Par projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgais EDzL cietis 43 724 eiro zaudējumus

© unsplash.com

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) apgrozījums šogad pirmajā pusgadā bija 4,16 miljoni eiro, kas ir par 49,9% vairāk nekā pērn pirmajā pusgadā, bet uzņēmums cieta zaudējumus 43 724 eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.

Finanšu pārskata vadības ziņojumā teikts, ka 2024.gada pirmajā pusgadā sadarbībā ar dzelzceļa ekspluatācijas un pārvadājumu konsultantu EDzL strādāja pie kravu apkalpes vietu biznesa modeļa un ilgtermiņa stratēģijas izstrādes.

Tāpat pirmajā pusgadā veikta izpēte par dzelzceļa aizsargjoslu tiesiskā regulējuma un metodikas izstrādi "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras aizsargjoslu noteikšanai, kā arī turpināti darbi "Rail Baltica" tilta pār Daugavu izbūvē Rīgā.

Sākti arī otrās kārtas būvdarbi - viadukta caur Rīgas lidostas teritoriju būvniecība. Savukārt pamattrases posmā pabeigti būvprojektu izskatīšanas un izvērtēšanas fāzes darbi, kā arī maijā notika "Rail Baltica" pamattrases būvniecības sākšanas pasākums.

EDzL valde norāda, ka darbs otrajā ceturksnī notika augstas nenoteiktības apstākļos, ņemot vērā rēķinu apmaksu kavēšanu "Rail Baltica" pamattrases, Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas būvniekiem, kā arī saistībā ar Latvijas valdības neskaidro nostāju un politiskā atbalsta trūkumu "Rail Baltica" projekta turpināšanai Latvijā.

Tostarp pirmajā pusgadā EDzL izbeidza līgumu ar "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju - uzņēmumu apvienību "Rere Ineco". Līguma izbeigšana saistīta ar viena uzņēmumu apvienības dalībnieka maksātnespēju un otra nevēlēšanos pārņemt saistības.

Tāpat turpinās darbs pie "Rail Baltica" projektam nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanas, tostarp Rīgas Centrālajā stacijā ir noslēgusies nekustamo īpašumu atsavināšanas/iegūšanas aktivitāte.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Pagājušā gada pirmajā pusgadā EDzL strādāja ar 2,776 miljonu eiro apgrozījumu un 8359 eiro peļņu.

EDzL ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība, un tās pamatkapitāls ir 4,445 miljoni eiro.

Ekonomika

Kopējais valsts parāds jau tagad ir lielāks par Latvijas gada budžetu, bet, lai finansētu visus nākamajā gadā ieplānoties tēriņus, tas pieaugs vēl par aptuveni pusotru miljardu eiro, vēsta LTV raidījums “de facto”. Parāda apmērs gan nebūtu nekas ārkārtējs, īpaši salīdzinoties ar citām valstīm. Taču pesimistiskās ekonomikas prognozes, lielais budžeta deficīts un kredītreitingu aģentūru lielāka skepse par Latvijas situāciju uz parāda audzēšanu liek raudzīties ar lielāku piesardzību.

Svarīgākais