Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekts "Rail Baltica" agrāk vai vēlāk noteikti tiks realizēts, ceturtdien intervijā LNT raidījumam "900 sekundes" sacīja "Rail Baltica" projekta īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" bijusī vadītāja Baiba Rubesa.
"Ir svarīgi saprast, ka "Rail Baltica", manuprāt, ir projekts, kas agrāk vai vēlāk noteikti tiks realizēts, jo tas ir ļoti nepieciešams. (..) Jāsaprot, ka "Rail Baltica" Eiropas Savienības (ES) acīs ir politisks projekts, kas ir jāievieš gan ekonomisku, gan drošības apsvērumu dēļ," teica Rubesa.
Projekts ir realizējums periodam līdz 2030.gadam
Vienlaikus viņa atzina, ka projekta realizācijā atsevišķi termiņi šobrīd tiek kavēti, tostarp daži tiek kavēti vairāk, citi mazāk, bet, neskatoties uz šiem kavējumiem, projekts ir realizējums periodam līdz 2030.gadam. "Taču tas ir ar nosacījumu, ka akcionāri - atbilstošās trīs ministrijas vai visas trīs attiecīgās valstis - ne tikai runā par atbalstu "Rail Baltica" projektam, bet arī dara ļoti mazus, sīkus darbus," teica Rubesa.
Tāpat viņa atzīmēja, ka nav droša, vai projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkumu procesos ar laiku netiks ierosināta kāda krimināllieta. "Neviena no nekārtībām vēl nav nonākusi līdz posmam, kur varētu konkrēti izvirzīt kriminālapsūdzību. (..) Mēģinām visu laiku kaut kā tikt galā ar pretrunām, lai projekts ietu uz priekšu. Esmu bijusi un mūsu uzņēmums ir bijis nemitīgā sazobē gan ar Drošības policiju, gan ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju, un kur ir gadījumi, vai ir jautājuma zīmes, ir stāstīts," sacīja Rubesa.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa 27.septembrī iesniedza kopuzņēmuma "RB Rail" padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tā iesniegšanas brīdi. Galvenie viņas atkāpšanās iemesli bija saistīti ar krasi atšķirīgo un nesavienojamo redzējumu par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.