«Latvijas kuģniecība ir gandarīta paziņot, ka ir panākts daļējs mierizlīgums Antonio Gramsci Corporation tiesas procesā Londonas Augstajā tiesā. Panāktā mierizlīguma vērtība ir aptuveni 14 miljoni euro. Mierizlīguma nosacījumi ir konfidenciāli» – šādu maksimāli lakonisku paziņojumu jau šā gada 27. februārī Latvijas kuģniecība (LK) iesniegusi Rīgas Fondu biržā (RFB).
Ar noslēgto mierizlīgumu nepārprotami saistīti vēl četri paziņojumi RFB. Proti, LK mazākuma akcionārs Latvijā reģistrētā akciju sabiedrība International Baltic Investments LTD (IBI) zaudējusi būtisku līdzdalību LK kapitālā 13,04% apmērā, bet līdzdalību 13,04% apmērā ieguvusi OU Fondo H Estonia. Tāpat paziņots, ka OU Fondo H Estonia vienīgais īpašnieks caur vēl vienu kompāniju ir Džovanni Fadžioli, kurš tādējādi pastarpināti ieguvis būtisku līdzdalību LK kapitālā. Turpretī advokātu biroja Heidelberga partneris, IBI valdes priekšsēdētājs Arnis Nīcgalis zaudējis netiešu līdzdalību LK.
Kā zināms, vēl ne pārāk sen t. s. Londonas tiesvedība drebināja Latvijas sabiedrību. Tā tika aprakstīta publikācijās ar visskaļākajiem nosaukumiem: «Tiesa iesaldē Lemberga aktīvus 135 miljonu vērtībā», «Anglijas tiesas garā roka aizsniedz Lembergu arī Latvijā», «Lembergs cieš sagrāvi Anglijas tiesā», «Jauni Lemberga Londonas lietas dokumenti - cilpa savelkas» u. tml.
Pēdējais oficiālais paziņojums par tiesvedību parādījās šā gada 12. februārī, ka Ventspils mērs Aivars Lembergs ir uzvarējis Anglijas tiesā un LK meitaskompānijas ir samaksājušas viņam 740 000 eiro kā kompensāciju par netaisnīgi iesaldētajiem aktīviem un tiesāšanās izdevumiem. Šis paziņojums izpelnījās jau krietni mazāku preses uzmanību, bet tagad informācija par noslēgto mierizlīgumu tiesvedībā vispār medijos nav izskanējusi, lai gan tā ir publiska informācija.
Jāatgādina, ka 2007. gadā 30 LK meitaskompāniju ar Antonio Gramsi Corporation priekšgalā Londonas Augstajā tiesā iesniedza prasību par aptuveni 100 miljoniem dolāru pret bijušajiem LK vadītājiem - miljonāru Oļegu Stepanovu, Valēriju Godunovu u. c. Prasības iesniedzēji uzskatīja, ka šāda summa izkrāpta, izmantojot tirgus konjunktūrai neatbilstošas kuģu frakta likmes un remonta izmaksas. Pēc LK valdes maiņas, kad kompānijas vadību pārņēma starptautiskā koncerna Vitol menedžeri, tie šo pašu prasību vērsa arī pret A. Lembergu, jo viņš it kā esot zinājis par frakta likmju shēmām, ko izmantojuši O. Stepanovs un pārējie LK vadītāji. Vēlāk šīs tiesvedības ietvaros atbildētājiem tika piepulcēti arī miljonāri Olafs Berķis, Igors Skoks un Genādijs Ševcovs.
Anglijas procesā liecības bija spiests sniegt arī Šveices advokāts Rudolfs Meroni, kurš tur pastāstīja par Ģenerālprokuratūras prokurora Anda Mežsarga un Satversmes aizsardzības biroja augsta līmeņa darbinieka Aigara Sparāna interesēm privātajā biznesā. Visticamāk, tieši šīs liecības maksāja A. Mežsargam amatu.
Tagad RFB iesniegtā informācija par mierizlīgumu, visticamāk, nozīmē, ka O. Stepanovs ar saviem kompanjoniem atdevis daļu no IBI piederošajām LK akcijām Vitol norādītajai personai - minētajam Dž. Fadžioli, bet LK meitaskompānijas atsaukušas prasību Londonas Augstajā tiesā. IBI iepriekš piederēja 27,55% LK akciju, kas nozīmē, ka šis uzņēmums šķīries no gandrīz puses tam piederošo LK akciju.
LK paziņojumā minētā «panāktā mierizlīguma vērtība» aptuveni 14 miljonu euro atbilst 26 miljonu LK akciju (t. i., 13,04% no kopējā skaita) tābrīža cenai biržā - aptuveni 54 centiem par akciju. Būtisko netiešo līdzdalību zaudējušais A. Nīcgalis ir IBI valdes priekšsēdētājs, bet akciju sabiedrību patiesos īpašniekus publiskos reģistros uzzināt nav iespējams.