir ļoti daudz. Rīgā kopumā reģistrēti 457 pārvadātāji.

Pasažieriem draudzīgi jaunumi

Satiksmes ministrija jau pagājušajā nedēļā valdībā virzīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, taču Tieslietu ministrijai bija pārskaņojamas juridiskas iebildes. Piemēram, nepieciešams precīzāk definēt apstākļus, kādos pārvadātāju var sodīt ar licences atņemšanu.

Šonedēļ Satiksmes ministrija mēģinās vēlreiz, un tagad jau likumprojekts iekļauts valdības sēdes saskaņoto tiesību aktu daļā.

Būtiskākās iecerētās izmaiņas likumā ir šādas.

Mobilās lietotnes, ar kuru palīdzību iespējams izsaukt taksometru ar balto numuru, tiks uzskatītas par komersantiem, kas sniedz taksometra pakalpojumus. Tas nozīmē, ka uz mobilajām aplikācijām attieksies reģistrēšanas nosacījumi un platformai būs jāpakļaujas noteiktām prasībām un kontrolēm.

Paredzēti stingrāki nosacījumi taksometru pakalpojumu sniegšanai starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objektos - lidostās, autoostās, dzelzceļa stacijās un ostās. (Sākotnēji iecerēts, ka objektos taksometru pakalpojumu sniegšanai ierobežotu piekļuvi noteiks pašvaldība. Taču Tieslietu ministrija norādījusi, ka šāda norma regulējama Ministru kabineta noteikumos.)

Pārvadātājam būs jānosaka viens tarifs nolīgšanai, kilometram, minūtei visiem tā rīcībā esošajiem taksometriem.

Jauna iespēja pasažieriem būs norēķināšanās ar tirdzniecības vietās nopērkamiem priekšapmaksas taloniem, kas tiks reģistrēti skaitītājā.

Turklāt pasažierim būs tiesības pārtraukt braucienu un atteikties maksāt par pakalpojumu, ja skaitītājs nav ieslēgts un tīmekļvietne nedarbojas tiešsaistes režīmā.

Lai taksisti nekrāptos ar nodokļiem, piemērojot neīstas atlaides klientiem pat 90% apmērā, to uzrādīšana tiks ierobežota.

Visām tīmekļvietnēm vai mobilajām lietotnēm autopārvadājumu jomā nāksies reģistrēties Autotransporta direkcijā.

Ja valdība izmaiņas atbalstīs, galavārds būs jāsaka Saeimai - plānots, ka vēl maijā.

Taxify pārdēvējas plašākai darbībai

Vai likumdošanas izmaiņas bez visu taksometru nozares spēlētāju vēlmes jelkādi ietekmēs bandītu darbību - mazinās jumtošanu, iebiedēšanu, izspiešanu, vardarbību - rādīs laiks. Šī sērga ir grūti nīdējama. Taču vismaz valsts nodokļu ieņēmumiem vajadzētu vairoties, tāpat kā pasažieru tiesību aizsardzībai un interneta platformu atbildībai.

Kontekstā ar gaidāmajām likumdošanas izmaiņām gana interesanta ziņa pagājušajā nedēļā bija par Taxify nosaukuma maiņa uz Bolt. Radās jautājums, vai šādi kompānija no kaut kā vēlas izvairīties. Tomēr atbilde ir nē - vismaz ar Latvijas norisēm tas nav saistīts. Saskaņā ar oficiālo paziņojumu, jaunais zīmols būs atbilstošāks uzņēmuma plāniem līdztekus taksometriem piedāvāt arī koplietošanas motociklus un elektriskos skūterus. Dienvidāfrikā tas jau tiek darīts. Kopumā Igaunijā dibinātā platforma tiek darbināta jau 25 pasaules valstīs. Kas attiecas uz nodokļiem, pagājušajā gadā Taxify Latvijas budžetā samaksāja aptuveni 800 tūkstošus eiro. Tā Neatkarīgajai vēsta uzņēmuma algotā sabiedrisko attiecību kompānija. Lielākā daļa no tiem ir pievienotās vērtības nodoklis par lietotnes izmantošanas komisijas maksu. Savukārt par taksometru vadītāju ienākumu nodokļiem agregators neatbild. Vismaz pagaidām tā ir pašu šoferu darīšana - cik un vai vispār dalīties ar valsti savos darba augļos.

Svarīgākais