Jauno auto īpašniekiem savi braucamie CSDD būs jāatrāda krietni retāk

Attēlam ir ilustratīva nozīme © F64

Jauno automašīnu īpašniekiem jau pavisam drīz savi braucamie Ceļu satiksmes drošības departamentam (CSDD) būs jāatrāda krietni retāk. Saeima lēmusi, ka jaunajām automašīnām to ekspluatācijas pirmajos četros gados tehniskā apskate būs jāiziet vien divas reizes.

Šie ceļu satiksmes drošības likuma grozījumi sagatavoti pēc iedzīvotāju kolektīvā iesnieguma par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanu reizi divos gados.

Grozījumi paredz, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim un piekabei ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā divus gadus pēc reģistrācijas Latvijā. Otrā tehniskā apskate būs jāveic ne vēlāk kā divus gadus pēc pirmreizējās apskates. Savukārt sasniedzot četru gadu vecumu, turpmākās tehniskās apskates šādām automašīnām būs jāveic katru gadu.

Līdz šim likums noteica, ka iepriekš nereģistrētai automašīnai pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā divus gadus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā. Turpmākās tehniskās apskates automašīnām bija jāveic katru gadu.

Vairāk nekā 10 000 Latvijas pilsoņu Saeimai bija iesnieguši kolektīvo iesniegumu Transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana reizi divos gados, lūdzot pagarināt termiņu automašīnu tehniskās apskates veikšanai līdz reizei divos gados, kā tas ir, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur. Atsaucoties uz Latvijas ceļu slikto tehnisko stāvokli, iedzīvotāju vēlmes pilnībā netika ņemtas vērā.

Šā iemesla dēļ neveiksmi cieta arī Ivara Zariņa (Saskaņa) priekšlikums, kas paredzēja iespēju arī trešo tehnisko apskati iziet pēc diviem gadiem, ja otrajā tehniskajā apskatē nav konstatēti nekādi bojājumi.

Balsojot pret šo priekšlikumu, Saeimas deputātu vairākums ņēma vērā arī Finanšu ministrijas iebildumus. «Pproblēma pēc būtības ir tā, ka diemžēl Latvijā joprojām tehniskās apskates ir saistītas ar nodokļu iekasēšanu, un līdz ar to, ja mēs pieņemtu kādu citu modeli, kā iekasēt šo ceļa nodevu, tad, iespējams, mēs varētu arī te turpināt rotaļāties ar šiem tehniskās apskates iziešanas termiņiem,» skaidroja Zaļo un zemnieku savienību pārstāvošais Ingmārs Līdaka.

Turklāt I. Zariņš neesot ņēmis vērā, ka CSDD datu bāzē nav paredzēta atzīme «ideālā tehniskā stāvoklī». Tā reģistrē tikai to, vai automašīna apskati izgājusi. Tādēļ I. Zariņa ierosinājuma ieviešana dzīvē prasītu papildu finansējumu CSDD datu bāzes pielāgošanai.