Bez ticības objektivitātei

© F64

«Man patīk strādāt un domāt, skatīties uz jau paveikto,» saka jaunā režisore Astra Zoldnere, kuras īsfilmu Trauslā sirds augusta beigās demonstrēs starptautiskajā Kanādas festivālā, skatē Fokuss uz pasaules kino.

Monreālas kinofestivāls ir vienīgais oficiāli akreditētais

A klases kinofestivāls visā Ziemeļamerikā, tāpēc latviešu īsfilmai šis ir īpašs notikums.

Pēc Tallinas universitātes Baltijas Filmu un mediju skolas pabeigšanas kino režijas specialitātē šī ir Astras pirmā režisētā spēles īsfilma, tāpēc viņa to sauc par vienu no saviem pirmajiem soļiem profesionālajā jomā. «Esmu priecīga par lietām, ko esmu realizējusi filmā, un sadarbību ar vācu scenāristu Haraldu Harcheimu. Viņš man pastāstīja savu ideju, un es uzreiz sāku redzēt, kā to varētu attīstīt režijā,» viņa stāsta. «Jūtos komfortabli ar šī stāsta žanru – melno komēdiju. Jūtos ērti savā specialitātē, jo strādāju ar tēmām, kas atbilst manai būtībai un interesēm. Ja mani aizķer stāsts, es uzreiz sāku redzēt, kā to veidot, un strādājot jūtos spēcīga.»

Astra darbojas arī dokumentālā kino jomā un jau šobrīd strādā pie nākamās filmas. «Mani interesē dažādi kino virzieni un žanri, nedomāju, ka jāpaliek pie viena. Tomēr ir tēmas, kas mani vairāk uzrunā: cilvēku attiecību stāsti, viņu uztvere un psiholoģiskie momenti, jo katrs no mums redz dzīvi citādi. Es neticu objektivitātei. Gribu parādīt specifisko veidu, kā ieraudzīt dzīvi, tāpēc stāstos un režijā mani interesē ekstrēmas lietas un iespēja vēl vairāk izcelt un saasināt psiholoģiskos aspektus. Kino sniedz brīnišķīgu iespēju skaidrāk parādīt, cik atšķirīgi mēs katrs raugāmies uz lietām.» Kustīgo bilžu māksla, pēc Astras domām, arī skatītājam ļauj nojaust, kā viņam apkārtējie, kas profesionāli pievērušies šai jomai, saskata dzīves procesus. «Mēs parasti redzam tikai mūsu pašu skatījumu. Tāpēc es pati daudz skatos filmas, jo mani fascinē redzēt, kā citi raugās uz apkārtējām lietām,» viņa paskaidro. «Filma ir viengabalains darbs, un katrai no tām izvēlos vienu konkrētu skatījumu – mani interesē stilistiskā tīrība.»

Režisoram ir grūts uzdevums ar savu viena cilvēka pieredzi veidot stāstus par daudziem cilvēkiem dažādās filmās, tāpēc Astra spriež: «Jā, man ir viena pieredze un viss notiek caur manu interpretāciju, tomēr, lai šo pieredzi bagātinātu, es daudz runāju ar citiem darbā iesaistītajiem cilvēkiem, lasu grāmatas par vienu vai otru aspektu, kas varonim jāizdzīvo, kā arī skatos citas filmas.»

«Režijas pieredze ir interesanta un dažāda. Filmēšanas brīdī saslēdzos ar varoņiem un tobrīd notiekošo, bet montāžas telpā attālinos un cenšos objektīvi novērtēt jau paveikto,» saka Astra un stāsta, ka šis gads viņai ir sevišķi aizņemts, jo paralēli darbam pie savas jaunās dokumentālās filmas viņa ir mākslinieciskā vadītāja pirmajai latviešu 3D filmai Rīga 2041 un strādā pie video instalācijas mākslas izstādei. «Laika ir maz, bet, tā kā es mīlu, ko daru, enerģijas pietiek visam.» Astra ir sava darba entuziaste, tāpēc bieži vien lietderīgo viņa savieno ar patīkamo. «Braucot uz festivāliem, izbaudu ceļošanu. Pasākuma dienas ir intensīvas, bet, ja laiks atļauj, es palieku festivāla norises vietā divas līdz trīs dienas ilgāk un izbaudu atpūtu.» Par tādu viņa sauc arī braucienu uz Maķedoniju, kur režisores dokumentālā īsfilma Jūras nauda ieguva balvu Labākā dokumentālā filma trešajā Tetovo Starptautiskajā brīvdabas kino festivālā WatchOut. «Pēc festivāla paliku ilgāk, jo brauciens bija emocionāli pacilājošs: daba, kalni, ezeri, govis un aitas, kas brīvsolī pastaigājās apkārt, Kaukāza ēdiens un sarunas ar cilvēkiem – tas viss ļāva man ne tikai uzzināt, bet arī izjust daudz ko jaunu.»

Lieliem projektiem Astrai ir svarīgi plānot savu laiku uz priekšu, jo strādā komandā ar citiem cilvēkiem, kas no viņas atkarīgi, tomēr nereti viņai patīk plānošanu atsvaidzināt ar spontānām un mirklīgām idejām, kam nepieciešama tūlītēja pievēršanās. Par vienu no tādām viņa sauc patlaban noritošo darbu pie video instalācijas. «Mani uzrunāja arhitekts no Liepājas, kurš veido izstādi, un mūsu sadarbība notika raiti. Tas ir forši, ka ir lietas, kuras vari realizēt ātri, dažu mēnešu laikā!».

Izklaide

Rīgā, Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā, šovakar plkst. 19 pirmizrādi piedzīvos režisora Kārļa Lesiņa dokumentālā filma "Nord Express", kas ir vairāku gadu garumā veidots kinodarbs par 870 kilometrus garās ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecību, informē "Mistrus Media" producents Gints Grūbe.