Ceļu kvalitāte liedz liberalizēt tehnisko apskati

© F64

Likumdevēji neuzticas ne autoīpašnieku godaprātam, ne ceļu kvalitātei, kas nelabvēlīgi ietekmē automašīnu tehnisko stāvokli, tādēļ ideja, ka jauni auto tehniskajai apskatei būtu jāpakļauj tikai trīs reizes sešos gados, deputātu atbalstu nav guvis.

Izmantojot kolektīvā iesnieguma dāvātās iespējas, ar aicinājumu ļaut pilnīgi jaunām mašīnām to mūža pirmajos četros gados tehnisko apskati iziet tikai divas reizes klajā nāca vairāk nekā desmit tūkstoši Latvijas pilsoņu.

Saeimas deputāti un Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) priekšlikumu atzina par pamatotu, taču dažiem šķita, ka izņēmumi jauno automašīnu īpašniekiem varētu būt vēl plašāki. Uz otro lasījumu grozījumiem ceļu satiksmes likumā Saskaņu pārstāvošais Vitālijs Orlovs bija iesniedzis priekšlikumu, kurā aicināja ļaut jauno mašīnu īpašniekiem savus braucamos uz tehnisko apskati ar intervālu divi gadi vest trīs reizes sešu gadu laikā.

«Garantija jebkuram tirgū esošam auto ir aptuveni no trim līdz septiņiem gadiem. Un automašīnām, kurām ir garantija, varbūtība, ka tās neizies tehnisko apskati, ir ļoti niecīga,» savu priekšlikumu pamatoja V. Orlovs.

Kā pierādījumu, ka šāda kārtība sevi attaisnojusi, deputāts piesauca Igauniju, kurā pirmā tehniskā apskate jāiziet tikai trīs gadus pēc jauna auto iegādes, bet nākamās - ik pēc diviem gadiem. Tiesa, viņš atzina, ka Igaunijā ceļu kvalitāte ir daudz labāka, tāpēc precīzi kopēt Igaunijas modeli nebūtu pamatoti, bet viņa piedāvātais risinājums esot saprātīgs kompromiss.

Taču tam nepiekrita par likumprojektu ziņojošais Zaļo un zemnieku savienību pārstāvošais Ingmārs Līdaka. Atsaucoties uz CSDD sniegto informāciju, viņš atgādināja, ka automašīnām tieši ceturtajā vai piektajā gadā slikto ceļu dēļ parādoties nopietni defekti, kas var apdraudēt ne tikai šofera, bet arī citu satiksmes dalībnieku dzīvību.

«Šobrīd labi ja puse četrgadīgu mašīnu iziet tehnisko apskati ar pirmo reizi. To arī rāda CSDD statistika, ka apmēram piecgadīga mašīna ir tas brīdis, kad tai sāk parādīties ļoti nopietni bojājumi. Šī ir sausa CSDD statistika Ņemot vērā ceļu kvalitāti Latvijā, ļoti, ļoti apšaubāma ir vēlme liberalizēt iespēju iziet tehnisko apskati,» teica deputāts.

Viņu gan laboja V. Orlova partijas biedrs Ivars Zariņš, kurš norādīja, ka CSDD statistika ir ļoti precīza, bet tā neatbilst I. Līdakas atreferējumam. «Saskaņā ar CSDD datiem, ceturtajā gadā automobiļi, kuri neiziet tehnisko apskati, ir nevis puse, bet konkrēti 2015. gadā tie bija 7,6 procenti, 2016. gadā - 7,9 procenti. Tātad salīdzinoši ļoti maz,» uz kolēģa kļūdu norādīja deputāts, kas piedāvāja trešo tehnisko apskati ļaut iet pēc diviem vai viena gada - atkarībā no otrajā apskatē konstatētajiem defektiem.

Taču ne V. Orlova, ne I. Zariņa priekšlikumus Saeima neatbalstīja, iespējams, ka tas skaidrojams ar rūpēm par valsts maciņa piepildīšanu.

«Atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas šobrīd tehniskā apskate tiek sasaistīta ar autotransporta nodevas nomaksu, un līdz ar to palielināt šo divnieku skaitu šajā rindā varētu būt diezgan apgrūtinoši valsts budžetam un tā tiešām būtu ietekme uz budžetu,» norādot, ka retāka tehniskās skates iziešana nozīmētu arī retākas iemaksas valsts budžetā, teica I. Līdaka. Viņš arī uzskata, ka auto īpašnieki pārāk vieglprātīgi attiecas pret mašīnas tehnisko stāvokli un bieži transporta līdzeklis tiek labots tikai tad, kad nav izturēta tehniskā apskate.